Skip to main content

ik heb een factuur waarop 20 minuten staat dat ik gebeld heb naar nummer 1840. wie herkent dit? is dit een fout van kpn?

Hallo @Marcoverhaag,

Lijkt me niet. Dit is een nummer informatie dienst die zich vaak opdringen als Klantenservice van KPN of de Belastingdienst oid op Google maar ondertussen een hoop geld innen. Vaak te herkennen aan het nummer met 1840 of beginnend met 0900 of 0906. Deze diensten verbinden je door maar je betaald wel gewoon door aan deze informatiedienst. 
Recent dus niet een service nummer gegoogled en die gebeld? 


Bij mijn weten heb ik niet 20 minuten aan de lijn gehangen met een servicenummer. En als je daarmee belt krijg je eerst altijd te horen wat de kosten zijn. Als ik hoor dat het de gebruikelijke belkosten zijn dan is dat ok. In dit geval is het 0,90 cent per minuut. Dat zou ik nooit accepteren.


Klopt en dit is ook wettelijk verplicht. Vaak staat op de factuur een tijd en datum, deze kan je eventueel terugzoeken op het telefoontoestel waar mee gebeld is? Misschien dat dat wat verduidelijking geeft?


Hi Marco, welkom hier. 

Wat Chris hier aangeeft is juist. Dit is overigens ook geen fout van onze kant, wanneer het op je factuur staat is hier simpelweg naar gebeld. Het gaat om deze dienst overigens. 


Ik beschrijf hoe ik nummer 1840 afgelopen maandag 19 juli 2021 ben tegengekomen. Het is een bedrijf dat op achterbakse wijze geld verdient met betaalde 0900-nummers.

Maandag 19-07-221: Ik Google naar “kpn contact”, want ik wilde KPN bellen. Ik kreeg helemaal bovenaan als geadverteerd (betaald) zoekresultaat de website: https://klantenserviceinfonummer.nl/kpn-telefoonnummer-2 met een verwijzing naar het nummer 1840, een betaald nummer van €1,00 per minuut. Deze advertentie was hier doelbewust als advertentie geplaatst d.m.v. Google Ads om personen die dus zoals ik naar ‘kpn contact’ zochten, het nummer 1840 te laten bellen, ze door te verbinden, om op die manier 1 Euro per minuut binnen te kunnen harken. Dit terwijl het KPN klantenservicenummer gratis is, evenals de chat van KPN.

Ik zal even een paar screenshots toevoegen, zodat je goed kunt zien om welke site en welk bedrijf het gaat dat jou voor €1,00 per minuut doorverbindt naar het gratis klantenservicenummer van KPN.

Zouden dit dezelfde cowboys zijn die in 2018 afgestraft werden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor misbruik van het betaalde 0900-nummers?

Zodoende komt het dus voor dat je een klantenservice belt die normaal gesproken gratis is en je die € 20 op je telefoonafschrift ziet. Je belt KPN of Ziggo vervolgens en vraagt je geld terug. Je krijgt te horen ‘ja, maar jij hebt gebruik gemaakt van deze dienst’. Je kunt er niets tegen doen. Jouw 20 Euro zit al diep in de zakken van deze boeven. Ik vind het heel, heel slap van mensen om op deze wijze geld af te troggelen van de mensen die hier per ongeluk in trappen. Echt diep triest.


.


Nog even gekeken. Ik heb ook de betaalde Google advertentie weer kunnen terugvinden. Je ziet nu het verdienmodel van Customer Connect B.V. naar voren komen.

Kosten: Je betaalt Google Ads om voor zoekterm “kpn contact” bovenin de zoekresultaten te komen. Boven KPN zelf.

Veel mensen letten niet op de tweede, derde, et cetera zoekresultaten, maar gaan direct naar het eerste. Customer Connect B.V. dus. Zodoende ‘verdient’ Customer Connect B.V. de Google Ads kosten terug, door mensen € 1,00 te rekenen om ze door te verbinden naar het gratis klantenservicenummer van KPN. Wat slim zeg!