Skip to main content

#BeterInternet bij KPN: Iedereen behalve

• January 5, 2026
  • 10 reacties
  • 187 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Onze #BeterInternet campagne gaat verder! Misschien heb je de vorige campagne met MEAU wel gezien, in reclames of online. Daar hebben we een vervolg op gemaakt: Iedereen behalve.

Beter Internet: Buut vrij!

Misschien ken je ons populaire topic Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?. Daarin gaat het over herinneringen. Wie ooit verstoppertje speelde kent vast wel de kreet Buut vrij!”: het moment dat iedereen zich mag verstoppen en degene die zoekt de “buutplaats” heeft bereikt. Iedereen is dan vrij om uit zijn of haar verstopplek te komen.

Diezelfde kreet vormt nu de inspiratie voor onze nieuwe #BeterInternet campagne voor een veiliger, socialer en groener internet. Na onze eerdere campagne met MEAU hebben we een vervolg gemaakt: “Iedereen Behalve”.

Iedereen behalve

Onze korte film met het liedje ‘Buut Vrij’ van zangeres S10 laat zien wat online buitensluiten betekent en benadrukt de rol van omstanders: juist zij kunnen het verschil maken. De film roept iedereen op: Kom voor elkaar op. Ook online.

Je bekijkt hier het filmpje:

Samen sterk: hulp en tips

Samen met partners zoals Stichting School & Veiligheid, Helpwanted, Stop Pesten Nu en De Kindertelefoon zorgen we dat jongeren én volwassenen weten hoe ze kunnen helpen. Denk aan gastlessen, tips en een luisterend oor voor wie het moeilijk heeft.

Wat kan jij doen?

Online buitensluiten is iets dat veel onder jongeren voor komt, maar het gebeurt ook in andere kringen en leeftijdscategorieën. Denk aan bijvoorbeeld groepschats onder collega's, of misschien ook vrienden en familie. Gelukkig is er veel dat we er samen aan kunnen doen.

Zo kun jij helpen:

• Vraag hoe het gaat: aan je kind, partner of vrienden
  • Spreek je uit: merk je dat iemand buitengesloten wordt? Ga het gesprek aan!
  • Vraag hulp: weet je niet hoe? Zoek steun bij een vriend, familielid of collega.

Jouw tip telt!
Wat vind jij van dit onderwerp? Heb jij ideeën om online buitensluiten te voorkomen of wil je gewoon laten weten wat jij belangrijk vindt? Deel het hieronder, we zijn benieuwd!

10 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Interessant topic en de genoemde punten hoe je kunt helpen zijn al verhelderend. Als je zelf geen slachtoffer bent van online buitensluiten dan is het best lastig om te herkennen dat iemand in het nauw gedreven is of wordt.

Wat we ons denk ik moeten realiseren is dat online buitensluiten 24x7 doorgaat. In het offline tijdperk hield school bijvoorbeeld op om 14:00 uur. Alleen al dit maatschappelijke probleem benoemen is een stap vooruit zodat mensen het gevoel hebben er niet alleen voor te staan. Lastig onderwerp waar iedereen toch eens goed over moet nadenken en vervolgens handelen.

Om eerlijk te zijn krijg ik echt een slecht gevoel als ik naar het filmpje kijk. Dat komt toch wel binnen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Je kunt nooit buitensluiten voorkomen. Online niet, maar ook in het echte leven niet.

Ik schaar het onder zwaar pestgedrag, wat in het verleden tot de dood van Maja Bradarić leidde. Ouders hadden geen benul wat er zich afspeelde in de chatgesprekken. Het grote manco van de laatste tijd. Ouders voelen zich vaak, minder betrokken bij het opvoeden van hun kroost. 

Soms is buitensluiting het gevolg van een goed uitgedachte campagne, waar een ieder een jaar of 6 geleden mee te maken heeft gehad. En een andere keer is buitensluiten het gevolg van hoe je eruit ziet, of welke mening je hebt. 

Het buitensluiten van vrienden, familieleden was toen kennelijk heel normaal. En je had er niet eens de telefoon voor nodig, slechts een tel-a-vision, een krant en een radio. Ernstig vond ik dat en ik denk velen met mij. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 7, 2026

Je hebt helemaal gelijk dat buitensluiten vele vormen kent ​@fixnix en het is van alle tijden. Verschil is nu dat het 24x7 door gaat.

Ik heb op 1 van mijn opleidingen meegemaakt dat er een klasgenoot buitengesloten werd. Uiteindelijk is die persoon van de opleiding gegaan. Dat patroon doorbreken is heel lastig en vergt moed van de omstanders heb ik ervaren. Die ervaring zie ik ook terug in het filmpje en daarom komt het ook echt binnen.

Mooi dat de discussie in een brede context wordt gezet door KPN op bijvoorbeeld scholen. Je confronteert iedereen dan met de gevolgen en hopelijk zet het mensen aan het denken.

• January 7, 2026

Een opmerking betreffende het filmpje zelf

Het begin van deze clip in de schoolklas doet voor mij de rest eigenlijk te niet. Want ik heb meteen al de gedachte, waarom laat je jezelf tot dat kinderachtige gedrag uitlokken. Natuurlijk is dat erbij willen horen en stoer doen. Door dit begin verliest het 'slachtoffer’ eerlijk gezegd mijn sympathie.

Het eindigt wel sterk.

‘stukje van mij’ was wel beter.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Je hebt helemaal gelijk dat buitensluiten vele vormen kent ​@fixnix en het is van alle tijden. Verschil is nu dat het 24x7 door gaat.

Ik heb op 1 van mijn opleidingen meegemaakt dat er een klasgenoot buitengesloten werd. Uiteindelijk is die persoon van de opleiding gegaan. Dat patroon doorbreken is heel lastig en vergt moed van de omstanders heb ik ervaren. Die ervaring zie ik ook terug in het filmpje en daarom komt het ook echt binnen.

Mooi dat de discussie in een brede context wordt gezet door KPN op bijvoorbeeld scholen. Je confronteert iedereen dan met de gevolgen en hopelijk zet het mensen aan het denken.

Ik denk zelf ook dat dat het belangrijkste is: Mensen aan het denken zetten. Je zult niet zomaar een ding als buitensluiten oplossen, maar al zet je een nieuwe groep mensen daarover aan het denken en maak je ze er bewust van, dan is dat in mijn ogen al een win! 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

Aan het denken zetten….

(Massa) psychologie is een kleine hobby van me. Ik vraag me af waarom dingen gebeuren, waarbij ik kan vertellen dat niets zomaar gebeurd. De vraag hoe een individu cq een groep mensen een bepaalde (eventueel voorgeprogrammeerde) richting op gaat wandelen is boeiend om dat te onderzoeken. 

In mijn optiek is er (door de ouders) veel te weinig controle op wat er in de digitale wereld gebeurd. Het pesten gaat 24/7 door, waarbij de scholen geen invloed meer kunnen uitoefenen. De goedgelovigheid van de ouders “mijn kind doet zoiets niet” maakt het er niet makkelijker op. In het verleden werden pesters door mij zelf aangesproken op hun gedrag, net zoals ouders andere kinderen ook corrigeerden bij onbehoorlijk gedrag. Word ik nu oud? Word ik een ouwe zuurpruim?

Moraal is, dat ouders moeten weten wat hun kinderen uitvoeren.
Ik kan alleen maar hopen dat deze tanende trend de ouders aan het denken zetten..

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 7, 2026

@fixnix wij/jij/ik hebben waarschijnlijk, afhankelijk van de leeftijd, de hele digitalisering meegemaakt. Van een 56k inbelverbinding tot glasvezel, van een Nokia 3310 tot een iPhone 15 / Samsung Sxx en van een kleine beeldbuis op de slaapkamer met een N64 met Goldeneye tot een 55 inch 4K unit. 

Welke generatie kan dit straks nog zeggen? 😎

Aan het denken zetten….

Wat wisten jouw ouders destijds? 😉

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

@fixnix wij/jij/ik hebben waarschijnlijk, afhankelijk van de leeftijd, de hele digitalisering meegemaakt. Van een 56k inbelverbinding tot glasvezel, van een Nokia 3310 tot een iPhone 15 / Samsung Sxx en van een kleine beeldbuis op de slaapkamer met een N64 met Goldeneye tot een 55 inch 4K unit. 

Welke generatie kan dit straks nog zeggen? 😎

Aan het denken zetten….

Wat wisten jouw ouders destijds? 😉

Bijna alles. 
Mocht het zijn dat ik wat uitgevreten had en ik niks vertelde, dan wisten ze dat toch. 😀. 
De tam-tam ging gewoon de buurt door en middels rooksignalen werden betrokkenen op de hoogte gesteld. 
Die tijd -Commadore 64 (of Klootmadoor), 3K6 US Robotics modem, bandjes en je eigen cassetterecorder, die komt niet meer terug. 

Ben wel blij dat ik het heb mee gemaakt. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

​een 56k inbelverbinding

Wat is dat voor modern geneuzel ​@Alex van KPN? Gewoonde de vertrouwde seinsleutel:

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 7, 2026

Ik moest hardop lachen, modern geneuzel. Doet me denken aan de serie Deadwood, daar waren ze hiermee ook aan het pionieren.