Skip to main content
Vraag

MB's delen gaat niet goed meer door factuurdatum

• April 1, 2026
  • 2 reacties
  • 75 keer bekeken

posttoast
Helper
Forum|alt.badge.img

Al zo lang het mogelijk is, deel ik met mijn gezin automatisch elke maand MB's met mijn gezin. Dat ging goed, tot vandaag. Waar mijn gezinsleden normaal een SMS als dit ontvingen:

U hebt 15000 MB ontvangen. Let op dit bundeltegoed vervalt per 01-04-2026. Uw totale bundeltegoed is nu 40999 MB. Werkt internet niet direct? Start het toestel dan opnieuw op. Groet, KPN

Kwam vandaag deze binnen:

U hebt 20000 MB ontvangen. Let op dit bundeltegoed vervalt per 09-04-2026. Uw totale bundeltegoed is nu 23999 MB. Werkt internet niet direct? Start het toestel dan opnieuw op. Groet, KPN

De gedeelde data vervalt dus al over 8 dagen. Vreemd. Ik heb net gebeld met de klantenservice en kreeg te horen dat KPN blijkbaar contractdata aan het aanpassen is: die van mij startte op de 1e van de maand, dat wordt nu de 9e van de maand.

Maar, dit levert voor mij twee problemen op:

1. In de MijnKPN-app kan ik bij automatisch delen niet de datum aanpassen, die staat nog steeds op de 1e van de maand
  2. Als KPN deze datum wijzigt naar de 9e van de maand, dan heb ik nog steeds het probleem dat ik "uit de pas" loop met mijn gezinsleden, wiens contracten op andere data lopen.

De KPN-medewerker die ik aan de telefoon had gaf aan dat ik dan voortaan maar handmatig moet gaan delen op verschillende momenten in de maand, maar dat is natuurlijk een beetje gedoe waar ik niet op zit te wachten.

Is er iemand die hier meer over kan vertellen?

2 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 1, 2026

Hallo ​@posttoast 

KPN gaat inderdaad de factuurperiodes over de maand verdelen.

Als het goed is lossen beide problemen zich vanzelf op.

1. Die datum kan je niet aanpassen. Jouw abonnement zal op de 9e een nieuwe factuurperiode starten met jouw volledige maandbundel. Ook zal op die dag automatisch weer MB's worden gedeeld. Die zijn dan een maand geldig,
  2. Het uit de pas lopen zou geen probleem moeten zijn. De gedeelde MB's zijn 1 maand geldig, de geldigheidsperiode van de “gever”. Dat staat los van de factuurperiode van de ontvanger(s).

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 1, 2026

Hallo ​@posttoast , ik heb nog wat meer informatie beschikbaar.
Dit onderwerp is besproken in de besloten superusergroep waar ik lid van ben.

KPN is recent begonnen om de laatste grote groep mobiele klanten over te zetten naar het nieuwe factureren. Vanaf nu betaal je de verbruikskosten van de vorige factuurperiode en de abonnements kosten van de volgende periode. Je betaalt dus niet meer per kalendermaand, maar per factuur-periode. Die start op een willekeurige gekozen dag in de maand. Bij jou wordt dat zo te lezen op de 9e van de maand.

Als het goed is ben je geïnformeerd via de factuur en een begeleidende e-mail. Meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen is te vinden op Waarom krijg ik 2 facturen? | KPN.com