Skip to main content

Bij terugkijken van een programma programma of bijzet afspelen van een opgenomen programma krijg ik zwart beeld terwijl de tijd wel afloopt. Gewoon tv kijken en gebruik van apps zoals Netflix etc werkt prima

Ik heb een nieuwe digitale ontvanger en een nieuwe router eea wordt verbonden via een TP-Link meshnetwerk met MK4 Deco units. Alles is al gereset etc.

Wanneer we een lange Ethernetkabel door de woning leggen naar de router werkt het wel. Helaas is het niet mogelijk om deze kabel eenvoudig te trekken naar de router zonder veel hak en breekwerk (de vorige bewoners hadden de aanwezig coax kabel lekker in gestukt en deze konden we dus niet vervangen).

Wie heeft een goede tip?

Hoi @Edwin 5, welkom bij ons op het forum. Het speelt alleen bij de opnames dus begrijp ik. Welke tv-ontvanger heb je van ons en welk modem? Om met je mee te kunnen denken hebben we het complete plaatje nodig, hoe meer je ons kunt vertellen, hoe meer we mee kunnen denken.


Hoi @Jasper, dank voor je welkom. Het speelt bij opnames en bij uitzending terugkijken (via groene knop op AB). We hebben glasvezel met een KPN BOX 12 en een Arris VIP2952 V2 decoder. Het modem is al vorige week op afstand gereset (ivm met het regelmatig weg vallen van de verbinding, wat overigens ook nog niet is opgelost we krijgen nog regelmatig de foutcode STB-NMC-400) en de decoder is toen opnieuw opgestart en nieuwe software geïnstalleerd (we hebben het ook met een ARRIS VIP 5202 geprobeerd ook zonder resultaat). Dus eigenlijk hebben we twee problemen, hopelijk kun je ons verder helpen


Het zou kunnen dat het wegvallen van de verbinding en het zwarte beeld bij het terugkijken een verband hebben, maar dat is nog niet met zekerheid te zeggen. Dat je het op 2 ontvangers merkt doet wel vermoeden dat het een centraler iets is. Heb je beide tv-ontvangers al eens helemaal teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Een paar weken geleden was het zwarte beeld bij opnames een breder probleem, dat is toen opgelost. Mogelijk hebben jouw ontvangers nog niet de nieuwste versie.

Op het moment dat de verbinding wegviel, wat deden de lampjes op de Box 12 toen? Veranderden die of bleven ze gelijk branden? En de lampjes op het glasvezelkastje, wat doen die?


Beste @Jasper 

vorige week is de route op afstand gereset door de KPN en toen heb ik op advies van de medewerker van de box en aan de hand van zijn instructie de software op nieuw geïnstalleerd: is dat dan ook gelijk terug naar fabrieksinstellingen ?? Of moeten we dit gewoon proberen?

het weg vallen van de verbinding is steeds kortdurend wanneer het blauwe scherm met de fout melding komt verdwijnt deze weer binnen enige seconden. Te kort om naar de meterkast te lopen en dit te bestuderen. Het gebeurd wel meerdere keren per avond en hersteld zich zelf dus. Dus lastig te monitoren. Is dit ook uit te lezen op afstand oid?


Dat is hetzelfde als het de fabrieksinstellingen inderdaad, dat hoef je dan niet nog eens te doen. Of het op afstand uit te lezen is weet ik niet, want er staan geen gegevens op je forumprofiel 😉 Als je dat volledig in kunt vullen en een seintje geeft als je dat hebt gedaan kan ik kijken of ik er iets over kan zien vanaf hier.


Hoi @Jasper ,

in heb het profiel aangevuld en hoor graag je reactie

grt Edwin


Dank je @Edwin 5, ik heb de verbinding daarmee nagekeken en die ziet er eigenlijk heel goed uit. Ik zie beide ontvangers die je noemde ook staan, en op beide speelde dit dus. Ik zie zo ook geen aanleiding waarom de opnames niet kunnen worden afgespeeld. Zou je de tv-ontvangers opnieuw kunnen aanmelden met het abonnementsnummer en de pincode, en kijken of het daarna wel goed gaat?


@Jasper ,

ik heb de ontvanger die in gebruik is de Arris VIP2952 V2 opnieuw aangemeld echter zonder resultaat.

heb je nog meer ideeën?

 


@Jasper 

ik heb nog wat gelezen op dit forum over Deco Tp-link mesh units en hier spreekt men ook over 

  • WiFi op de router uitschakelen
  • en het soort Internet connectie type 
  • En moet iptv/vlan aan of uit bij kpn
  • en als deze aan moet staan wordt er gevraagd naar allerlei waardes zoals profiel van internetprovider en internet vlan aan of uit en dat internet vlan id en prioriteit en iptv vlan aan of uit en dan iptv vlan id en iptv vlan prioriteit
  • en bij de WiFi instelling kan er nog gekozen worden tussen beveiliging WPA2 of WPA/WPA2 of geen
  • en hier kun je ook nog bij geavanceerd de band kiezen 2,4 en 5 GHz of alleen 2,4 of alleen 5 GHz

kunnen deze zaken er nog mee te maken hebben? En zo ja welke instellingen adviseert KPN of dien ik te gebruiken bij KPN?

 


Ons modem regelt de VLAN instelling, die hoef je zelf niet in te stellen op de Wifi apparatuur. Het is wel belangrijk dat ze IGMP Snooping ondersteunen, dan kunnen ze het onderscheid maken tussen de VLAN's voor internet en tv.

Het is jammer dat het zo lastig is om een kabel te proberen, daarmee zouden we kunnen uitsluiten of het überhaupt nodig is om naar de Deco te kijken of dat het iets anders is. Is het ook als test niet mogelijk om tijdelijk een kabel te gebruiken?


@Jasper we hebben een lange datakabel geleend, en gaan deze op proef door de woning leggen om eea uit te sluiten zoals je voorstelt.

we komen bij je terug met onze uitkomsten.

 


@Jasper 

Hoi Jasper,

we hebben nu een aantal dagen een kabel door de kamer liggen en we kunnen terugkijken een opnames bekijken. De verbinding valt niet meer weg. 
Alleen tijdens Videoland bekijken via de app op onze tv krijgen we nog: Een Witte balk (steeds slechts een of enkele seconden) in beeld met de volgende mededeling.
Kan niet verbinden
Controleer je internetverbinding

Daar die lossse kabel door woonkamer geen optie is, blijft nu de vraag hoe we het TP-link mesh/WiFi netwerk met de MK4 deco’s in combinatie met onze kpn router goed kunnen laten functioneren? Toen wij begin dit jaar bij de KPN Winkel ons probleem uitlegde zodat de oplossing zijn. Kennissen van ons hebben zo’n zelfde systeem echter icm Ziggo abonnement, echter Ziggo vinden wij geen optie :-)


Goed om te lezen dat het met de kabel zoveel beter gaat @Edwin 5. Dat wijst richting de TP-Link set en de Wifi verbinding dus. Hoe dat precies kan helpen durf ik niet te zeggen. Het kan werken op die manier maar als het niet goed werkt hebben wij geen mogelijkheden. Wij leveren die apparatuur niet. Je kunt de handleiding raadplegen en de set opnieuw installeren. Mogelijk kan de verbinding daarmee hersteld en verbeterd worden.


@Jasper 

hoi Jasper, snap ik. Andere vraag heeft KPN hier een oplossing voor? Dus iets anders dan de TP-link die we nu hebben. 
ik zie wel iets over DVS echter ook veel problemen/klachten en voorwaarden. Zelfde fase, op aparte wandcontactdoos, werkt niet goed met zonnepanelen etc etc. 
Ik wel best iets kopen maar dan wil ik wel weten dat het goed is. Of zijn er andere systemen op de markt (niet KPN) waar wel goede ervaringen mee zijn? Je zou denken dat in het huidige “draadloze tijdperk” een oplossing voor is. In 1969 stond er al een man op de maan….. dan moet dit toch ook lukken :-)

 


Ik kan me voorstellen dat je iets goeds wilt! Tv kijken zonder storingen (elk soort storing) is hoe het hoort. We hebben SuperWifi punten waarmee het mogelijk is.  DVS is ook een optie inderdaad, daarbij gaat het signaal door het stroomnetwerk, Als het een goed stroomnetwerk is zonder zware apparaten kan dat prima werken. Als je de zonnepanelen uit jouw voorbeeld hebt op dezelfde groep kan dat effect hebben op het beeld. 

Het allerbeste blijft toch een kabel,. Met DVS heb je het stroomnetwerk dus, met Wifi gaat het door de lucht waar externe factoren kunnen storen, terwijl het bij een kabel door een afgeschermde tunnel gaat. Een andere optie die mogelijk zou kunnen zijn, zijn MoCa-setjes. Dat zijn kastjes waar je de UTP kabel op aansluit en aan de andere kant is COAX aangesloten. Als er bij de tv een COAX punt is kan er aan beide kanten zo'n MoCa kastje geplaatst worden. 

De DVS en de SuperWifi punten hebben we zelf in ons aanbod, MoCa setjes niet. Maar die kunnen mogelijk wel een uitkomst zijn in jouw geval, mits er een COAx punt zit.