Skip to main content
Beantwoord

Waarom telt gratis Spotify Premium en Netflix wel mee bij Combivoordeel punten en gratis F-Secure en extra mobiel abo Data Only niet?

Forum|alt.badge.img+3

Ik heb combivoordeel omdat ik KPN internet en een mobiel abonnement en ik heb Level 1 (3 punten - TV Basis en Spotify Premium).

Op de KPN website zie ik dat je ook punten krijgt wanneer je een extra mobiel abonnement data only hebt en ook wanneer je F-Secure hebt. Beide gebruik ik maar ze staan niet in de lijst bij mijn punten.

Ik heb XS4ALL gebeld, daar konden ze in eerste instantie geen antwoord geven. Ik werd een dag later teruggebeld en er werd mij gezegd dat extra mobiel abonnement data only en F-Secure niet meetellen omdat ik die gratis heb. Betaalde versies zouden wel meetellen. Op mijn vraag waarom mijn gratis Spotify Premium dan wel mee telt kon ze geen antwoord geven. Haar reactie was “zo is het en ik kan daar ook niks aan doen”.

Ik heb vervolgens Netflix Basic gekozen en die telt ook mee waardoor ik nu op Level 2 zit! Dat is mooi, maar ik blijf met de vraag zitten.

Dus, kan iemand mij uitleggen waarom mijn gratis Spotify Premium en gratis Netflix WEL meetellen bij de punten voor de combivoordeel en de gratis extra mobiel abonnement data only en gratis F-Secure NIET?

Beste antwoord door Maja van KPN

Je hebt gelijk met dat het nergens echt duidelijk terug te lezen is ​@MinneH In onze interne informatie is het heel duidelijk, maar als klant zie je enkel het overzicht hieronder. Daaruit blijkt niét dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de gratis en de betaalde varianten.

Dit hebben we intern aangekaart, en er gaat nu gekeken worden naar een beter en duidelijker overzicht. Bedankt dat je dit onder onze aandacht hebt gebracht!

Bekijk origineel

11 reacties

• 3034 reacties
  • 5 maart 2025

Omdat Spotify eigenlijk helemaal niet gratis is. Het zit gewoon in de pakketprijs meegerekend.

Vroeger toen je het abonnement afsloot was het gratis. Toen had KPN ook een deal met Spotify waardoor ze de Spotify abonnementen voor een klein prijsje afnamen van Spotify. Maar die deal is allang afgelopen. 

KPN moet nu bij Spotify gewoon het volledige bedrag afdragen aan Spotify. En jij betaald ook gewoon het volledige bedrag voor Spotify aan KPN. Dat bedrag zit verwerkt in de totale pakketprijs die jij iedere maand betaald aan KPN. Dat bedrag is de afgelopen jaren flink opgelopen door de jaarlijkse inflatiecorrectie. 

Als jij je abonnement nu om zou zetten naar een normaal KPN abonnement met betaalde Spotify, dan ben je waarschijnlijk weinig of niks duurder uit. Misschien is het wel goedkoper zelfs.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36411 reacties
  • 5 maart 2025

Het is niet uit te leggen. 

Overigens is F-secure sinds 27 februari 2025 voor alle klanten gratis geworden t/m vijf licenties. Daarboven moet je wel betalen.

Ik kan mij voorstellen dat je dat ene punt alleen krijgt vanaf vijftien licenties F-Secure. Maar eens dat het allemaal niet duidelijk staat vermeld.   

Dat gratis data-only heb je geërfd uit jouw xs4all-periode. Andere klanten hebben zoiets niet gratis. 

Netflix heb je gratis uit het Combivoordeel.  

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 180 reacties
  • 5 maart 2025
Marlon92 schreef:

Omdat Spotify eigenlijk helemaal niet gratis is. Het zit gewoon in de pakketprijs meegerekend.

Vroeger toen je het abonnement afsloot was het gratis. Toen had KPN ook een deal met Spotify waardoor ze de Spotify abonnementen voor een klein prijsje afnamen van Spotify. Maar die deal is allang afgelopen. 

Of iets gratis is of dat de prijs in het abonnement zit is natuurlijk een punt van discussie. Als het niet gratis is zou het als zodanig ook gefactureerd moeten worden. Vroeger zat het ook gratis in mijn abonnement van XS4ALL, maar eigenlijk is het niet relevant hoe het vroeger was.

Noordzee schreef:

Het is niet uit te leggen. 

Overigens is F-secure sinds 27 februari 2025 voor alle klanten gratis geworden t/m vijf licenties. Daarboven moet je wel betalen.

Ik kan mij voorstellen dat je dat ene punt alleen krijgt vanaf vijftien licenties F-Secure. Maar eens dat het allemaal niet duidelijk staat vermeld.   

Dat gratis data-only heb je geërfd uit jouw xs4all-periode. Andere klanten hebben zoiets niet gratis. 

Netflix heb je gratis uit het Combivoordeel.  

F-Secure heb ik altijd gratis gehad. Misschien een overblijfsel uit de XS4ALL periode toen ook een virus scanner (ik meen McAfee) gratis was.

Maar mijn vraag is naar mijn mening hier nog niet mee beantwoord.

Op mijn factuur staat het volgende:

Ik zie geen verschil tussen Spotify Premium en F-Secure, dus waarom het één wel mee telt en de andere niet is me nog steeds niet duidelijk.

Dit staat op de KPN website:

Er wordt géén onderscheid gemaakt tussen een gratis versie van F-Secure en Spotify of een betaalde versie. Ook staat er niets in de algemene voorwaarden, daarin wordt verwezen naar de KPN website.

Wat betreft de Data Only, ook dat is een overblijfsel uit de XS4ALL periode maar daarvoor geldt volgens mij ook dat er géén verschil gemaakt wordt tussen een gratis versie en een betaalde versie.

Dus volgens mij hebben de mensen met een gratis versie recht op één punt voor F-Secure en twee punten voor de Data Only.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36411 reacties
  • 6 maart 2025

Ben ik met je eens hoor. Alleen ziet KPN dat anders. Het is ook allemaal vreselijk ingewikkeld gemaakt, dan krijg je dit soort interpretatieverschillen. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 180 reacties
  • 10 maart 2025

@Noordzee Het is inderdaad niet uit te leggen, althans niet door behulpzame mede forumleden.

Het zou alleen door een KPN medewerker uitgelegd kunnen worden. Ik heb een paar dagen gewacht, maar van die kant nog geen reactie.

Zou iemand van de KPN zo vriendelijk willen zijn om duidelijkheid te geven? Alvast bedankt.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14717 reacties
  • 10 maart 2025

Hi ​@MinneH,

Het klopt helemaal wat Marlon92 zegt, Spotify zit bij jou in het abonnement inbegrepen: normaliter is dit gewoon een abonnement waar je voor betaalt. Dat geldt ook voor Netflix: dit is in de basis een betaalde dienst. De F-Secure licenties en het gratis mobiel data only abonnement via XS4ALL zien we echt als gratis. Daarom krijg je daarover geen punten als het gaat om Combivoordelen. We proberen het zo duidelijk mogelijk te maken, maar het zoveel verschillende/oude abonnementen, kan ik ook begrijpen als er soms wat verwarring ontstaat. Hopelijk is het zo wat duidelijker!

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 180 reacties
  • 11 maart 2025

Dag ​@Maja van KPN. Hartelijk dank voor je reactie.

Toch is iets mij niet helemaal duidelijk. Netflix is inderdaad een betaalde dienst waarvoor ik korting krijg zoals is te zien op de meest recente factuur:

Spotify staat daar niet bij, die staat bij het lijstje gratis producten, met o.a. F-Secure:

Toch krijg ik voor Spotify wél punten voor het combivoordeel. Voor F-Secure echter niet. Het ene gratis product telt wel mee, een ander niet. Waarom niet? 

De reactie van KPN was dat alleen punten gegeven worden voor betaalde producten. Maar in de informatie van KPN wordt géén onderscheid gemaakt tussen betaalde en gratis producten. Het kan natuurlijk zijn dat ik het ergens gemist heb. Dan zou ik graag een link van je krijgen waar ik dat kan lezen.

Informatie naar de klant moet wel correct zijn. Ik hoop dat je dat met me eens bent.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14717 reacties
  • 11 maart 2025

Het onderscheid zit hem in dat Spotify wél een betaalde dienst is, jij hebt echter een oude abonnementsvorm waarbij Spotify was inbegrepen in het totaalplaatje. Sinds 2017 mogen wij Spotify niet meer op deze manier aanbieden en staat Spotify dus altijd als een betaald product op de factuur bij abonnementen die na deze periode af zijn gesloten. 

‘Gratis F-secure voor 5 apparaten’ is een daadwerkelijk gratis dienst, die je ontvangt ongeacht welke abonnementsvorm je precies hebt. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 180 reacties
  • 11 maart 2025

Dank je wel ​@Maja van KPN 

Wat KPN wel of niet mag blijft voor de klant vaak duister.

De klant kan op de factuur niet zien of het een "betaald” of gratis product is. Die kan alleen zien wat er daadwerkelijk op de factuur staat, in dit gevel gratis F-Secure en gratis Spotify.

Maar mijn vraag waar staat dat alleen betaalde producten in aanmerking komen voor Combivoordeelpunten en gratis niet, is hiermee nog niet beantwoord. Aangezien je niet de gevraagde link stuurt, ga ik er van uit dat het nergens staat, waardoor er (weer) verwarring bij de klant ontstaat. Helaas een vaker voorkomend euvel bij KPN.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14717 reacties
  • Antwoord
  • 13 maart 2025

Je hebt gelijk met dat het nergens echt duidelijk terug te lezen is ​@MinneH In onze interne informatie is het heel duidelijk, maar als klant zie je enkel het overzicht hieronder. Daaruit blijkt niét dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de gratis en de betaalde varianten.

Dit hebben we intern aangekaart, en er gaat nu gekeken worden naar een beter en duidelijker overzicht. Bedankt dat je dit onder onze aandacht hebt gebracht!

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 180 reacties
  • 13 maart 2025

Dank je wel ​@Maja van KPN . Fijn dat de KPN er nu naar gaat kijken. Duidelijk communiceren naar de klant voorkomt een hoop problemen. Overigens is dit niet het enige onderwerp op de KPN website waar dit voor geldt.

Alleen jammer dat het zoveel moeite en tijd van mijn kant moest kosten om de KPN te overtuigen van dit probleem.

*