Skip to main content

Ik werd zojuist gebeld door Lebara. De meneer bood mij vanwege tegenvallende internetprestaties in mijn woonplaats uit naam van KPN korting op mijn huidige KPN-mobiele telefoonabonnement. Ik kon een nieuwe overeenkomst ondertekenen bij Lebara. Boven het contract stond een logo van Contractupdate. Ook het e-mailadres waarmee contact werd aangeboden is van Contractupdate. 
Alles was al netjes ingevuld, tot en met het bankrekeningnummer. Hoe zit dit? Klopt dit verhaal? Volgens de meneer was het via Lebara omdat het hoofdkantoor van KPN deze acties niet kon verantwoorden. Ik begrijp het niet. Ik heb niet ondertekend. Ik ben klant van KPN. Ik verwacht zo’n actie van KPN en niet van Lebara of Contractupdate. Was dit een poging tot oplichting?

Hoi @ErikOl,

Is Lebara van KPN?

Lebara is een telecomaanbieder die mobiele diensten aanbiedt. Het is onderdeel van de Lebara Group die actief is in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken en Frankrijk. Lebara is een MVNO, het heeft geen eigen netwerk, in Nederland gebruikt het het 4G-netwerk van KPN.
Bron:

Geen KPN dus.


Dit klinkt als een cowboybedrijfje wat geld verdiend aan overstappende mensen, Blijkbaar hebben ze naast de energie leveranciers nu ook de telefoon providermarkt aangeboord. 

Tis waarschijnlijk niet meteen juridisch oplichting maar moreel vind zijn dit soort bedrijfjes/methoden wel verwerpelijk.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit niet bij KPN en waarschijnlijk ook niet eens direct bij lebara vandaan komt. 


Hallo @ErikOl , niet op ingaan, een eerdere soortgelijke melding vandaag op het forum, zelf vorige week iets gelijks meegemaakt, maar dan zogenaamd via mijn energie leverancier.


Wel heel zorgwekkend dat dan ook je bankgegevens al ingevuld staan. Dan is er meer aan de hand. Aangifte lijkt mij op zijn plaats. 


Elke aanbieding die je telefonisch krijgt of aan de deur moet je ontwijken ook al zeggen ze we hebben een betere aanbieding, het beste gewoon negeren en er niet in trappen dat geld ook voor energieleveranciers.

De gene die je belt zijn allemaal callcenters of organisaties die jou iets proberen iets aan te smeren.

Beste is zelf bepalen en op onderzoek gaan wat voor jouw het beste is, maar trap er niet in daar wordt genoeg voor gewaarschuwd.

Voor aanbiedingen heb je die gasten niet voor nodig.

Betreft de ingevulde bankgegevens dat kan voorkomen als je in verleden een keer door een organisatie een aanbieding hebt genomen dan zijn er gegeven bekent ondertussen kan er een overname zijn geweest door een ander vage bedrijf en je gegevens nog in het bestand staan.

Mocht je in de toekomst weer worden gebeld vraag of zij jouw alle gegevens willen verwijderen uit hun systeem en jouw niet meer terug bellen want dat zijn ze verplicht er is ook sinds kort een nieuwe wet hierop van toepassing en dat geld voor elke organisatie die jouw lastig valt.


Dank je wel voor je reactie JE


Hoi @ErikOl

Dank je Genetic


 

Dank je wel voor je reactie Vulpen


Wel heel zorgwekkend dat dan ook je bankgegevens al ingevuld staan. Dan is er meer aan de hand. Aangifte lijkt mij op zijn plaats. 

Dank je wel voor je reactie HGD!


Hallo @ErikOl , niet op ingaan, een eerdere soortgelijke melding vandaag op het forum, zelf vorige week iets gelijks meegemaakt, maar dan zogenaamd via mijn energie leverancier.

Dank voor je reactie Jan


Ik vind het raar dat men van Lebara doet voorkomen dat dit direct met kpn te maken heeft terwijl dat niet zo is, misleidend dus.

 


Wat wel te denken geeft, is dat ze het nummer van TS weten, dat het nummer van kpn is én ook nog eens het bankrekeningnummer.

Een paar maanden terug, werd ik door iemand gebeld, die zei namens kpn te bellen vanwege een modem ruil. Het verhaal was dat het niet gelukt was, het Telfort modem van kpn software te voorzien en daarom geruild moest worden.

Ook ben ik benaderd door een bedrijf, die me namens kpn een scherpe aanbieding mocht doen. Belden op het vaste nummer dat maar bij een handjevol directe familieleden bekend is, wisten dat ik een V10 had, het IBAN nummer en m’n geboortedatum.

Toen ik aangaf dat ik geen interesse te hebben in TV van kpn maar wel benieuwd was, hoe zij aan mijn gegevens waren gekomen, werd de verbinding verbroken.

 

 


Wat wel te denken geeft, is dat ze het nummer van TS weten, dat het nummer van kpn is én ook nog eens het bankrekeningnummer.

Een paar maanden terug, werd ik door iemand gebeld, die zei namens kpn te bellen vanwege een modem ruil. Het verhaal was dat het niet gelukt was, het Telfort modem van kpn software te voorzien en daarom geruild moest worden.

Ook ben ik benaderd door een bedrijf, die me namens kpn een scherpe aanbieding mocht doen. Belden op het vaste nummer dat maar bij een handjevol directe familieleden bekend is, wisten dat ik een V10 had, het IBAN nummer en m’n geboortedatum.

Toen ik aangaf dat ik geen interesse te hebben in TV van kpn maar wel benieuwd was, hoe zij aan mijn gegevens waren gekomen, werd de verbinding verbroken.

 

 

KPN vragen hoe ze aan jouw gegevens komen als ze onder KPN werken?  want het zijn marketing bedrijven die worden ingehuurd door KPN? en de vraag is mag KPN jouw gegevens   overhandigen aan een marketing bedrijf die ze evt. inhuren als derde partij je zal altijd toestemming moeten verlenen.

Misschien kan KPN uitsluitsel geven. op de reactie.