Skip to main content

Ik heb een paar weken geleden een LG Velvet gekocht. Met grote woorden stond in de aanbieding: GRATIS HOESJE TER WAARDE VAN €275.

Onderaan stond met kleine lettertjes in een groen balkje: de aanvraag moest lopen via de fabrikant. Dit vond ik al niet netjes (pruiken met andermans veren).

Nadat ik het formulier, inclusief allerlei scans die gemaakt moesten worden, heb opgestuurd, kreeg ik een bericht van ontvangst. Er moest eerst gecontroleworden of ik wel in aanraking kwam voor het gratis accessoire, en ik zou  (hoe vrijblijvend) "spoedig' horen. Niet dus.

Toen ik de KPN hierop aansprak, was het standpunt simpel. De KPN kon hierin niets voor mij betekenen een goede dag verder.

Strikt juridisch misschien juist, maar vanuit een oogpunt van dienstverlening bar en boos. KPN gaat niet pal achter de klant staan, maar kruipt weg achter de fabrikant. En in plaats van een signaaltje aan de fabrikant te geven, moet de klant het gewoon zelf uitzoeken, een standpunt, waar de klant op koude en ongeïnteresseerde wijze van in kennis werd gesteld.

FOEI KPN, is.dat nu dienstverlening en klantgerichtheid? Schaamte, schande en verlies mogen uw deel zijn. U verdient namelijk niet beter.

Hanky T.

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid topic

Ja ... zo werkt dat heel vaak hoor. Ook met gratis koptelefoons ofzo. Of zoals bij mij een paar jaar geleden een gratis geheugenkaartje. Dat zijn dan acties van de fabrikant. En die lopen buiten de provider om. Je moet dat zelf regelen met de fabrikant. De provider bemoeit zich hier niet mee.


Het betreft een actie van de fabrikant, niet van KPN. Providers als KPN of b.v. telefoonwinkels mogen van zo'n fabrikant wel adverteren met die aanbieding maar kunnen daar zelf verder helemaal geen invloed op uitoefenen.


Hey @HankyTonk, leuk dat je de kpn community een vraag stelt, welkom op het forum :) 

Ik snap heel goed dat je met vragen over je nieuwe toestel en leuke cadeaus aan ons richt. We kunnen de registratie en goedkeuring van het cadeau dat je via LG krijgt niet voor je inzien, maar we kunnen je wel verder helpen de goede richting op. 
Samen met een aantal geselecteerde retailers waaronder KPN geeft LG ter promotie van hun nieuwste toestel: LG Velvet 5G gratis een Dual screen ter waarde van € 275,-. Mooie deal :)


Hoe kom je in aanmerking voor de gratis Dual screen van LG?

  1. Koop tussen 3 juli en 2 augustus 2020 een LG Velvet en registreer je aankoop uiterlijk 16 augustus.
  2. Voeg daarbij het juiste bewijsmateriaal toe (aankoopbon voorzien van een aankoopdatum, winkelnaam en modelnaam en een foto van de sticker op de verpakking van het toestel waarop het IMEI nummer en de modelcode staan).
  3. Na goedkeuring van jouw registratie en alle documenten ontvang je binnen 8 weken de Gift Box op het door jou opgegeven adres.


Bekijk hier de volledige actievoorwaarden.

Het duurt even voordat je bericht krijgt en je cadeau wordt toegezonden (8 weken). Als je voldoet aan bovenstaande voorwaarden, gaat dat zeker goed komen. Voor vragen, klachten en opmerkingen over deze actie kunt je tot uiterlijk 30 oktober 2020 een email sturen naar lg@consumercare.info of bellen naar 043-880 0157. Dit nummer is bereikbaar op werkdagen tussen 8.30u en 17.00 uur. Ik hoop dat ze je daar meer informatie kunnen verstrekken over je aanvraag. Alvast veel plezier met je nieuwe toestel en Dual screen!


Hi Nadia,

Dankje voor jouw uitgebreide antwoord. Laat ik beginnen met jou een compliment geven voor de toonzetting van jou antwoord. Ik stel dat erg op prijs.

Toch doe je, toegankelijker en uitgebreider, hetzelfde als wat KPN doet. Uiteindelijk plaats je in één zin  de verantwoordelijkheid van KPN buiten schot , legt deze helemaal bij de fabrikant en laat de klant van KPN het verder maar met de fabrikant uitzoeken.

Vervolgens schrijf je -heel helder en transparant-welke stappen DE KLANT moet zetten en wijst er in dit kader op dat de procedure 8 weken gaat duren, voordat het accessoire geleverd gaat worden.

Kortom: KPN maakt goede sier met andermans aanbod en trekt vervolgens zijn handen helemaal terug, gemakshalve vergetend dat het allereerst om een klant van KPN gaat en pas daarna  - en hier van afgeleid -van LG.

De klant loopt 8 weken lang het risico van beschadiging, tenzij hij nog een 2e hoesje koopt.

En wat, als LG in gebreke blijft? Laat KPN ook dan de klant in de kou staan die het verder maar moet uitzoeken met LG? Juridisch gesproken een zeer interessante casus; Ik zou er niet zo zeker van zijn dat KPN deze zou graag winnen.

Samenvattend is mijn belangrijkste punt een grote teleurstelling over de klantgerichtheid van KPN. Dat KPN wel goede sier maakt met iets dat de cliënt verleidt tot aankoop,  maar uiteindelijk wegkruipt voor de gevolgen ervan, is een hele slechte zaak. Dit vind ik vooral omdat KPN dit veel beter had kunnen regelen, op zo'n manier dat een klant zich niet in de kou voelt staan. Jouw vriendelijkheid verzacht deze bittere pil, maar voorkomt niet dat ik deze pil maar gewoon door te slikken heb.

Met vriendelijke groet,

Henk Henk

 

 

 


Hey Henk,

Dank voor je compliment, we doen ons best om jou en andere klanten zo goed mogelijk te helpen. Goede (uitgebreide) informatievoorziening helpt daarbij. Als ik jouw perspectief zo lees, hebben we dat niet goed genoeg gedaan. Hierin zit een discrapantie in de verwachting. Sorry daarvoor. Ik leg het graag verder uit :) 

Promoties van de fabrikant
Fabrikantpromoties komt steeds vaker voor. Naast de keuze voor een provider is het product dat daarbij hoort om mobiel te bellen en internetten: een (smart)telefoon een belangrijk onderdeel. Merken als: Samsung, Sony, Apple, LG etc. concurreren elkaar in de ‘online schappen’. Naast specificaties van het toestel, gebruiksgemak en merkbeleving proberen ze de consument ook te verleiden met leuke ‘extra’s’ die je bij het toestel krijgt. Soms geldt de actie voor alle verkooppunten waar het toestel te koop is, maar ook komt het voor dat de retailer (kpn, mediamarkt, belsimpel, vodafone) een deal sluit met de fabrikant om exclusief een leuk voordeel aan te bieden. Momenteel is het prijsschieten, de welbekende midsummer sale is van start. Dat betekent voor ons dat er heel veel acties lopen op verschillende merken toestellen of op abonnementen. Je vindt op onze kpn.com/mobiel pagina bijvoorbeeld smartphones met korting of deals waarbij je een cashback op het toestel ontvangt. Je kan dan een deel van het aankoopbedrag terugvragen via de fabrikant. Of leuke cadeaus bij je toestel, deze kun je claimen bij een registratie bij de fabrikant. Hieronder enkele voorbeelden:

Cashback actie bij de nieuwste Samsung Galaxy S20, via deze link: Samsung promoties  


Verder kom je promoties tegen waarbij je een extra product bij je telefoon cadeau krijgt.  Zoals Sony die bij de nieuwste Xperia 1 II een draadloze koptelefoon aanbiedt: Sony promoties
 

 
En de nieuwste LG Velvet met een super gave Dual screen. Aan te vragen via: LG promoties
 

 

Bovengenoemde zijn een aantal voorbeelden. Alle promoties en acties voor veel merken toestellen of netwerkacties vind je op: kpn.com/mobiel 

Bij zo'n aanbieding moet je het cadeau vaak zelf aanvragen bij de fabrikant. In de voorwaarden op de productpagina lees je hoe je dat doet. Voor vragen en of klachten kun je altijd direct bij de fabrikant terecht waar je het cadeau of de cashback aanvraagt. Kom je er echt niet uit? Of wordt jouw aanvraag onterecht niet geaccepteerd? Dan kunnen we altijd samen met jou kijken hoe we dat kunnen oplossen. Wij zullen nooit onze handen er zomaar vanaf trekken. Maar, gelukkig is dat vaak echt niet nodig en komt de fabrikant zijn afspraken na. Het duurt soms wel een tijdje voordat je cadeau geleverd wordt. Meestal wordt de registratie periode afgewacht en worden daarna de producten geleverd. 

Nog even geduld, en dan krijg jij de leuke extra's bij je nieuwe LG Velvet :) 

Mocht je nog vragen hebben, stel ze hier gerust. We denken graag met je mee! 

  


Uiteindelijk plaats je in één zin  de verantwoordelijkheid van KPN buiten schot , legt deze helemaal bij de fabrikant en laat de klant van KPN het verder maar met de fabrikant uitzoeken.

Vervolgens schrijf je -heel helder en transparant-welke stappen DE KLANT moet zetten en wijst er in dit kader op dat de procedure 8 weken gaat duren, voordat het accessoire geleverd gaat worden.

Kortom: KPN maakt goede sier met andermans aanbod en trekt vervolgens zijn handen helemaal terug, gemakshalve vergetend dat het allereerst om een klant van KPN gaat en pas daarna  - en hier van afgeleid -van LG.

Je gaat hierbij voorbij aan het feit dat - zoals Nadia laat zien - het geen actie van KPN betreft maar eentje van de fabrikant zelf, waar KPN je als een soort van extra service op wijst, o.m. door je door te sturen naar de actiewebsite van die fabrikant. KPN (en andere providers/telefoonwinkels) had er ook voor kunnen kiezen deze actie helemaal niet te vermelden. Dan was je er misschien bij toeval 8er gekomen als je wellicht voor iets anders die fabrikanten-website had bezocht. Ik weet wel wat ik liever zou hebben. En nogmaals, ook als je de telefoon (met actie) gewoon in een winkel gekocht zou hebben, had je zelf 8er die actie aan moeten gaan. 


Beste Nadia,

Dankjewel voor jouw uitgebreide antwoord. Ik voel me in ieder geval wat serieuzer genomen dan door de persoon die ik in eerste instantie aan de telefoon kreeg.

Niettemin, feiten zijn feiten, daar kunnen noch jij noch ik iets aan afdoen. Voor mij een voldongen feit, met als gevolg een nogal kritische kijk op de verkoopstrategieën en -tactieken van KPN en nog een maand lang een probleem (een onbeschermd toestel).

Maar Ik herinner mij ook een wijze les van een Indiase filosoof (conform mijn bron in het Engels): if you have a problem that you cannot solve, accept it (🤨) and then deal with it… en zo zit dat.

Misschien toch nog een tip voor KPN om dit soort onaangename situaties en ontevreden klanten te voorkomen: als het een actie is van een derde partij en een  uitgesloten aansprakelijkheid van KPN, zeg dat dan meteen op de eerste pagina. Dan neem je in ieder geval de indruk weg, dat KPN sneaky verkoopactieken erop nahoudt.

Veel succes met jouw verdere werkzaamheden!

Met vriendelijke groet, 

Henk

 

​​


Jammer dat het eerste contact moment zo beroerd is gelopen. Blij toe te lezen dat ik met wat extra uitleg hierin een beter gevoel achterlaat. Ik wil mijn collega graag deze feedback geven zodat ook hij dit kan communiceren wanneer dat nodig is. Mocht je dat goed vinden, @HankyTonk, laat dan je gegevens achter in je forumprofiel, zodat ik mijn collega hiervan op de hoogte kan stellen 🙂 Dank alvast! 

Niettemin, feiten zijn feiten, daar kunnen noch jij noch ik iets aan afdoen. Voor mij een voldongen feit, met als gevolg een nogal kritische kijk op de verkoopstrategieën en -tactieken van KPN en nog een maand lang een probleem (een onbeschermd toestel).

Een feit = feit inderdaad. Ik neem aan dat je bedoelt dat je moet wachten op het hoesje die je van LG krijgt? Dat klopt, dat kunnen we helaas niet voor je bespoedigen. 

Via de online shop: LG Velvet geven we de link van: LG promoties. Hier vind je ook de actievoorwaarden. Daarin wordt vermeld dat je Giftbox van LG binnen 8 weken wordt afgeleverd. Daar hebben wij geen invloed op. Nog heel even geduld.


Beste Nadia, 

Just for the record: Ik heb het toegezegde accessoire gisteren ontvangen.

Het leek mij correct, om dit ook even bij je te melden: LG heeft dus netjes en ruim binnen de tijd gedaan, wat beloofd is. Vanuit dit perspectief: een betrouwbare leverancier. Grappig is overigens dat er nog geen handleiding is; zo nieuw is het product.

Mijn conclusie is niettemin dat KPN een verkoop techniek gebruikt, die niet de schoonheidsprijs verdient. Goede sier maken met een actie van een toeleverancier, en vervolgens de klant in de kou laten staan als er problemen ontstaan maakt mij niet vrolijk.

De manier waarop jij gereageerd hebt en de correcte afhandeling door LG verdienen overigens wel de schoonheidsprijs. Jij hebt met jouw approach KPN en mij een  goede dienst bewezen.

Dit laatste is niet bedoeld als compliment, maar als feit…

Met vriendelijke groet, 

Henk Theunissen

 

 

 

 

 


Hoi Henk, ik neem even waar voor Nadia. Fijn dat het toch gelukt is! 


Reageer