Skip to main content

Hallo allemaal,

ikzelf zit hier ook met hetzelfde probleem. Een 4K ontvanger ( zte zxv8001 ), Sony Bravia KDL-46NX710 ( 3Dtv ) en een marantz nr1608.
Normaal aangesloten en dan krijg ik wel geluid maar geen beeld. Ook niet op de laagste resolutie in de 4K ontvanger. Als ik m’n Apple TV aanzet werkt het wel gewoon.

Krijg wel het boot scherm te zien als ik de ontvanger opnieuw opstart. Maar na 70% gaat het beeld op zwart en krijg de melding “de inhoud kan niet worden weergegeven omdat uw tv geen hdcp 2.2 ondersteunt. “ 

Alle apparaten hebben de nieuwste firmware.

Ik heb nu m’n HDMI direct in de tv zitten. En een optische kabel naar m’n receiver. Het werkt maar is uiteraard niet zoals de bedoeling is. 

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

 

Beste @Paul28 

HDCP, ofwel High-bandwidth Digital Content Protection is een specificatie, ontwikkeld door Intel, voor de bescherming van digitale audio- en videoinhoud die verstuurd wordt over DVI-, DisplayPort- of HDMI-verbindingen. Het is een vorm van digitaal rechtenbeheer (DRM). Door de verbinding tussen ontvanger en afspeelapparaat te vercijferen hoopt men het illegaal kopiëren tegen te gaan. De data worden uitsluitend doorgegeven aan randapparatuur die daartoe gerechtigd is. Om dat te bereiken heeft ieder apparaat dat HDCP ondersteunt een uniek intern nummer.
 

Als jou Marantz geen HDCP 2.2 ondersteund zal dat niet werken. Ik lees dat ie het wel doet als je de HDMI kabel rechtstreeks aansluit. Dan ben ik bang dat met de tussenkomst van de Marantz dat ie niet meer werkt. 


De tv ontvangers van KPN kunnen met HDMI alleen direct op een tv aangesloten worden. Alleen die ondersteunen HDCP 2.2.

De Marantz kun je vervolgens met HDMI ARC v.a. de TV aansluiten. (HDMI ARC = audio only v.u. tv)

Optisch kan ook inderdaad. De zxv8001 komt ook via hdmi niet verder dan Dolby Digital 5.1.


Beste @Paul28

We hebben niks meer van jou vernomen, is het probleem opgelost?


@Dennis Schreve mijn marantz heeft een arc uitgang ( bijschrift is hcdp2.2 / 4K )

dus de marantz ondersteund hdcp.

Hiervoor had ik een onkyo receiver en die gaf dit probleem niet. 

van kpn ontvanger naar tv werkt vlekkeloos. 

Opstelling wanneer ik de foutmelding krijg. Zxv8001 → marantz HDMI ingang 1 cbl/sat en dan vanuit marantz HDMI out ( arc 4K/hdcp2.2 ) naar Sony kdl-46nx710. 

wel apparaat veroorzaakt nu het hdcp probleem? KPN? Marantz? Sony?

marantz ondersteund hdcp2.2 van kpn en Sony weet ik het niet.

 


Ikzelf denk dat het in m’n tv zit. Daarvan ben ik achtergekomen dat deze geen hdcp 2.2 ondersteund. 

Maar als het in kpn uitgezet kan worden is het probleem ook opgelost


Ikzelf denk dat het in m’n tv zit. Daarvan ben ik achtergekomen dat deze geen hdcp 2.2 ondersteund. 

Maar als het in kpn uitgezet kan worden is het probleem ook opgelost

@Paul28 helaas kan het bij KPN niet uitgezet worden. KPN heeft zicht aan die rechten te houden. Ik ben bang dat dan je TV te oud is? Hoe oud is de TV?


@Dennis Schreve m’n tv is uit 2010. Heb al contact gehad met de support van Sony. En die zeggen dat dit model alleen hdcp 1.4 heeft. Onbekend of ze met een firmware update hiervoor komen. 
heb op internet wel een hdmi kastje gevonden dat hdcp 2.2 omzet naar 1.4. Wellicht is dat iets om te overwegen. 
https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-2-0-hdcp-2-2-naar-hdcp-1-4-converter

of valt dit onder het kopje “illegaal”??


@Dennis Schreve

of valt dit onder het kopje “illegaal”??

@Paul28 Ik denk het niet, je zou het kunnen proberen of dat het probleem oplost. 😉

HDCP 2.2

Apparaten met HDMI 2.0 aansluiting maken gebruik van de nieuwste HDCP 2.2 standaard. Dit zijn de nieuwste televisies, receivers, monitoren, maar bijvoorbeeld ook BluRay spelers en game consoles (bijv. Sony PlayStation 4 Pro). Deze standaard beschermt de content tegen onrechtmatig afspelen. Bijvoorbeeld 4K / HDR content (zoals videofilms, uitzendingen, games etc.) wordt voorzien van een HDCP 2.2 beveiliging. Alleen apparatuur met deze zelfde specificatie kan deze beveiligde content afspelen. Wanneer uw apparaten niet allen deze zelfde HDCP 2.2 standaard ondersteunen, zal bijvoorbeeld een 4K film niet getoond worden, of getoond worden in een lagere beeldresolutie. U kunt controleren of uw apparaat via een firmware-update alsnog ondersteuning krijgt voor de nieuwste HDCP 2.2 standaard. Kan dit niet, dan kunt u deze converter gebruiken om een apparaat met HDCP 2.2 standaard aan te sluiten op een HDCP 1.4 compatibel apparaat. 
 

Voorbeelden van configuraties

De volgende configuraties zijn met deze converter mogelijk:

4K HDMI apparaat met HDCP2.2 --> 
HDCP2.2>HDCP1.4 converter --> 
4K scherm met HDCP1.4 

of

4K HDMI apparaat met HDCP2.2 --> 
HDCP2.2>HDCP1.4 converter --> 
apparaat met HDCP1.4 (bijv. versterker/receiver, schakelaar, splitter etc.) --> 
4K scherm met HDCP2.2 / HDCP1.4
 

HDCP

HDCP staat voor High-bandwidth Digital Content Protection en is een specificatie, ontwikkeld door Intel, voor de bescherming van digitale audio- en videoinhoud die verstuurd wordt over digitale videoverbindingen. Het is een vorm van digitaal rechtenbeheer (DRM). Het signaal wordt bij het uitsturen door het HDCP ondersteunende apparaat vercijferd en vervolgens door het ontvangende apparaat met HDCP ontcijferd. Ieder HDCP apparaat heeft daarom een chip met uniek identificatie (ID) nummer. HDCP maakt gebruik van een blacklist (zwarte lijst) waarop chips staan met ID nummers die voor illegale weergave gebruikt zijn. Deze blacklist wordt up to date gehouden en via films zelf of updates van apparatuur verspreid. Apparaten met HDCP chips die op een blacklist staan kunnen zo eigenlijk onbruikbaar worden gemaakt. Wanneer een schakelaar of converter HDCP ondersteunt, betekent dit dat de controle van ID nummers plaats kan vinden en het vercijferings- en ontcijferingsproces via deze schakelaar of converter plaats kan vinden. Bij kabels of adapters wordt het signaal 1 op 1 doorgegeven, de ondersteuning voor HDCP is met name belangrijk bij converters, schakelaars, splitters en andere toepassingen, meestal met voedingsadapters, waarbij schakelingen of converteringen plaatsvinden.

Weet je zo voldoende? 👍🏼

 


@Dennis Schreve ja het is gewoon te koop bij een webshop. 
Volgens mij bootst dit apparaat een ontvanger met hdcp 2.2 na en stuurt het beeld vervolgens door als hdcp 1.4. 
Ik ga deze webshop vragen of het inderdaad een oplossing voor mij zou zijn. Is altijd goedkoper dan een nieuwe tv kopen. 
Het is een 3D tv en die zijn nog maar schaats te krijgen. Weet niet eens of er modellen bestaan die hdcp2.2 ondersteunen. 
zodra ik het kastje heb zal ik laten weten of het wel of niet gewerkt heeft. Dit kan voor meerdere mensen volgens mij een oplossing zijn als ik hier zo het forum een beetje doorlas. 


Als dat werkt, dan hebben we een groot probleem want dat betekent dat de ketencheck faalt en dat is waar het om draait met HDCP 2.2. De hele keten tot aan het scherm hoort beveiligd te zijn door HDCP 2.2 en het is niet legaal dat een apparaat materiaal beveiligd met HDCP 2.2 door stuurt op HDCP 1.4. Dat betekent ook dat dat apparaat dus absoluut niet HDCP 2.2 gecertificeerd kan zijn.


Dan vind ik het raar dat ze het wel verkopen, en volgens mij mag dit ook. Het gaat erom dat er geen kopieën of opnames gemaakt kunnen worden, ik denk dat de fabrikant daar rekening mee heeft gehouden. 😎


Dan vind ik het raar dat ze het wel verkopen, en volgens mij mag dit ook. Het gaat erom dat er geen kopieën of opnames gemaakt kunnen worden, ik denk dat de fabrikant daar rekening mee heeft gehouden. 😎

Als het goed is zal de TV ontvanger van KPN nog steeds geen beeld door sturen omdat er geen succesvolle HDCP 2.2 ketencheck plaatsvindt. Als dat wel zou gebeuren dan geeft dat apparaat illegaal een signaal terug aan de TV ontvanger dat het een gecertificeerd eindapparaat (beeldscherm) is. 


Hè, hoe heb je de 8001 bij een TV uit 2010? Toen bestonden 4k TV's nog niet eens. Dan neem je toch ook geen 4k abonnement???? :thinking:  :open_mouth: (bij andere abo’s is de 8001 nooit verstrekt, tenzij je deel uitmaakte van de testgroep. Dan heb je ‘m nu met een HD abonnement)

Zit er wel een voldoende recente HDMI kabel tussen? HDMI 1.4. Op mijn oude JVC HD ready uit 2006 werkt KPN ITV ook, met een Arris vip2952, en tot een jaar geleden op een Arcadyan hmb2260, dat wel.

P.S. nieuwe tv’s ondersteunen geen 3D meer.

En verder: zo hoort ie inderdaad aangesloten te zijn. Via een versterker werkt niet met de 4k ontvangers als niet de hele keten HDCP 2.2 heeft. De HD ontvangers hebben HDCP 1.4 (moet wel anders zou het via m’n versterker niet werken; heb het eventjes zo aangesloten om te proberen).

Ik heb nu m’n HDMI direct in de tv zitten. En een optische kabel naar m’n receiver. Het werkt maar is uiteraard niet zoals de bedoeling is. 

Het geluid doe je vervolgens middels HDMI ARC tussen TV en Marantz. Of optisch (v.a. TV of KPN ontvanger) als TV of Marantz geen ARC ondersteunen.


Hè, hoe heb je de 8001 bij een TV uit 2010? Toen bestonden 4k TV's nog niet eens. Dan neem je toch ook geen 4k abonnement???? :thinking:  ​​​​​​ 

Ik heb op onze slaapkamer ook een KDL-32EX710 uit 2010 hangen en als ik een paar jaar terug een 4K abonnement had afgesloten, dan had ik daar nu dus ook een ZTE ZXV8001 gehad. Zo raar hoeft dat dus niet te zijn. :wink:


Als je tweede TV een HD toestel is (en je eerste dus 4k) en je hebt 4k abonnement dan kan ik er nog inkomen. Hoewel, het huidige 4k aanbod is niks vind ik. Die zenders heb ik nu al, in HD, nooit aan.


Hoewel, het huidige 4k aanbod is niks vind ik. Die zenders heb ik nu al, in HD, nooit aan.

Daar heb je gelijk in, ook ik vind het 4K aanbod (nog) marginaal en absoluut niet interessant maar dat is een heel andere discussie. :wink:


Hallo allemaal, 

 

@wjb  @PeterG  @Dennis Schreve  

ik heb inmiddels m’n AliExpress splitter binnen. ☺️ Had hem aangesloten tussen m’n versterker en tv. Want de melding kwam immers vanuit m’n versterker. Maar nadat ik hem had aangesloten kreeg ik nog steeds de foutmelding. Ik pissed en kwaad want ik had het nog nagevraagd bij de verkoper en die zei dat het kon. Maar gelukkig was ik eigenwijs en heb de splitter nog eens erbij gepakt. Alleen nu heb ik hem tussen de kpn ontvanger en m’n versterker gezet. En …. tromgeroffel…. dit werkt!! Dus het hdcp gebeuren is te omzeilen. Maar je moet hem wel op de goede plek zetten. 
 

€ 4,31  51% Off | Hdmi Splitter 1 In 2 Uit 1080 P 4K 1X2 1X4 Hdcp Stripper 3D Splitter power Signaalversterker Hdmi Splitter Voor Hdtv Dvd PS3 Xbox
**

Dank jullie wel voor alle hulp. Hopelijk zijn er meer mensen gebaat bij onze discussie. 

 

Admin: linkje naar AliExpress verwijderd i.v.m. huisregels.


Dag mensen, mijn forumnaam is Knissa en ik ben gisteren overgestapt van ZIGGO naar KPN, dit uit kosten overwegingen.

Ik heb nu twee TV kastjes. Een is aangesloten op een 4k televisie op de slaapkamer en werkt naar behoren. In de woonkamer het kastje aangesloten zoals eerder de ZIGGO onvanger was  aangesloten. Heel het installatie ritueel doorlopen en diverse software updates doorlopen. De sitiuatie is als volgt alle beeld producerend apparaten, Blu-ray en de TV ontvanger zijn aan gesloten op mijn Marantz NR1711.

Vanaf die AVR gaat een HDMI kabel naar HDMI 1 van mijn, inmiddels 12 jaar oude Philips TV. 

Met Ziggo heeft dat, zolang ik de AVR heb, altijd goed gewerkt. Met het KPN kastje aangesloten, valt na enig tijd het beeld weg en meldt mijn TV dat er geen video signaal beschikbaar is. Wat mij wel verbaast is dat de hele installatie en opwaardeer procedure probleemloos doorlopen wordt. In het instellingen menu van de Marantz kan ik per uitgang instellen wat voor signaal en met welke eigenschappen het op die uitgang beschikbaar komt. Ik heb ingesteld dat het HDCP protocol niet op 2.3 maar op 1.4 staat. Dat biedt echter geen soelaas. Direct aansluiten op de TV werkt wel maar ligt niet in de lijn van mijn verwachtingen. Ik heb inmiddels al een passieve HDMI splitter kabel besteld om één signaal op twee apparaten tegelijk aan te kunnen sluiten. Ik heb diverse berichten gelzen waarin mensen sstellen dat dat niet zou werken terwijl anderen beweren dat het wel werkt. Goed, voor die €5,75 wil ik het risico wel lopen. Wanneer het kabeltje aangesloten is en ik de resultaten heb, zal ik mij weer melden.

Mvgr,

Knissa


Hoi @knissa 

Lees het topic door en dan weer je wat het probleem is. Die stokoude 'antieke' tv in de keten. 

Ontvanger direct op tv zal geen probleem zijn.

Maar in de hdmi keten met de versterker ertussen wel. Dan gaat de ontvanger naar hdcp 2.2 ... de tv ondersteunt dat niet... e voila: foutmelding. 

Maar zo'n mooie 4k ontvanger en dito versterker verdient natuurlijk ook een gelijkwaardige televisie 😉

En geen illegale chinese adapters.

Of

Ontvanger direct met hdmi op tv. En

Ontvanger via optische audio naar versterker. 

Welke ontvanger had je bij Ziggo trouwens?


Hallo PeterG,

Na het aanpassen van allerlei parameters in zowel de TV als de AVR van Marantz en na diverse Belgische resets, is het probleem heel stilletjes weggekropen. In mijn configuratie heb ik ook nog een Felston kastje dat lip-sync tot op een derde milliseconde kan regelen. Dan kom je daardoor ook nog eens aan het dwalen. Ik heb veertig plus jaren in de techniek en machinebouw gewerkt en ben dus niet heel erg bang voor technische problemen. Ik geef ruimhartig toe dat ik wel eens denk dat ik het wel op kan lossen en dan teleurgesteld ben in mezelf omdat het niet binnen 10 minuten lukt. Geduld is, net als volharding, een schone zaak.

Bedankt voor jouw reactie. 

Mvgr,

Knissa

 


Fijn dat je weer beeld en geluid hebt. @knissa 

Ik hoop toch wel dat je tv uit 2011 wel al FHD is en niet HDready. 


Hoi PeterG,

Het betreft hier een 46PFL9704/H12.

Dat was in die tijd een onbetaalbaar toestel maar via een dealer in Nood-Brabant ben ik voor iets meer meer dan €2100 dan toch de trotse eigenaar geworden van een, nog steeds, fantastische tv. Uiteraard FHD en ik ben bij mensen geweest die een 4k tv hebben waar ik niet mee zou willen ruilen. Mijn echtgenote en ik zitten vast aan Philips want alléén dat merk heeft Ambilight.

 

Mvgr,

Knissa


Ha. TV'S zijn tegenwoordig wel een stuk goedkoper. 

Mijn moeder heeft een 43" Philips ambilight 4k smart-tv voor net geen € 900. Inderdaad prachtig beeld 🙂.

Mijn Philips 32" FHD uit 2012 (zonder ambilight) heb ik echter nooit mooi beeld gevonden. Hier sinds 10-2019 een Samsung 4k smart-tv.