Skip to main content

Ik heb inmiddels al enige tijd op het web doorgebracht in mijn speurtocht naar antwoorden op een aantal van mijn vragen, echter heeft dit tot op heden niets opgeleverd en lijkt de klantenservice van KPN telefonisch ook niet veel meer te kunnen bieden dan mij vertellen dat ik geduld moet hebben. 

Ik begrijp natuurlijk dat 95% dekking in NL niet binnen een weekje gerealiseerd is, echter valt het mij op dat de 5G dekking in Friesland nog steeds relatief achterblijft. Wat ook opvalt is dat de 5G masten in de dorpen rondom Dokkum wel geplaatst en geactiveerd worden, maar in Dokkum zelf niet, ondanks dat dit de noordelijkste stad is van Nederland (wellicht is dat juist de reden). 

Ik zie op de dekkingskaart dat er in een dorp naast Dokkum (ca. 2,5 - 3km hemelsbreed) een 5G mast is geactiveerd op de 700mHz band, welke toch wel 5km zou moeten kunnen halen. Wat is het bereik van een 5G mast gemiddeld? Het is niet bedoeld als klacht, maar ter informatie. 

Wel valt het mij op dat Dokkum in zijn geheeld 4G+ zou moeten kunnen ontvangen met 300Mb/s, terwijl dik gemiddeld tegen de 80Mb/s aan blijf zitten, ongeacht waar ik mij in Dokkum bevind. Dit is i.c.m. met een iPhone 12, iOS 15.0.1. 

Ik vraag mij af wat de snelheid 220Mb/s lager maakt. In Leeuwarden heb ik bijvoorbeeld op 4G+ wel 250Mb/s en datzelfde geldt voor 5G. 

Ik hoop in ieder geval dat Dokkum snel zijn 5G mast van KPN krijgt. :)

Admin: Titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hi @freddyschregardus! Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, wat betreft de activatie van de 5G mast kan ik niks over vertellen. Dit heeft met een groot aantal dingen te maken, waaronder bijvoorbeeld gemeentelijke vergunningen. Ik zou je graag meer informatie willen geven hierover maar zekerheid hierover kan ik simpelweg niet geven. Wel is het natuurlijk zo dat wij deze zo snel mogelijk actief willen hebben en hier zullen we dan ook naartoe werken. Je geeft daarnaast aan dat de 4G+ een snelheid van 300Mb/s zou moeten kunnen geven. Dit is ook mogelijk maar dit is wel een theoretisch haalbare snelheid. Het is dus zo dat daar nog een aantal dingen invloed op hebben. Hierbij te denken aan de hoeveelheid mensen die van de mast gebruik maken, eventuele omgevingsfactoren zoals objecten tussen jou en de mast. Gelukkig is 80Mb/s een super mooie snelheid. Een 4K stream bekijken kost bijvoorbeeld maar 25Mb/s. Mocht het zo zijn dat je ondanks deze snelheid toch problemen hebt met het gebruikmaken van bepaalde diensten, zoals bijvoorbeeld Youtube of KPN iTV, laat het dan absoluut even weten!


Dit is inmiddels de 3e of 4e keer dat ik hier een topic over open, aangezien de klantenservice mij ‘op dit moment niet verder kan helpen.’ Ik begin mij af te vragen op welk moment ik wel eindelijk geholpen kan worden door KPN. 
 

De snelheid van het mobiele internet van KPN komt vrijwel in de gehele stad Dokkum niet eens in de buurt van ‘beste netwerk van Nederland.’ Wellicht klopt het als er bedoeld wordt ‘beste netwerk van Holland’ of wanneer de noordelijke regio van Nederland niet meegenomen wordt in deze uitspraak van Ookla?
Het is begrijpelijk dat er meer aandacht gaat naar dichtbevolkte gebieden, maar een dergelijke uitspraak als ‘beste netwerk van Nederland’ misleidende manier van marketing. 
 

Ondanks dat de Dekkingskaart aangeeft dat er een snelheid zou moeten zijn van 300Mbps, constateer ik helaas meestal rond de 50Mbps, soms 20Mbps en een uitschieter richting de 110Mbps. Dat is overigens niet op de 5G 700mHz, maar 4GLTE. 5G bereik in de stad Dokkum is niet bestaand, aangezien er (te zien op de dekkingskaart) amper 5G masten staan in de regio. Als ik overigens bij een 5G mast in de buurt kom, schiet mijn verbinding plotseling wel de lucht in en behaal ik 300Mbps waar ik super tevreden mee ben. Helaas staat deze mast ergens in de middle of nowhere bij een dorp en valt de stad Dokkum helaas net buiten het bereik van deze mast. Dokkum heeft zelf dus geen masten gek genoeg. 
 

Waar ik mij dan vervolgens behoorlijk aan stoor, is dat het wel degelijk anders kan. Met T-Mobile behaal ik hier gewoon 200Mbps op 4GLTE en heb ik in heel Dokkum 5G bereik, welke verzorgt wordt door notabene 1 enkele 5G mast via 700mHz frequentie, waarbij de snelheid net iets hoger ligt dan 4G. 
 

Beide providers getest via een iPhone 12, zelfde locaties. 
Het is opvallend dat er geadverteerd wordt met astronomische snelheden, zowel mobiel als vaste verbinding, maar weegt een bekabelde internetverbinding van 55Mbps downloadsnelheid niet op tegen 1Gbit glasvezel van de lokale provider Kabelnoord. 
 

Ik suggereer overigens niet dat ik op wil stappen met mijn mobiele abonnement, echter zie ik wel graag eindelijk een keer verandering en zie ik eveneens graag 5G antennes tegemoet, of op zijn minst een 4G snelheid welke dichter bij de 300Mbps van de dekkingskaart in de buurt komt dan een snelheid die dichter in de buurt bij van 0Mbps komt. 
 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

 


Dit is bijna in line of sight van een van de KPN masten in Dokkum welke 4G uitzenden. Dit is tevens precies op dezelfde locatie waar in sommige gevallen de KPN 5G mast uit Rinsumageest net aan toe komt (op de dekkingskaart valt het ca. 20 meter buiten het oranje gebied). Kom ik net op de rand van 5G bereik dan schiet de downloadsnelheid opeens naar 300Mbps.


Even los van het feit dat je graag op de toekomst voorbereid wil zijn. Kom je in de problemen met de huidige snelheid? Zolang ik mijn ding kan doen en geen storingen ervaar, zal het mij een worst zijn of ik op 4g, 5g of een lagere snelheid heb.