Skip to main content

Ik heb via KPN een Galaxy s20 fe met unlimited data. Dit gebruik ik regelmatig voor Xbox xcloud voor cloud gamen. Dit vraagt een stabiele 5g verbinding.

Ik zit dan stil en heb 5 streepjes en 5g icoon. Maar tijdens het spelen verandert 5g regelmatig in 4g (nog steeds 5 streepjes) en soms wordt de verbinding met het spel enige tijd verbroken.

Ik wil graag de hele tijd 5g want er is voldoende bereik en dit geeft voelbaar betere latency. En vooral is het vervelend als de data verbinding regelmatig wegvalt terwijl het spel doorloopt en ik daardoor het spel verlies.

Is het normaal dat de 5g verbinding steeds terugvalt naar 4g ook bij vol bereik en als je niet beweegt? Of is er iets mis met mijn sim/toestel?

 

Gamen doe je bekabeld en niet draadloos.

 


Best JanD, dat ben ik met je eens op plekken waar een kabel ligt. Maar bij de zwemles van mijn kids ligt geen kabel en heb ik wel tijd voor een leveltje halo. Ik snap dat het nieuwe technologie is en kinderziektes kan hebben, maar ik hoop wel dat die er uitgewerkt kunnen worden, mede dankzij feedback van klanten zoals ik nu geef.

KPN heeft zelf een marketingdeal met microsoft over xcloud en prijst (cloud) gamen over 5g juist aan:

Ultiem gamen over het netwerk van Nederland (overons.kpn)

“De samenwerking biedt gamers in Nederland de mogelijkheid om games te spelen waar ze maar willen, wanneer ze maar willen, op de manier die ze willen, via het krachtige netwerk van KPN.”

En dit bovenstaande werkt juist niet goed via het netwerk en telefoon die ik via KPN heb.

De gamesessies werken overigens prima via cloud over 4g/5g met goed speelbare latency, alleen de disconnects om de +-20min gooien wat roet in het eten.


Hallo @Jerd en als je de mobiel op 4G zet in plaats van 5G of AUTO?

 


Ja, dat wil ik volgende keer uitproberen. Bedankt voor de tip.