Skip to main content

Ik krijg nu twee dagen achter elkaar de mededeling dat ik mijn dag ìlimiet van 5Gb verbruikt heb. Ik heb de afgelopen dagen niet meer gebruik gemaakt van internet dan normaal (normaal geruik ik zo’n 30 Gb per maand en ik heb ook mijn datagebruik in mijn mobiel gecheckt en er is geen sprake van excessief gebruik, dus ik heb geen idee waar dit extra gebruik vandaan zou komen. Het is irritant omdat ik nu halverwege de dag mijn internet snelheid ineens omlaag gaat en ik mijn datalimiet op moet hogen, terwijl ik aan het werk ben.

Het is ook buitengewoon irritant dat ik niet even snel iemand aan de lijn kan krijgen om hierover te praten.

Hallo @jvh554435 ,

Je kunt in jouw telefoon terugvinden aan welke apps het verbruik is opgegaan. Staat er niet per ongeluk ergens een You-tube stream te draaien?

Sluit al jouw internet-apps af, die je nu niet nodig hebt.  


Hi, nee, ik heb niks aanstaan. Ik ben oha niet zo’n internetgebruiker met video etc. Meeste gaat op aan hotspot voor mijn computer voor werk en het gebruik daarvoor is nauwelijks toegenomen na gisteren (staat nu op 24.2 Gb sinds 29 maart, op een totaal gebruik van 31.75 Gb), dus ik denk echt dat er een foutje in het gemeten gebruik zit.


Hoi @jvh554435, welkom hier. 

Ik kan zo niet zien waar het verbruik aan opgaat, alleen dat het op gaat. Maar als het op gaat komt het van de simkaart. En als je deze voor een hotspot gebruikt kan het natuurlijk wel snel gaan. Kan je dat verbruik ook zo inzien op jouw telefoon?


Het lijkt nu weer een beetje terug naar normaal te zijn. Mijn hotspot heeft sinds gisterochtend 2 Gb gebruikt, en ik heb vandaag en gisteren de hele dag gewerkt, en dat lijkt in het normale patroon te passen. Ik heb ook op mijn computer gekeken welke programma’s veel data hebben gebruikt en het lijkt dat een recente Windows update een hele hoop data heeft opgeslurpt, dus ik vermoed dat dat de oorzaak is geweest van het bovenmatig gebruik. Ik denk dat ik nog maar eens naar de settings voor de automatische updates moet gaan kijken! Hartelijk dank allen voor de suggesties!


Dat klinkt logisch, die update. Er is nu duidelijkheid. :) 

Mocht er weer iets zijn, laat het dan vooral weten.