Skip to main content
nieuws

Het 2G mobiele netwerk bij KPN stopt

• 25 maart 2024
  • 47 reacties
  • 4364 keer bekeken
Het 2G mobiele netwerk bij KPN stopt
Toon eerste bericht

47 reacties

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 1 juni 2024

Mijn broer ontving een mail met de aanbieding voor de Nokia voor € 10,41. Hij is naar de KPN winkel in Hilversum gegaan. Hij heeft met de medewerkers meegekeken in de computer: er is hun niets bekend over deze mail. Ze veronderstellen dat dit bedrog is. 

Dit is toch wel bijzonder. @Erik van KPN hoe zit dit?? 🤔

PeterG
Superuser
  • 61154 reacties
  • 1 juni 2024

Het is écht een aanbieding van kpn hoor. Geen fake. Maar het werkt alleen niet via de winkel. Er zit volgens mij een link in de mail. @MJHek .

Er is een cashback actie. Na aankoop kun je € 20 retour krijgen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 1 juni 2024

Deze actie is inderdaad juist en in de winkel zouden ze dat eigenlijk moeten weten…

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 1 juni 2024

@PeterG in de mail staat zelfs:

“Ga voor 15 juni 2024 naar de KPN winkel en vervang je oude 2G-telefoon. Daar hebben we een vervangende Nokia 110 voor €10,41. Of krijg €20,- korting op een andere telefoon. Op kpn.com/winkel vind je een KPN winkel bij jou in de buurt.”

🤪🤷🏻‍♀️

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dat is dan wel bijzonder @MJHek. Ons winkelpersoneel hoort dan hier van op de hoogte zijn. 

PeterG
Superuser
  • 61154 reacties
  • 1 juni 2024

Nogmaals gaan. En eventueel dit topic tonen @MJHek . M.n. ook de reactie van kpn moderator (!) Jeroen.

• 13281 reacties
  • 3 juni 2024

Wat mij intrigeert: veel slimme meters, zoals die van Liander, geven meterstanden door via het 2G netwerk. Die meters worden vooralsnog niet vervangen én blijven gewoon werken zeker nog tot 2029 las ik vandaag ergens. Dus wordt 2G écht afgeschakeld of is het een soort marketingtruc om mensen naar 4/5G te krijgen?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 3 juni 2024
Henk2304 schreef:

Wat mij intrigeert: veel slimme meters, zoals die van Liander, geven meterstanden door via het 2G netwerk. Die meters worden vooralsnog niet vervangen én blijven gewoon werken zeker nog tot 2029 las ik vandaag ergens. Dus wordt 2G écht afgeschakeld of is het een soort marketingtruc om mensen naar 4/5G te krijgen?

Volgens mij werken die dingen primair GPRS en niet via 2G. En GPRS wordt iets later uitgeschakeld dan 2G. 

PeterG
Superuser
  • 61154 reacties
  • 3 juni 2024

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8375 reacties
  • 4 juni 2024

Op mijn digitale meter staat GPRS @PeterG  en @Ik_Combineer 

PeterG
Superuser
  • 61154 reacties
  • 4 juni 2024

Dan gaat dat dus nog even langer door 😀. 

Wel apart. Op mijn GSM / GPRS telefoon werkte het internet al sinds 2016 niet meer. Kreeg geen enkele pagina meer.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
Henk2304 schreef:

Ik heb hier een antwoord op.

KPN zal op 1 december 2025 het landelijk dekkend 2G netwerk uitzetten. Het netwerk wordt door consumenten nauwelijks nog gebruikt, is sterk verouderd en wordt vervangen door nieuwe generaties die sneller, stabieler en energiezuiniger zijn. Bovendien wordt 2G technologie wereldwijd vanaf eind 2025 niet langer voorzien van de benodigde veiligheidsupdates. Het uitzetten van oude mobiele netwerken gebeurt daarom over de hele wereld, en dus ook bij KPN. Bovendien kan het spectrum dat voor 2G wordt gebruikt goed ingezet worden voor modernere technologieën.

Er geldt na 1 december 2025 een afbouwperiode van enkele jaren voor het gebruik van een groep (GPRS) slimme meters van netbeheerders en gerelateerde zakelijke meetbedrijven die klant zijn van KPN. Mede vanwege het grote maatschappelijk belang van de energietransitie zijn er al enkele jaren geleden met deze partijen afspraken gemaakt om de slimme meters die lokaal gebruik maken van GPRS-technologie gefaseerd af te schakelen. Hierbij wordt dan gebruik gemaakt van de minimale functionaliteit van het KPN 2G netwerk specifiek voor deze groep slimme meters.

Niek Hoogendoorn
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
Marga64edotter schreef:

Jammer dat ik dit bericht nu pas zie… ik ben in de markt voor een 4G dumbphone, het liefst iets wat lijkt op de Nokia 6310i die ik sinds 2004 met veel plezier gebruik.
Kan die aanbieding misschien nog even uit de mottenballen worden gehaald voor fossielen als ik? ;-)

PeterG
Superuser
  • 61154 reacties
  • 15 december 2024

De Nokia 110 lijkt niet op de 6310i. 

Ik zou gaan voor de Nokia 3210 4G. Zelf ga ik voor de blauwe versie voor mijn prepaid nummer. 

Je hebt 20 jaar geen telefoon hoeven kopen. Van het bespaarde kan wel een paar tientjes besteed worden. Aan eentje waar je ook weer heel lang mee doet.

Niek Hoogendoorn
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
PeterG schreef:

De Nokia 110 lijkt niet op de 6310i.

Yep, klopt. 

PeterG schreef:

Ik zou gaan voor de Nokia 3210 4G. Zelf ga ik voor de blauwe versie voor mijn prepaid nummer. 

Ga ik naar kijken. 

PeterG schreef:

Je hebt 20 jaar geen telefoon hoeven kopen. Van het bespaarde kan wel een paar tientjes besteed worden. Aan eentje waar je ook weer heel lang mee doet.

Qua model klopt dit, maar de afgelopen 20 jaar heb ik een stuk of acht 6310i's versleten. Marktplaats is je vriend voor goedkope vervangende toestellen. 😁

PeterG
Superuser
  • 61154 reacties
  • 15 december 2024

Marktplaats is je vriend voor goedkope vervangende toestellen

Maar die zijn vast nog niet 4G ​@Niek Hoogendoorn !

Sterker nog. Ik denk dat de dumbphone 4G nog helemaal niet gebruikt te vinden is.

En die toestelletjes zijn nieuw toch ook goedkoop te noemen vind ik. 4G nieuwe techniek voor dumbphone en je doet er weer vele jaren mee.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9

BREAKING NEWS: KPN heeft vandaag bekend gemaakt dat het uitschakelen van 2G wordt uitgesteld van 1 december 2025 naar 1 december 2027https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-geeft-meer-tijd-voor-overstap-naar-nieuwe-mobiele-technologieen/

Piet.

PeterG
Superuser
  • 61154 reacties
  • 17 december 2024

Dat uitstel gaat niet helpen. 

Die gebruikers zijn 'gehecht' aan hun Nokia 6310i. Die gaan nu echt alsnog pas in de laatste maand, nu dan november 2027, een dumbphone 4G kopen. Want die Hollanders zijn ook krenterig. Vraag maar aan de Belgen 😉. 

En het gemopper hier komt dan ook pas over 3 jaar nu. In plaats van 1 jaar. 

Niek Hoogendoorn
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Haha geweldig! Kan ik nog 3 jaar langer met mijn Nokia 6310i doen! 🤩🤩🤩

Tegen die tijd zie ik wel weer of ik een vervangende dumbphone kies, of definitief overga naar een smartiefoon. 🤓

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 17 december 2024
PeterG schreef:

Dat uitstel gaat niet helpen. 

Die gebruikers zijn 'gehecht' aan hun Nokia 6310i. Die gaan nu echt alsnog pas in de laatste maand, nu dan november 2027, een dumbphone 4G kopen. Want die Hollanders zijn ook krenterig. Vraag maar aan de Belgen 😉. 

En het gemopper hier komt dan ook pas over 3 jaar nu. In plaats van 1 jaar. 

Gok dat het vooral voor zakelijke klanten word gedaan welke soms nog 2g simkaarten hebben in bijvoorbeeld hekken en melkmachines. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8375 reacties
  • 17 december 2024

Beste ​@Ik_Combineer , wat dacht je van de slimme meters waar ook zo'n kaart in zit?

tobiastheebe
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 124 reacties
  • 17 december 2024

Voor mij ook zeer goed nieuws, ik gebruik voor de hobby o.a. nog een toestel uit 1993.

Vier jaar geleden had ik nogal wat problemen met deze oude toestellen (zie mijn topics), maar sinds kort lijkt het weer bijna net zo goed te werken als voor de upgrade van de masten van Ericsson 4G naar Huawei 5G. Ik heb hiervoor (nog) geen verklaring.