Skip to main content

Ik.heb nog een oude kpn mobiel abonnement met korting en data verdubbeling. Als ik nu thuis mijn thuis abonnement aanpas vervalt dan mijn kortingen en data vedubbeling ook of niet?

Hallo @Idsert, welkom. 

Om jouw vraag te beantwoorden: Nee, de korting en de verdubbeling vervallen niet.

Bij KPN werken we momenteel met twee combinatie-kortingssystemen. Het nieuwe KPN Hussel en het oude KPN compleet. Wanneer je een thuis abonnement met een een mobiel abonnement combineert maak je aanspraak op de combikorting op beide abonnementen. Welke korting van toepassing is, hangt af van het abonnement. Abonnementen afgesloten vaan oktober 2019 zitten nog in het KPN compleet systeem, abonnementen afgesloten na oktober 2019 maken gebruik van Hussel. Als jij jouw thuis abonnement omzet naar Hussel, dan blijft jouw mobiel abonnement ongewijzigd. Mocht jij jouw mobiel abonnement verlengen (dus een nieuw contract afsluiten) dan vervalt de compleet korting en ga je over op de husselkorting met andere voorwaarden. 


Beste Hanna,

Omdat ik naar meer of zelfs onbeperkte data wil, zou ik graag mijn mobiele abonnement bij KPN verlengen, maar dan krijg ik inderdaad ook alleen maar ‘hussel’-voorstellen en niet meer ‘compleet’. Ik heb een oud instap-abonnement op Internet+TV+vaste lijn met gratis opnemenpakket (5 euro korting per maand) omdat ik ooit een ontvanger met ingebouwde harddisk heb moeten kopen (circa 2008). Als ik nu mijn mobiele KPN-abonnement ga verlengen, ga ik dus over naar dat ‘hussel’-gebeuren, maar heeft dat ook consequenties voor het andere abonnement? Want dan overweeg ik van verlenging af te zien, het mobiele abonnement elders te betrekken en het gratis Pluspakket dat ik nu heb, te laten schieten. Want volgens mij zou ik, als ik alles wat ik nu heb onderbreng in zo’n hussel-format, duurder uit zijn.

Ik hoop dat je me wat duidelijkheid kunt verschaffen hierover. 

Groet, Martijn 


Beste Hanna,

Omdat ik naar meer of zelfs onbeperkte data wil, zou ik graag mijn mobiele abonnement bij KPN verlengen, maar dan krijg ik inderdaad ook alleen maar ‘hussel’-voorstellen en niet meer ‘compleet’. Ik heb een oud instap-abonnement op Internet+TV+vaste lijn met gratis opnemenpakket (5 euro korting per maand) omdat ik ooit een ontvanger met ingebouwde harddisk heb moeten kopen (circa 2008).

Wat betaald u voor dit abonnement als ik vragen mag?

Als ik nu mijn mobiele KPN-abonnement ga verlengen, ga ik dus over naar dat ‘hussel’-gebeuren, maar heeft dat ook consequenties voor het andere abonnement?

Nee. Het thuis abonnement blijft onveranderd. 


Als je momenteel KPN Compleet hebt en je wijzigt iets aan je "mobiele abbo" of je "thuis-abbo", dan ga je dus meteen met het abbo dat je wijzigt naar het "hussel abbo" en is je "Compleet" abbo zoals het was foetsie.

Maar: 

1. Wijzig je je mobiele abbo, dan blijft je "thuis-abbo" intact, maar je mobiel abbo gaat naar een "Mobiel Hussel-abbo". Je bent dus je "dubbele data en belminuten" kwijt.

2. Wijzig je je "thuis-abbo", dan wordt dit een "Hussel-Thuis-abbo", en ben je je dubbele data en belminuten mobiel kwijt.

Dat is de reden dat ik mijn "thuis-abbo" niet wijzig, vaste telefonie eruit, dan ben ik niet meer "Compleet" op 2 mobiele abbo's.

KPN wil mensen naar "Hussel", met extra abbo-verhogingen voor de "oude abbo's",  zowel met het "thuis" als het "mobiele" pakket.

Onder de streep, wil je mobiel wijzigen, "thuis" blijft wat het is, "mobiel" is wat je wilt. 

Andersom, "thuis" wijzigen, "mobiel compleet" wordt de helft van wat je had.

Advies, kan je mobiel met de data/belminuten wat je nu hebt per maand binnen je abbo blijven, doe niets en blijf op "Sim Only". Wil je een nieuw toestel, overweeg de losse aankoop ipv via abbo. En kijk ook naar bv DLD, of wacht op "Black Friday", "Cyber Monday" voor je toestel en/of je abbo (KPN:  dubbele data in 2021) 

Let wel, er is een omslagpunt mbt nieuw versus oud abbo, voor zowel "thuis" als "mobiel".

Ik ben woonachtig aan de grens met DLD en ik heb dus zowel onze GSM's als onze tablet voor spotprijzen gekocht in DLD  (tijdens de genoemde periodes) tov de prijzen in NL (2021).

En ja, ik kijk regelmatig of ik alle abbo's moet wijzigen/verlengen met de huidige "Hussel-varianten".

Maandelijks op kunnen zeggen heeft ook zijn charmes.

 


Bedankt voor jullie reacties. Het ging mij met name om de databundel van mobiel. Ik had tot nu toe een abonnement met onbeperkt bellen/sms en 2GB data die verdubbeld werd naar 4 door ‘compleet’. Dit abonnement was ruim 16 euro. Met het oog op MB’s delen met de kinderen die binnenkort ook toe zijn aan een abonnement voor hun mobiel, heb ik gekozen voor een verlenging met onbeperkt bellen/sms en onbeperkte data (gratis 5G, voor zover dat wat uitmaakt, mijn toestel kan het aan). Ik koop al jarenlang een los toestel ongeveer elke 3 jaar, altijd budget-/midrange. Ik hoop dat ik nu weer een tijdje voort kan. Voor de oudste sluit ik binnenkort een Kids mobiel-abonnement aan en ga dan data delen (tot 50GB per maand moet ruim voldoende zijn). Hopelijk blijft mijn thuis-abo gewoon intact, al zag ik dat Hussel niet heel veel duurder zou zijn in mijn geval. 


Nog even een toevoeging: ik ben nu door mijn 4GB bundel heen, heb verlengd naar onbeperkt, maar dat is nog niet verwerkt. Ik ben benieuwd hoe lang dat duurt. 


Hoe lang geleden heb je dat gedaan?


Dat was eerder vandaag. OK, ik geef toe, ik ben ongeduldig. Volgens de toegestuurde documenten gaat het nieuwe contract morgen in, dus dan zal ik hopelijk weer op volle snelheid kunnen internetten buiten de deur. 


Update: vandaag is inderdaad de datalimiet vervallen. Ik was te ongeduldig, binnen 24 uur was alles geregeld en zo te zien is mijn thuis-abonnement nog gewoon zoals het was.Â