Skip to main content

sinds een week komt de TEXT van ZDF maar half in beeld ( onderste helft)

ieder andere zender met teletekst is goed te ontvangen ( oa ARD )

waar kan dit aan liggen en vooral: hoe is dit te verhelpen

 

 

 

Hallo @thyZDF ,

Ik ben speciaal voor jou eens gaan kijken naar ZDF op mijn satellietontvanger. Want die satellietzender zal ook de bron zijn van het KPN-signaal. 

 

Bij mij zag Teletekst er goed uit. Maar ik ontdekte tot mijn verrassing dat je via de Menu-knop allerlei kunt instellen voor de teletekst van ZDF. Ik kon zelfs kiezen voor een Nederlandstalig menu! Maar belangrijker voor jou : Er zijn ook allerlei instellingen voor het beeldschermformaat. 

Lukt het aanpassen van  deze instellingen ook met jouw ontvanger? 


 


zoals op bovenstaande foto komt ZDF text in beeld

via menu kunnen we er niets aan veranderen/verbeteren.

ieder andere teletekst komt wel goed in beeld, enkel ZDF text geeft bovenstaand beeld.

iemand een idee hoe we dit goed kunnen krijgen?


@Nick83

Jij hebt toch interactieve TV? Kan jij wat met deze vraag? 

@thyZDF 

Her lijkt wel dat er niet voldoende signaal is voor een perfect werkende text. Als het opnieuw opstarten van jouw ontvanger niet helpt, dan weet ik het ook niet. Het ligt zeker niet aan ZDF.


@RBxx 

Hoe is bij jou thuis de teletekst op ZDF?


Sorry @Noordzee , die is prima bij mij thuis. Maar dat is niet KPN maar Ziggo :grin:


allereerst ontzettend fijn dat jullie met ons mee willen denken !

herstarten van de ontvanger heeft niet het gewenste effect 

het was 1 seconde totaal beeld en sprong toen weer op half “computerprogrammeertaal” :astonished:

 


hier prima teletekst ZDF 


@thyZDF

Heb jij toevallig nog zo’n oude Motorola ontvanger in gebruik? 
 

Want dan kan die omgewisseld worden voor een moderne ontvanger. 


Ik neem aan de je teletekst aanzet via de afst.bed. van KPN. Dus via de decoder.

I.i.g. staat het goed op het netwerk, want hier en bij Cornelis48, is het prima.

Gebruik je de teletekst van je eigen tv (dan is de tv met SCART aangesloten)? Ga dan de TT via de decoder gebruiken.

Doe eens een Frisse start. Ik zie geen hd ledje dus neem aan dat je op het nieuwe platform bent omgezet. (mogelijk zit daar het probleem, ik zit nog op het oude platform). @wjb@Dennis Schreve  , kunnen jullie eens kijken of de TT op ZDF goed is? Jullie zijn al overgezet.

Gelukkig is deze er nog:
https://teletext.zdf.de/teletext/zdf/

Via diezelfde site is ook een mobiele webversie (niet direct een app) beschikbaar.


Noordzee we hebben sinds anderhalf jaar een update wat betreft apparatuur gekregen dus geen oude spullen in gebruik wat dat betreft. En tot een 2 weken geleden was er met de Text niets aan de hand.

 

PeterG: idd via KPN afst. bediening  en dus via de decoder.

Van jouw opmerking over oude en nieuwe platform begrijp ik niets.


Peter doelt op een overgang naar het nieuwe menu.


Peter doelt op een overgang naar het nieuwe menu.

Klopt. Maar dat is meer dan een nieuw menu. Het is een geheel nieuw platform. Het oude, 13 jaar oud nu, kon niet meer in geïnnoveerd worden.

Teletekst gebruik ik meer en meer via m’n smartphone (die ik pas sinds 3 maanden heb). Deed het al veel via de laptop. Bijna nooit meer via de TV.

NOS teletekst: app op smartphone en tablet. Die is SUPER (want ook subpagina's te selecteren en je kunt tv blijven kijken; je hoeft niet op nieuwe pagina’s te wachten)
Via laptop nos.nl/teletekst.


Teletekst op ZDF doet het bij mij prima hoor. En wachten op pagina's hoef ik niet hoor. Als ik de pijl omhoog toets op de afstandsbediening vast hou, dan vliegen de pagina's voorbij, meerdere per seconde. En als ik bijvoorbeeld 500 in toets, dan is het er ook gelijk.


Voor ieder die gereageerd heeft: bedankt voor het meedenken

En tot onze grootste verbazing werkt ZDF text sinds gisteravond weer zoals het hoort te werken.

Misschien niet te hard roepen, maar het werkt naar behoren.

Niets bijzonders gedaan, behalve enkele dagen gelden gereset. Of het daardoor het gewenste resultaat heeft gehad kan ik niet zeggen omdat het niet direct zo was.

maar iedereen bedankt.

vriendelijke groet, en sorry: ik hoop jullie voorlopig niet meer nodig te hebben.

 


 

maar iedereen bedankt.

vriendelijke groet, en sorry: ik hoop jullie voorlopig niet meer nodig te hebben.

 

Graag gedaan @thyZDF 👍 En totaal geen probleem verder. We zien je graag terug als je weer een vraag hebt.