Skip to main content

Ik heb een internet tv abonnement met zorgkorting afgesloten voor schoonvader van 87 die in een zorginstelling woont.

Ik heb het pakket gekregen en het is de V12 router met tv plus. Dat schijnt bij alle nieuwe abonnementen te worden verstrekt.

 

Zelf heb ik het “oude” systeem met een Arris decoder en afstandsbediening waarmee ik simpel de kanalen langs ga.

 

Ik vraag mij af of voor half dementen het tv plus systeem wel zo handig is?

Worden de normale decoders met gewoon televisie kijken en zappen niet meer uitgegeven?

---

Maar hij moet zijn oude hersentjes wel blijven prikkelen :-)

Behalve dat TV+ een open systeem is, is het menu natuurlijk ook heel anders dan bij de ‘gewone’ tv-ontvangers. In combinatie met de bijgeleverde afstandsbediening vond ik dat menu niet fijn werken. En mijn vrouw werd er helemaal sjagrijnig van…

Dus als je iets zoekt dat bij iemand de hersens blijft prikkelen dan is TV+ bij uitstek geschikt. 😁

(Zelf houd ik het voorlopig op mijn uitstekende 5202.)


Een kennis van mij in het begin stadium van Alzheimer had ook veel moeite met de 'oude' ontvanger. Hoewel hij die al jaren had. Moest er wel 3 x in de week even langs.

TV kijken, lees bedienen, is gewoon lastig met die ziekte. Daar gaat geen provider of ontvanger wat aan veranderen. 


Mijn moeder is 85 en geen spoor van dementie, en nog helemaal bij. Toch zou ik voor haar never nooit TV+ aanschaffen. Bij haar is het (technisch) inzicht er gewoon niet. Ze zou volledig verdwalen in de mogelijkheden. Heeft nu Ziggo (met een Humax) en dat gaat nèt goed (daarom maar alvast een 2e 2e-hands Humax aangeschaft voor als het ding het begeeft, vooral de harddisk die erin zit).


Hij kan er niets aan kapot maken enkel ontregelen.

En misschien dingen bestellen/het abonnement uitbreiden? Maar dat is ook wel weer op te lossen. En voor wijzigingen lijk je altijd de pincode nodig te hebben. (Ik zie bij het kinderslot alleen maar iets over erotiek, niet over verdere afscherming van functionaliteit.)


Hij kan er niets aan kapot maken enkel ontregelen.

En misschien dingen bestellen/het abonnement uitbreiden? Maar dat is ook wel weer op te lossen. En voor wijzigingen lijk je altijd de pincode nodig te hebben. (Ik zie bij het kinderslot alleen maar iets over erotiek, niet over verdere afscherming van functionaliteit.)

Volgens mij moet er bij het bestellen van (aanvullende) pakketten altijd een pincode ingevoerd worden. Dus het is denk ik goed @JelCin66 om in elk geval de pincode voor jezelf te houden.


Geen idee of het kan met de huidige afstandbediening, maar wat wij vroeger deden voor mijn oma: de afstandbediening openmaken en een papiertje zo knippen en erin leggen dat de knoppen die ze niet nodig had (en voor veel verwarring zouden zorgen) geen contact meer maken.

Dit zou nu ook nog wel eens kunnen werken, en is het misschien een idee om een soort ‘stappenplan’ uit te printen met stap voor stap wat hij moet doen om tv te kijken? Inclusief plaatjes/foto's? Een helemaal perfecte oplossing zal niet bestaan vermoed ik, maar misschien kunnen jullie wel wat tips uit dit topic testen de eerste 14 dagen @JelCin66 

Ik hoop dat het mee gaat vallen en dat het je schoonvader wel gaat lukken om via de TV+ ontvanger te kijken!


de afstandbediening openmaken en een papiertje zo knippen en erin leggen dat de knoppen die ze niet nodig had (en voor veel verwarring zouden zorgen) geen contact meer maken.

Dit zou nu ook nog wel eens kunnen werken

Nee, dat lijkt me niet. Om te beginnen krijg je de KPN afstandsbediening niet zomaar open. En je kunt er maar één tegelijk aanmelden op de TV+ Box, dus wat als @JelCin66 toch nog wat instellingen moet wijzigen?

Trouwens, om een melding (looking at you, EK Voetbal!) weg te klikken moet je op z’n minst de OK knop, en misschien toch ook wel de pijltjestoetsen werkend laten. En met twee keer OK (of één keer iets te lang indrukken) heb je voor je ‘t weet de uitzending gepauzeerd. En als je eenmaal aan het “terugkijken” bent zijn de cijfertoetsen ineens invoer voor een tijd (om terug te spoelen of vooruit te spoelen), in plaats van een zenderkeuze.

(@JelCin66 bovenstaande geldt natuurlijk ook als de cijfertoetsen en P+/P- van de afstandsbediening van de televisie toevallig goed zouden werken via HDMI CEC, dus dat is ook geen oplossing.)


Nee, dat lijkt me niet.

Klopt, toen ik er wat langer over nadacht, was me idd wel duidelijk dat dat nu veel minder zin heeft. De afstandbediening heeft nu een heel andere functie dan toen. Toen (jaren 80/90) gewoon de knoppen van de TV maar dan op afstand, nu een navigatietool. Een aantal knoppen zou nog wel kunnen, bijv. apps en gekleurde knoppen, maar kans op onvoorziene handelingen blijft groot.


Reageer