Skip to main content

Ik moest onlangs met spoed naar mijn vader in Turkije. Daar moest ik tot mijn schrik vaststellen dat ik binnen 2 dagen voor 500 euro gebeld had.

De KPN zegt dat waarschuwingen via SMS alleen voor internetten zijn en niet voor het bellen. Het maakt toch niet uit of hoge kosten door internetten of bellen worden gemaakt? Dit geeft mij het gevoel dat ik ben opgelicht. Ik verwacht een passende oplossing van de KPN. Ik heb op het forum gelezen dat meerdere mensen hier tegenaan liepen en dat er geen oplossing werd geboden. 

Als hier geen oplossing voor gegeven kan worden, zou ik graag gegevens ontvangen om deze zaak op een hoger niveau te escaleren.

Wat vervelend dat dat gebeurt is. Gaat het nu weer beter met je vader?

Als je regelmatig in Turkije bent, of ernaar toe belt, is kpn niet de beste provider om te hebben.

De collega's van Vodafone bieden Turkije ook aan via de bundel. Dit kunnen zij doen omdat hun netwerk ook in dat land aanwezig is. Vestzak/broekzak in dat geval.

Bellen in Turkije zonder buiten-EU bundel is inderdaad prijzig. 1 euro p/min zelf bellen; gebeld worden 0,50 p/min.
Ben met je eens dat ook daarop een cap zou moeten zitten.

Beschikbare bundels (daarbinnen is het 0,10 p/min/sms/MB.)

100 MB/min/sms € 9,99; sms SUPER VOORDEEL 100 AAN naar 1266

2000 MB/min/sms € 29,99; sms SUPER VOORDEEL 2000 AAN naar 1266

2000 MB alleen data € 19,99; sms VOORDEEL DATA 2000 AAN naar 1266


De door jouw genoemde waarschuwing is EU-wijd geïntroduceerd op data-roaming en niet op belminuten. Bij slechts enkele providers is Turkije als een EU-land opgevoerd, maar bij KPN niet. Dat betekent dat bij KPN een aan jouw wensen passende buitenland-bundel gekocht moet worden.

Als je regelmatig naar Turkije gaat dan zou je dat moeten weten. Zo niet, ik ben bang dat je niet op coulance van KPN hoeft te rekenen. Mogelijk dat je reisverzekering, indien van toepassing, deze kosten (deels) dekt.

 


Hier kunt u een klacht indienen.

https://www.kpn.com/algemeen/klacht.htm

 

KPN geeft hier duidelijk weer waar je kunt bellen met je bundel.

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

 

Ik las net ergens iets over sms bij hoge kosten bellen maar ik kan dit niet terugvinden op site kpn. Misschien kan een moderator hier iets over zeggen.


Oei @at139, ik snap dat je hier wel flink van geschrokken bent, €500,- is niet niks 🙁

Als je voor het eerst verbinding maakt met een Turkse mast, ontvang je een sms met de volgende inhoud:

‘Beste klant, u bevindt zich in Turkije. Met de Super Voordeellanden buiten EU bundel 2000 krijgt u 2000 MB, minuten of sms'jes voor EUR 29,99. Sms VOORDEEL 2000 AAN naar 1266. Deze bundel is 31 dagen geldig. Zet wel in uw toestel (data)roaming aan. Meer info op kpn.com/buitenland . De tarieven in Turkije: bellen EUR 1,- p/m, gebeld worden EUR 0,50 p/m, sms sturen EUR 0,30. Data EUR 2,50/MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Goede reis, KPN. Geen tariefberichten meer? SMS INFO UIT naar 1330’

Je bent dus geïnformeerd over de kosten, in deze sms staat duidelijk dat bellen €1,- per minuut kost, van oplichting is geen sprake. Ook wordt er in de sms benoemd dat je voor €29,99 een bundel kunt aanschaffen waarmee je 2000 minuten kunt bellen. Zo'n bundel heb je niet aangeschaft, waardoor het normale tarief van toepassing bleef. Dat je voor €500,- aan belkosten hebt gemaakt, betekent dus dat 500 minuten zult hebben gebeld via 1 of meerdere Turkse netwerken, en die netwerken hebben de kosten daarvoor vervolgens bij ons in rekening gebracht. Wij berekenen de door jou gemaakte kosten vervolgens weer aan jou door middels de factuur. 

Ik snap heel goed dat je hier van baalt, maar je beroepen op ‘ik heb geen waarschuwings-sms ontvangen dus ik voel me opgelicht’ vind ik een beetje naar. De kosten zijn door jouzelf gemaakt, en het bedrag dat hiervoor in rekening is gebracht is niet bij ons terecht gekomen maar bij de Turkse provider(s) waar je het netwerk van hebt gebruikt. Je bent uiteraard vrij om een klacht in te dienen hierover, maar ik wil wel je verwachtingen temperen; dit is niet iets waar wij een vergoeding voor bieden, aangezien wij niet de veroorzaker zijn van de ontstane situatie. 

Wellicht kan er inderdaad nog iets gedaan worden met een reisverzekering, het proberen waard om even achteraan te gaan!


Bedankt voor de informatie, maar dat helpt me in deze situatie niet verder. Ik heb van de Turkse provider geen sms-je mogen ontvangen, maar daar is de KPN kennelijk niet aansprakelijk voor.

Het is wel raar dat je voor internetgebruik wel een waarschuwing krijgt, maar voor bellen niet, terwijl je daar evengoed heel hoge kosten door kunt krijgen. Als KPN laat je mensen daardoor in de val lopen. Heel vervelend.

Misschien dat een televisieprogramma, zoals Kassa, hier iets mee kan.


KPN is wel verantwoordelijk voor het versturen van deze smsjes. Uiteraard kunnen ze zien of dat gebeurd is of dat je bijv. heb gekozen om deze smsjes niet te willen ontvangen. Neem aan dat de moderator dat ook heb gecheckt toen die 6 dagen dat bericht postte. Voor het ontvangen zal kpn inderdaad waarschijnlijk geen verantwoordelijkheid kunnen nemen.

Zoals het ernaar uitziet heeft KPN zich aan de wettelijke regels gehouden dus vraag me af of Kassa daar wat mee kan maargoed je kan het altijd proberen.


Toch... Je was toch niet voor de eerste keer in Turkije met je kpn aangesloten telefoon?


Bellen in een niet EU land, tikt behoorlijk aan. Misschien moet je een abonnement bij Simpel nemen met een bel plafond.


Of dus Vodafone. Dat is de enige provider met Turkije in de bundel. Zie mijn eerste reactie op dit topic. 


Bedankt voor de informatie, maar dat helpt me in deze situatie niet verder. Ik heb van de Turkse provider geen sms-je mogen ontvangen, maar daar is de KPN kennelijk niet aansprakelijk voor.

Het is wel raar dat je voor internetgebruik wel een waarschuwing krijgt, maar voor bellen niet, terwijl je daar evengoed heel hoge kosten door kunt krijgen. Als KPN laat je mensen daardoor in de val lopen. Heel vervelend.

Misschien dat een televisieprogramma, zoals Kassa, hier iets mee kan.

Ik blijf het jammer vinden dat je termen gebruikt als ‘in de val lokken’. Het levert KPN niets op als je belt via een netwerk van een buitenlandse provider en ook ontevreden klanten leveren ons niets positiefs op. 

Tenzij je op een eerder moment aan hebt gegeven dat je géén sms'jes met informatie van ons wil ontvangen als je verbindt met een buitenlandse mast, hebben wij je via een sms geïnformeerd over de kosten van het bellen in Turkije en daarbij aangegeven dat je een bundel kon kopen waarmee je voordelig uit zou zijn. Als je die sms hebt ontvangen heb je dus ondanks dat niet zo'n bundel gekocht, om vervolgens 500 minuten oftewel 8,5 uur te bellen in 2 dagen tijd. Wij kunnen zien of en wanneer zo'n sms bij je af is geleverd, als je wil kan ik dat nog voor je nakijken. Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?


Beste maja,doe dan zoals ik al jaren doe!

 

Ik heb Samsung S 23 Ultra en dual sim,ik heb jaren geleden een Turkse mobiele nummer van de Turk Telekom aangeschaft! Een dag van te voren voor dat ik naar Turkije reis koop ik mijn internet bundel met minstens 20 gb 1000 bel minuten en 1000 sms jes! Als ik in Turkije ben geland doe ik meteen roaming uitschakelen en zet mijn Turkse bundel aan! Het is heel makkelijk echt doe het! En als ik weer terug ben in Nederland geef ik alleen aan om gebeld te worden en sms jes te krijgen van het Turkse bundel.

 

Echte aanrader aan iederen die Turkse roots heeft.


@Ibrahim 1968 schrijft:

Echte aanrader aan iederen die Turkse roots heeft.

Wat mij betreft is dat een abonnement bij Vodafone nemen met Turkse roots of frequent Turkije bezoeken. 

Want zij hebben Turkije in het abonnement. Dus ook makkelijk met bellen naar je Turkse familie als je in Nederland bent. 


@Ibrahim 1968 schrijft:

Echte aanrader aan iederen die Turkse roots heeft.

Wat mij betreft is dat een abonnement bij Vodafone nemen met Turkse roots of frequent Turkije bezoeken. 

Want zij hebben Turkije in het abonnement. Dus ook makkelijk met bellen naar je Turkse familie als je in Nederland bent. 

Odido heeft dat tegenwoordig ook met hun nieuwe Unlimited Plus en Premium abonnementsvormen.


Lekker. M'n alinea met Vodafone eruit slopen. Je haalt het helemaal uit z'n verband. 😡


Haha je hebt gelijk. Ik heb de verkeerde alinea gequote zal het wel even corrigeren.


Dank je 👍

Klopt ook beter zo.

Odido ga ik nog wel eens bestuderen. 😎


En inderdaad. Turkije en óók VS.


Beste Ferry je zei dat Vodafone abonnees in Turkije gewoon kunnen gebruik maken van hun bundel, ooit gedacht hoe dat kan? Omdat de CFO van Vodafone een Turk is 😉 


Beste Ferry je zei dat Vodafone abonnees in Turkije gewoon kunnen gebruik maken van hun bundel, ooit gedacht hoe dat kan? Omdat de CFO van Vodafone een Turk is 😉 

Ach, het is nog simpeler. Vodafone heeft ook een netwerk in Turkije. Het zou vestzak/broekzak zijn.

NB Sinds kort heeft Odido ook 2 abonnementen (de duurdere) waar Turkije bij in zit.

Met Turkse roots is kpn “niet je mobiele voorkeur” zeg maar.


Beste Ferry je zei dat Vodafone abonnees in Turkije gewoon kunnen gebruik maken van hun bundel, ooit gedacht hoe dat kan? Omdat de CFO van Vodafone een Turk is 😉 

Eerder omdat Vodafone ook in Turkije een netwerk heeft. Scheelt weer wat kosten als de Nederlandse abonnee’s van Vodafone daar gebruik van maken en het scheelt als de CEO inderdaad Turks is dan zijn er misschien wat kortere lijntjes.