Skip to main content

De poll van de week: wat vind jij het belangrijkst aan je internet?

• September 9, 2026
  • 14 reacties
  • 177 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

We stellen regelmatig vragen en maken polls, zodat we samen ervaringen kunnen delen en van elkaar kunnen leren. Deze week zijn we benieuwd naar iets wat voor veel mensen niet meer weg te denken is: internet. 

De poll van de week: wat vind jij het belangrijkst aan je internet?

Streamen, thuiswerken, gamen, videobellen of gewoon even iets opzoeken. We gebruiken ons internet voor van alles. Maar wat maakt internet voor jou nou écht goed?

Voor de één is dat vooral snelheid. Een ander vindt het veel belangrijker dat de verbinding altijd stabiel is of dat de wifi overal in huis goed werkt. En misschien kijk jij vooral naar de prijs. 

Als je één ding moet kiezen: wat vind jij het belangrijkst aan je internet? 

Stem mee en vertel vooral waarom jij juist dat belangrijk vindt. Misschien blijkt dat we heel verschillend naar ‘goed internet’ kijken.

Als je één ding moet kiezen: wat vind jij het belangrijkst aan je internet?

14 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Gekozen voor “Een stabiele verbinding” alhoewel ik “Hoge snelheid” alsook “Goede service als er iets mis gaat” eigenlijk net zo belangrijk vind.

“Goede wifi in het hele huis” zie ikzelf niet als taak van de serviceprovider maar eerder als iets wat je zelf kan oplossen en aanpakken en wat “Een goede prijs” is? Your mileage may vary! 🍺🤗

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Sinds ik bij XS zat (uit mijn hoofd vanaf 2003 met ADSL) en nu bij de moeder heb ik een down time gehad die bijna niet te meten is…😜 Een keer een overijverige kraanmachinist die de blauwe kabel had doorgeklieft. Een paar uurtjes maar… Ook de migratie van xDSL naar glas een downtime die te vergelijken in met het updaten van de FritzBox. 
Gekozen dus voor optie 1. Jullie maken dat echt wel waar! 👍🏼👍🏼

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Sinds ik bij XS zat (uit mijn hoofd vanaf 2003 met ADSL) en nu bij de moeder heb ik een down time gehad die bijna niet te meten is…😜

Toch kan ik mij nog goed herinneren dat ik bij XS4ALL ergens in mei 2008 ruim 3 dagen geen internetverbinding had wegens een grote storing in het landelijk netwerk van KPN. (the horror)

Ook de migratie van xDSL naar glas een downtime die te vergelijken in met het updaten van de FritzBox.

Waarbij niet te vergeten dat jij als ware tovenaar kans heb gezien het glasvezelkastje over de FTU te schuiven terwijl daar onder voornoemde FTU nagenoeg geen vrije ruimte was.🏆🍺🥃👏

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

@Dicksooo Die storing in 2008 kan ik mij niet herinneren… 

It’s magic 🪄what happend 😜😉

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Jij zal die storing niet gehad hebben ​@driemaster , het staat mij bij dat er zo’n 50.000 XS4ALL klanten door getroffen waren, XS4ALL had destijds wellicht 200.000 a 300.000 klanten.

Jasper van KPN
Moderator

Dat soort storingen zijn (gelukkig!) zeldzaam.

Ik heb zelf gekozen voor de stabiliteit van het netwerk als belangrijkste, voor veel dingen in huis is een stabiele verbinding (bekabeld en draadloos) belangrijk. Een dipje in de snelheid kunnen ze wel omheen werken, maar niet als het helemaal wegvalt 🙂

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 10, 2026

Ik heb voldoende aan Unlimited50, wat ook voor internet thuis is. Sinds 2023 een handvol keren geen bereik thuis, wat altijd wel in minder dan een uur verholpen is. Ik heb geluk met de mast gunstig geplaatst op 130 meter. Bij white spots hapert een stream wel eens. Qua stabiliteit beter dan glasvezel. Niet heel zelden is er wel eens een glasvezelbreuk ergens, wat dan soms dagenlang duurt tot die breuk gerepareerd is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 10, 2026

Qua stabiliteit beter dan glasvezel. Niet heel zelden is er wel eens een glasvezelbreuk ergens, wat dan soms dagenlang duurt tot die breuk gerepareerd is. 

Vrijwel hebben alle masten uplinks als glasvezel. De een straalverbinding als uplink heeft, gebruikt weer de glasvezelverbinding van de andere mast. De kans dat de glasvezelkabel van de mast een breuk heeft is niet veel anders dan jouw glasvezelkabel.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 10, 2026

Nu zal een kabelprobleem van een mast opgevangen kunnen worden door andere masten in de buurt. Verder zal de plek van de breuk bij een zendmast sneller gedetecteerd kunnen worden misschien? 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • September 11, 2026

Ik heb zelf voor een stabiele verbinding gekozen. Vooral omdat ik anderhalf dag in de week thuiswerk: dan moet internet het gewoon goed doen.

Ik heb ooit via een koperverbinding gehad die begon te haperen zodra de wasmachine draaide 😅 en ook met glasvezel heb ik weleens een storing meegemaakt: die lag er uit. Dan merk je pas hoe afhankelijk je eigenlijk bent van een goede verbinding. “Even dit…. oh nee. Ik zoek dat wel even op… oh nee! Doe de radio maar aan: nee!”

Goede service schuift dan bij mij direct een heel eind omhoog. Mobiele data om tijdelijk een hotspot te maken zodat ik toch nog wat kon en een fijne monteur die het probleem oplost en ondertussen uitlegt wat hij doet (want ik zit er met mijn neus bovenop en ik vertel nooit dat we collega's zijn, vind ik mooi haha).

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 11, 2026

Ook ik heb voor de stabiele verbinding gestemd
Hoge snelheid heb ik niet nodig
Goede wifi ook niet ik heb alles bedraad
Een goed prijs… dat zou niet gek zijn, maar niet het belangrijkste
Goede service, dat is er al, dat heeft de KPN prima in de hand.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 11, 2026

Ik vind deze poll’s wel mooi
Maar jullie heb ook al eens een poll gemaakt ‘Welke series zien jullie?’
Dat is privé en daar reageer ik dan weer niet op.
Reageren op mijn laatste opmerking heeft geen nut, want ik ga geen discussie aan.

En nu wil ik koffie

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • September 11, 2026

Koffie! Oók belangrijk!!! 😁☕

En helemaal prima natuurlijk. Niet iedere poll hoeft bij iedereen te passen en je bepaalt altijd zelf waar je wel of niet op wilt reageren. Leuk om te horen dat je dit soort polls in ieder geval wel kunt waarderen 😊

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 11, 2026

Stabiele verbinding heb ik gekozen als meest belangrijk. 💻👍

Wat betreft de andere keuzes: 
Wifi werkt prima dankzij een extra SW2. 👍🛜
Snelheid is niet zo belangrijk aan 200/200 hebben we nu nog ruim voldoende. 👍🏎️
Het leven is al duur genoeg dus een goede prijs blijft ook altijd welkom. 💰
Goede service daar hebben we tot nu toe niets over te klagen.👍

Uiteraard Koffie blijft altijd belangrijk 😉☕️