Skip to main content

Een poll voor jou: Hoe beheer jij je wachtwoorden?

• August 19, 2026
  • 10 reacties
  • 128 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

We horen graag hoe jij over dingen denkt! Daarom maken we polls over verschillende onderwerpen. Zo kunnen we ze samen bespreken en tips met elkaar delen. Deze week zijn wij benieuwd naar hoe jij jouw wachtwoorden beheert en bewaart.

De poll van de week: Gebruik jij een wachtwoordmanager?

Al je wachtwoorden zien te onthouden, dat kan tegenwoordig met talloze online accounts een uitdaging worden. En we weten inmiddels allemaal dat veel dezelfde wachtwoorden gebruiken nou niet bepaald een goed idee is. Dus hoe bewaar je dan je wachtwoorden op een veilige manier?

Maak jij gebruik van een wachtwoordmanager of bewaar jij je wachtwoorden op een andere manier? Heb je goede tips, deel ze dan vooral hieronder!

Achtergrondinformatie en tips vind je hieronder:

Veel mensen maken gebruik van dezelfde en/of eenvoudige wachtwoorden. Gemakkelijke wachtwoorden zijn eenvoudig te kraken. Als je steeds hetzelfde wachtwoord gebruikt, dan kunnen criminelen gemakkelijker overal bij je inloggen - stel dat ze op een plek een wachtwoord van je hebben bemachtigd. 

Wachtwoordmanagers helpen je om unieke wachtwoorden te gebruiken voor elke login. Ze helpen je om sterke wachtwoorden te maken, deze op te slaan en deze automatisch in te vullen. Hiermee heb je veilige wachtwoorden én log je snel in. 

En we hebben meer informatie en tips voor je: Wachtwoordmanager - tips voor veiligheid online | KPN 

We stellen deze vragen vooral om met elkaar in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen. Jullie input helpt niet alleen andere community leden, maar kan ons ook inspireren om dingen te verbeteren. Dus voel je vrij om te stemmen en te reageren: we lezen graag mee! 

Hoe beheer jij jouw wachtwoorden?

10 reacties

RonaldM01
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

Ik gebruikt al jaren een wachtwoord manager (mSecure), al laat ik nu steeds vaker de Google wachtwoord manager automatisch een wachtwoord genereren en opslaan. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

[...] al laat ik nu steeds vaker de Google wachtwoord manager automatisch een wachtwoord genereren en opslaan. 

Dit doe ik ook met enige regelmaat tegenwoordig. Ik gebruikte eerder eigenlijk altijd hetzelfde wachtwoord voor alles, maar mijn gegevens zijn ook al eens gelekt. Dus nu probeer ik vaak een ander wachtwoord te bedenken, maar dat kan ik écht niet allemaal onthouden😅

Stephan.z
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 19, 2026

Ik bewaar ww op verschillende plekken op.
analoog als digitale 

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • August 20, 2026

Ik maak geen gebruik van een wachtwoordmanager. Noteer het gewoon in een notitieblok. En bedenk gewoon altijd een nieuw wachtwoord. Werkt voor mij goed genoeg. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ja, analoog in een notitieboekje is natuurlijk ook een optie, en niet stiekem te achterhalen door online criminelen 😁

Jasper van KPN
Moderator

Ik bewaar mijn wachtwoorden ook zelf, ergens offline. Maar het automatisch in laten vullen van de browser (privé gebruik ik Brave) maak ik ook vaak gebruik van, wel zo makkelijk.

Ik heb overal verschillende wachtwoorden voor, die zijn zo willekeurig vaak dat ik ze zelf ook niet kan onthouden. Niet iets gerelateerd aan interesses wat het herleidbaar zou kunnen maken.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Ik verkies er voor niet publiekelijk aan te geven hoe ik met mijn wachtwoorden omga. 🍺😎🍺

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • August 20, 2026

Ach tja, al ben je nog zo voorzichtig en oplettend, niks geeft 100% garantie op o.a. veiligheid. Alles valt te achterhalen. Ook al denk je alles dichtgetimmerd te hebben. 

Jasper van KPN
Moderator

Klopt, en een deel heb je ook gewoon niet in eigen hand, zoals een paar recente voorbeelden hebben laten zien.  Het enige wat we kunnen doen is zelf zo goed mogelijk opletten en de bekende dingen als geen wachtwoorden herhalen bij verschillende websites.

JanD
Wijsgeer
  • August 20, 2026

In het belang van de staatveiligheid kan ik daar geen mededelingen over doen.😎