Skip to main content

het is niet netjes van kpn dat de zender 514 in sommige regio’s ineens verdwijnt zonder de klant hiervan in kennis te stellen. Bovendien is het behoorlijk discriminerend dat in perifere regio's minder regionale zenders zijn te ontvangen (bv zeeland) dan centraal gelegen regio’s zoals gelderland. Als klant betaal je evenveel voor minder zenders. Kan dat zomaar?

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Je valt over het aantal zenders? Zou je willen kijken naar sommige regiozenders die je nu niet hebt?

514 (Omroep Zeeland) verdwijnt niet ineens. Deze situatie is al 4 jaar het geval.

Hier, in Noord-holland, kijk ik TV Gelderland gewoon via hun website m.b.v. Chromecast op de TV, indien er wat is in de omgeving van mijn moeder.

Kan dat zomaar?

De regionale zenders moeten betalen voor landelijke doorgifte. Dat willen ze al een aantal jaren niet doen. Tot juli 2017 betaalde kpn de extra kosten, o.a. Buma/Stemra. En wij dus met z'n allen weer via het abonnement. Omroep Friesland is een uitzondering omdat de provincie die kosten vergoed. Dus niet eens de omroep zelf.

Op mijn eigen site heb ik een overzicht staan welke Regionale omroepen je krijgt per provincie. Volgens de mediawet dient de ‘eigen’ omroep en de aangrenzende aanwezig te zijn. En dat is zo.
Dus in antwoord op je vraag… Ja, dat kan.

Breedbeeldweetjes | Doorgifte regionale zenders via kpn per 4 juli 2017


Beste Peter,

Dank voor het duidelijke antwoord. Ik ben sinds januari 2020 klant van KPN en woon in Gelderland. Dan is het gezien je antwoord wel vreemd dat ik tot een maand geleden wel omroep Zeeland kon ontvangen en van de een op de ander dag ineens niet meer. Dan beschouw ik het maar als een onbedoelde service van KPN die plotseling is gestopt. Dat de regionalen ook online zijn te volgen is natuurlijk een voor de hand liggende alternatief.


Een maand geleden….

Heb je soms nog een Motorola 1853 ontvanger en ben je sindsdien omgezet naar het nieuwe platform?

In het oude platform werkte de postcodefiltering niet goed. En had men inderdaad regionale zenders die sinds 4 juli 2017 niet meer de bedoeling waren.


nee, de ontvanger is arris 5202, maar goed, wellicht is er nog een update geweest, waarna de zender eruit gehaald is.


Ik heb kanaal 514 al inwoner van de provincie Utrecht in ieder geval al vele jaren niet meer.

Het is ook al jaren zo dat de regionale zenders alleen in de eigen provincie en aangrenzende provicies uitgezonden worden, uitgezonderd Omrop Fryslân.


Je stelt eigenlijk 3 vragen in een. Is het netjes dat: 

  1. Zonder de klant in kennis te stellen. M.i. is dit niet netjes;
  2. Kan dat zomaar, blijkbaar wel, je bent niet de eerste die dat vreemd vindt;
  3. Is het discriminerend, dan moet er over nagedachtg zijn. Ik kan me het niet indenken.

:joy:


Ik heb kanaal 514 al inwoner van de provincie Utrecht in ieder geval al vele jaren niet meer.

Het is ook al jaren zo dat de regionale zenders alleen in de eigen provincie en aangrenzende provicies uitgezonden worden, uitgezonderd Omrop Fryslân.

 

Idem, ik woon ook in Provincie Utrecht en heb Omroep Zeeland al vele jaren niet meer.

Voor sommige mensen is dat best jammer.


Je stelt eigenlijk 3 vragen in een. Is het netjes dat: 

  1. Zonder de klant in kennis te stellen. M.i. is dit niet netjes;
  2. Kan dat zomaar, blijkbaar wel, je bent niet de eerste die dat vreemd vindt;
  3. Is het discriminerend, dan moet er over nagedachtg zijn. Ik kan me het niet indenken.

:joy:

 

Beste Carl, ik begrijp je reactie volledig en ik ben het ook helemaal met je eens.

Maar ik heb destijds wel een e-mail van KPN ontvangen.

Het is wel heel erg jammer, er zijn mensen die graag naar de regionale omroepen kijken.

Bijvoorbeeld als je er familie hebt wonen of met vakantie gaat. etc. 

 

Als ik het goed heb onthouden, had het iets met kosten te maken.

Maar gezien dat Ziggo ze er weer op heeft gezet, denk ik dat het onzin is (die kosten).

Dus KPN zet ze gewoon weer terug bij iedereen.