Skip to main content

Hallo,

ik heb sinds afgelopen weekend een nieuwe TV + sound bar. Als ik het TV geluid (radio) op de sound bar wil, dan heb ik om de 10 / 20 / 30 seconden zwart beeld op de TV.

Nu aangesloten:
KPN ontvanger - > TV (HDMI-aansluiting)
TV - > sound bar (HDMI-aansluiting)
Radio werkt niet als de TV uit is.

Radio als TV  uit is, dan de storing maar het werkt verder wel:
KPN ontvanger - > Soundbar (HDMI-aansluiting)
TV → sound bar (HDMI-aansluiting)
Er gaat dan geen HDMI van KPN naar de TV maar via de sound bar. Voordeel: radio zonder TV, nadeel, af en toe zwart TV beeld als ik TV wil kijken.

TV: samsung qled 4k 55q64r
Soundbar: jbl soundbar 2.1 deep bass
Ook heb ik een optische geluidskabel tussen KPN en sound bar geprobeerd maar dan gebeurt er niets.

Wie kan mij helpen?
 

Toevoeging; als ik de hdmi aansluiting tussen de TV en sound bar eruit haal EN de optische kabel tussen Kpn en de sound bar erin heb ik wel geluid als de tv uit is. Nadeel is dan dat ander tv geluid, niet van kpn maar bijvoorbeeld YouTube of PS4 via tv gaat en niet via de sound bar...


Hoi @OMichiel . Welkom op het forum.

Ik vind het lastig. Zit er ook een optische uitgang op de tv? Heb je die ook geprobeerd? 

@PeterG : Heb jij hier misschien een helder idee over? 


Ik zou het zo aansluiten:
Ontvanger → hdmi → tv
Ontvanger → optisch → soundbar

Als je de HDMI via de soundbar laat lopen gaat duidelijk de communicatie/beveiliging tussen ontvanger en tv niet helemaal goed.

Optisch op de soundbar zou het gewoon moeten doen. Zie de gebruiksaanwijzing. (bij mijn HTS werkten die ingangen eerst ook niet. Vond gelukkig enige tijd later hoe ik ze via het menu moest toekennen aan ingangen :wink: )

Dan heb je tv- en radiogeluid via de soundbar en bij radio kun je de televisie uitlaten. Zo zit ‘t bij mij met m'n HTS. Die heeft ook HDMI maar i.c.m. de KPN TV ontvanger gebruik ik die dus niet.


@PeterG bedankt voor je reactie. Ik heb dit geprobeerd en dit werkt ook echter heb ik dan mijn playstation geluid niet op de soundbar maar op de TV. Ik kijk ook series (videoland) via playstation.


Ik heb helaas geen alternatieven, @OMichiel . Misschien is er nog een firmware update voor je tv? 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Hallo OMichiel, 

Ik heb precies dezelfde tv en soundbar aangeschaft als jij en ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Kun je mij vertellen hoe je fit uiteindelijk hebt opgelost? 

 

Alvast bedankt! Mvg marieke 

Â