Skip to main content

Sinds kort krijg ik bij wisselen van zenders secondenlang een zwart scherm en/of een foutmelding te zien.

Het is niet bij elke zender hetzelfde.

Dit heb ik bij allebei de ontvangers. De ontvangers zijn bekabeld aangesloten met cat5e. Met speedtest hall ik een snelheid van rond de 100 Mbs. Verder zijn er geen klachten in het netwerk. Heb de modem opnieuw opgestart, maar dat geeft geen verschil.

Is er de afgelopen weken iets veranderd in het KPN netwerk?

Hoe kan ik dit beter testen?

Heb je de ontvanger al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen? https://www.kpn.com/service/televisie/reset.htm


Heb je de ontvanger al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen? https://www.kpn.com/service/televisie/reset.htm

Jazeker, software opnieuw geladen en ontvanger herstart.
Maar dat maakt het probleem eerder slechter.

Nu krijg ik vaker het venster "Zender niet beschikbaar”, maar na langer wachten komt die wel op.


Kijk ook eens bij Zender tijdelijk niet beschikbaar

Toch geen Motorola tv ontvanger toevallig?


Kijk ook eens bij Zender tijdelijk niet beschikbaar

Toch geen Motorola tv ontvanger toevallig?

Bedankt, maar dit heb ik allemaal al gedaan voordat ik dit Forum benaderde.


Heel vreemd. En er zit ook geen switch tussen de ontvanger en de experiabox?


Heel vreemd. En er zit ook geen switch tussen de ontvanger en de experiabox?

Jawel, een Netgear GS108 Gigabit switch als aanbevolen door KPN.

Natuurlijk heb ik eerst de kabels en de switch gecontroleerd voordat ik dit Forum benaderde.
En als ik de TV ontvanger direct aansluit op de KPN Experia modem dan zie ik hetzelfde probleem.


Het zou juist een GS108ev3 of ev2 moeten zijn. Dat zijn managed switches die IGMP snooping ondersteunen. Zonder die aanduiding, alleen GS108, is de switch unmanaged en niet erg geschikt voor de ITV streams.

En: nog Motorola ontvangers? Ruil ze om via deze tool. Er komen geen updates meer voor.


Het zou juist een GS108ev3 of ev2 moeten zijn. Dat zijn managed switches die IGMP snooping ondersteunen. Zonder die aanduiding, alleen GS108, is de switch unmanaged en niet erg geschikt voor de ITV streams.

En: nog Motorola ontvangers? Ruil ze om via deze tool. Er komen geen updates meer voor.

Hi Peter, dank je wel, dat is een echt zinvolle suggestie! Ik zal de switch vervangen en zal de ervaringen terugmelden.

Maar in de aanbiedingen zie ik alleen de GS108E, is dat dezelfde als de GS108Ev3?


Ja. Als de E er maar achter staat. Dat is bij die van KPN, 5-poorts Netgear GS105E, ook zo. Er bestaat ook een GS105.

Met E = managed; met IGMP Snooping, geschikt voor multicast streaming


@Aart5 Welkom terug hier. Bedankt voor je bericht. Je hebt eigenlijk alles al uitgesloten kabels, Experiabox, beide kastjes ge-update. 
De data lijkt gewoon traag te laden uit de Experiabox of vanaf onze server. Is de internetverbinding nog wel gewoon zoals je gewend bent? Anders adviseer in Het glasvezelkastje 2 minuten stroomloos te maken en vervolgens de Experiabox opnieuw op te starten of eventueel zelfs te resetten.

Laat het maar weten als de nieuwe switch het probleem weet op te lossen, of niet natuurlijk. :blush:


Opgelost! Het werkt weer naar behoren. En bedankt voor de hulp!
Heb de Netgear GS108 switch vervangen door een Netgear GS108Ev3 switch (300PES = European edition) met 8 poorten. Die nieuwe switch is managed en heeft dus IGMP Snooping ondersteung voor video streams (KPN IP-TV). De nieuwe GS108Ev3 switch kostte € 41 bij Alternate inclusief verzending.
Achtergrond: eerder heb ik de Netgear GS108 gebruikt, want die had ik nog liggen.
Het probleem ontstond toen ik een nieuwe snelle PC aansloot met een snelle Realtek RTL111H Gigabit LAN.


Naschrift: Achteraf zag ik dat de opmerking over IGMP Snooping ondersteuning van switchen al veel eerder op het forum stond.

  1. Mijn suggestie is dat de KPN de eisen aan zo een switch ook op haar informatie pagina's zet. Ja, de meeste mensen hebben genoeg aan een 5 poorts switch, maar in mijn geval had ik een 8 poorts switch nodig. De reden is een goed en flexibel kabel management in huis.
  1. Een tweede opmerking gaat over kabels en de opkomst van Mesh technieken. Tot nog toe heb ik een sterke voorkeur voor bekabeld aansluiten. Maar dat begint te veranderen met de opkomst van goede Mesh routers met een snelle backbone. Mijn suggestie is dat de KPN ook Mesh gaat ondersteunen met haar modem/router. Dan is er minder behoeftes aan kabels, die in een bestaand huis soms problematisch zijn.

Reageer