Skip to main content

Beste KPN,

Mijn moeder schrikt net enorm van het feit dat ze nu 10 jaar een abonnement van 30 euro per maand heeft betaald, zonder het ooit te hebben gebruikt. Het gaat dus om bijna 4000 euro.

Het telefoonnummer waar het om gaat is 0618524*** het stond op G. Duijzer. 

Klopt het dat dit nummer vanaf een 2 jarig abonnement is omgezet in een contract voor onbepaalde tijd? Zou het dan niet een idee zijn om in jullie database voor alle abbonnementen die bijvoorbeeld een jaar niet gebruikt zijn eens te vragen of de eigenaars daarvan nog wel willen betalen voor de diensten?

Vinden jullie dat jullie hierin een zorgplicht hebben, of vinden jullie dat dit volledig de verantwoordelijkheid is van een klant, ook als het al 10 jaar duurt?

Ik hoor graag via dit forum van jullie.

 

Groet en alvast bedankt,

Jan Jaap Burggraaf

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Hallo @Jan Jaap Burggraaf , haal s.v.p. z.s.m. het telefoonnummer weg i.v.m. de privacy.

Dat kun je doen door r.o. op de 3 … te klikken, bewerken en opslaan.

 


Hallo @Jan Jaap Burggraaf een vast contract wordt na de vaste termijn automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd en dan met de opzegtermijn van 1 maand.

Als je niet wilt dat dit contract blijft voortbestaan kun je dit à-la-minute opzeggen met de opzegtermijn van 1 maand via 0800 0402.

Is het in die 10 jaar nooit opgevallen dat er €30 per maand (automatisch) wordt afgeschreven en nooit de bijbehorende facturen daarvan bekeken en je afgevraagd of e.e.a. nog wel klopt?

Het is de eigen verantwoordelijkheid van de klant om regelmatig te controleren of de afgesloten abo's, waar dan ook, nog wel actueel zijn en misschien opgezegd en/of aangepast kunnen worden.

 

 


Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Het is duidelijk hoe jullie hierin staan. 
 

Zou je ook nog antwoord kunnen/willen geven op de overige vragen?

”Zou het dan niet een idee zijn om in jullie database voor alle abbonnementen die bijvoorbeeld een jaar niet gebruikt zijn eens te vragen of de eigenaars daarvan nog wel willen betalen voor de diensten?

Vinden jullie dat jullie hierin een zorgplicht hebben, ook als het al 10 jaar duurt?”

 

Groet,

Jan Jaap


Bedankt voor je reactie. Het is duidelijk hoe jullie hierin staan. 

Hallo @Jan Jaap Burggraaf , ik geef mijn mening als mede-forumlid en niet namens KPN. Zie ook mijn handtekening onderaan.

Wil je een antwoord van KPN wacht dan de reactie van een moderator af of voor een snellere reactie even bellen met 0800 0402, Twitteren of Facebooken.

Succes.

 


Zou het dan niet een idee zijn om in jullie database voor alle abbonnementen die bijvoorbeeld een jaar niet gebruikt zijn eens te vragen of de eigenaars daarvan nog wel willen betalen voor de diensten?

Ik vraag me af of dit überhaupt wel zou mogen. Misschien is dit wel inbreuk op de privacy. 

Bedenk je ook dat de meeste mensen wel gewoon hun afschrijvingen checken, wel gewoon weten dat ze zo'n abonnement nog hebben lopen en het helemaal niet op prijs stellen dat KPN hun daarover gaat lastig vallen.


Hallo @Jan Jaap Burggraaf, welkom. 

Wat vervelend om te horen dat je er achter komt dat er al 10 jaar een abonnement loopt dat niet wordt gebruikt, echter moet ik mij bij @JanD aansluiten. 

Hallo @Jan Jaap Burggraaf een vast contract wordt na de vaste termijn automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd en dan met de opzegtermijn van 1 maand.

Als je niet wilt dat dit contract blijft voortbestaan kun je dit à-la-minute opzeggen met de opzegtermijn van 1 maand via 0800 0402.

Is het in die 10 jaar nooit opgevallen dat er €30 per maand (automatisch) wordt afgeschreven en nooit de bijbehorende facturen daarvan bekeken en je afgevraagd of e.e.a. nog wel klopt?

Het is de eigen verantwoordelijkheid van de klant om regelmatig te controleren of de afgesloten abo's, waar dan ook, nog wel actueel zijn en misschien opgezegd en/of aangepast kunnen worden.

Na de contractperiode lopen de abonnementen contract-vrij door. Dat wil zeggen, abonnement mag op ieder moment beëindigt worden. We beëindigen abonnementen over het algemeen niet zonder samenspraak met de klant, daarnaast controleren we niet actief of het abonnement wel wordt gebruikt. Als de contact gegevens juist waren, heb je als het goed is facturen ontvangen en is er maandelijks door KPN geld afgeschreven van één bij jullie bekend rekening nummer. Dit dien je als klant zelf in de gaten te houden. 

Betroffen de betalingen enkel abonnementskosten? Of is er 10 jaar geleden ook een toestel bij afgenomen. Als er al die jaren (onterecht) toestel kosten zijn doorbetaald kunnen wij jou misschien nog helpen een deel van het bedrag terug te ontvangen. 


Er is 10 jaar geleden ook een toestel bij afgenomen. Zou de prijs dan gebaseerd kunnen zijn toestel + abonnement?


Wat ik dan een beetje vreemd vind, is dat er een abonnement wordt afgesloten met een telefoon, die vervolgens niet gebruikt wordt maar tien jaar ergens in huis ligt of in de vergetelheid raakt.

En zoals eerder aangegeven: als tien jaar lang maandelijks een bedrag van de rekening wordt afgeschreven zonder dat afgevraagd wordt waarvoor dat is, is dat toch wat nonchalant. Iets met eigen verantwoordelijkheid.

Of er een zorgplicht bestaat? Hoe stel je je dat voor? Administratieve processen bij grote bedrijven zijn grotendeels geautomatiseerd. Of dacht je dat er tientallen mensen op het kantoor zijn, die dag in, dag uit facturen maken?


Het ligt wat genuanceerder. Er is een Hi abonnement verlengd, en die verlenging is geannuleerd. Daarna is het abonnement stilzwijgend verlengd. De annulering van de verlenging is aangezien voor annulering van het contract. Zie foto. 
 

En qua zorgplicht: ik zou eens kijken bij verzekeraars, banken etc. Ik heb het voorbeeld al gegeven denk ik? 1 simpele batch analyse op nummers waar al >3 jaar geen activiteit op is, maar wel voor wordt betaald. Dit is IT-technisch echt met 1 druk op de knop te fixen. De illusie dat het privacy technisch of administratief niet mogelijk is getuigt eerder van domheid dan van een serieuze vraag. Ik kaart natuurlijk juist aan dat ondanks dat ik hier zelf iets aan had kunnen doen ik blij zou zijn voor andere mensen als KPN hierin zelf iets zou doen. 


Ervan uitgaande dat ‘domheid’ niet persoonlijk is bedoeld: ik ben niet van gisteren. Ik weet ook dat er technisch, administratief en op IT-gebied heel veel mogelijk is, meer nog dan men eigenlijk zou moeten willen.

Maar oké, jij je zin. Als het privacy technisch al mogelijk is, gaan vanaf nu de telecom bedrijven iedereen contacteren waarvan het mobiele abonnement lijkt te slapen. Maar waar stel je de grens? Één jaar? Drie? Vijf? Moeten volgens de ‘zorgplicht’ dan ook alle abonnees benaderd worden, die vanwege een te dure bundel, nooit gebruikskosten in rekening wordt gebracht?

Wat dan? Van iedereen die niet reageert, moet de telecom provider rücksichtslos het abonnement opzeggen? Na drie of tien pogingen? Per direct of na drie maanden na de laatste contactpoging? Hoe je het ook regelt: er zullen altijd mensen zijn, die zich benadeeld voelen door hun eigen handelen of het nalaten daarvan. 

Ik werk bij een groot bedrijf en ik weet uit ervaring dat de theorie de praktijk niet altijd volgt. En ook hoe moeilijk het is klanten pro actief te bereiken.


Mocht je het nog niet gedaan hebben; vul even je profiel zo volledig in, en dan met gegevens van uw moeder. Dan kan een moderator mee kijken met het abonnement en nakijken of er teveel is betaald voor het toestel en KPN hier iets in kan betekenen. Zoals ze eerder ook hebben voorgesteld. 


Er is 10 jaar geleden ook een toestel bij afgenomen. Zou de prijs dan gebaseerd kunnen zijn toestel + abonnement?

10 jaar geleden werd na de contractperiode inderdaad nog niet de “toestelbetaling” stopgezet omdat het toen 1 prijs was. KPN moet klanten op dat front (kunnen) compenseren. Niet op het feit dat het abonnement (te) lang door liep.
Aangezien het bedrag van 30 euro lijkt het me inderdaad nog een abonnement inclusief toestelkosten. Tegenwoordig is dat laatste apart.

→ Zie dus het antwoord van kpn moderator @Hanna_  in dit topic.


Hoi @Jan Jaap Burggraaf

Als er inderdaad een toestel bij is afgesloten, kunnen we kijken of het in ieder geval mogelijk is om het teveel betaalde bedrag voor het toestel terug te krijgen. Dit gaat via een aparte afdeling maar ik kan je helpen met het invullen van de formulieren. Zorg ervoor dat de gegevens in jouw profiel overeen komen met de gegevens van het abonnement. Is het abonnement inmiddels opgezegd? Zo niet moet het abonnement eerst beëindigt worden of worden omgezet naar een Hussel abonnement mocht jouw moeder het nummer in gebruik willen nemen. De opzegging kan je het beste telefonisch regelen via 0800-0402. 


Heel fijn! Ik hoor graag waar ik de formulieren naar toe kan sturen. Kan je via mijn email adres contact opnemen?

Bedankt allemaal voor de input, ik zal op het forum laten weten wat er uit is gekomen.


En het abo is opgezegd inderdaad!


 

Waar tovert u deze schermafdruk nu opeens vandaan? Stond die nog ergens op een toestel? Is dit een chat? SMS verkeer? Email? 


Deze komt uit mijn email, waarom?


Deze komt uit mijn email, waarom?

Dit ziet er niet uit als email. Staan geen emailadressen bij bijvoorbeeld. Het is maar te hopen dat KPN nog wat terug vind in hun systeem. 

Bovendien gaat de schermafdruk over een verlenging. En die verlenging is geannuleerd. Dat wil niet zeggen dat daarmee het abonnement ook stopgezet is.


Wat insinueer je Nick? Ik zeg toch ook dat de annulering van de verlenging foutief is aangezien voor een annulering van het abbo?

Geen idee waarom ik dit eigenlijk doe, maar hier het bewijs. 


Ok 👍


Hoi @Jan Jaap Burggraaf

Ik ga voor jou het formulier omtrent de toestel kosten invullen, een aparte afdeling neemt dan contact met jou op en bied een maatwerk oplossing. Ik heb daarvoor wel een aantal gegevens nodig, deze mag je in jouw profiel zetten.: Het 06 nummer van jouw moeder, het klantnummer van jouw moeder, een email adres  en telefoon nummer waarop jij of jouw moeder (afhankelijk van wie de afhandeling wil doen) bereikbaar is. Ik wens je alvast een fijne jaarwisseling! 


@Hanna_ ik heb het klantnummer en gegevens in het profiel gezet. Dank voor de hulp!


@Hanna_ Is het mogelijk om hier alvast aan te geven hoeveel per maand ik voor het toestel heb betaald?


Hi @Jan Jaap Burggraaf

Bedankt voor de info! Als jij weet wat de toestel kosten per maand waren dan hoor ik dat graag :blush:.  Dit is allemaal informatie die ik mee kan nemen wanneer ik deze case door zet. Ik durf daar zelf niks over te zeggen, als je de precieze verdeling toestel en abonnementskosten niet weet is dat geen ramp hoor. 


Ik weet dit niet exact!