Skip to main content
Vraag

Alleen 3G en SFR in Frankrijk

• July 11, 2026
  • 4 reacties
  • 44 keer bekeken

ELSalvador1
Deelnemer

Hallo,

ik was 2 maanden geleden in Frankrijk, en op de laatste dag had ik geen 4G en 5G meer, ongeacht waar ik was. Uitsluitend 3G op SFR. Op andere netwerken kan ik überhaupt geen verbinding krijgen/aanmelden. Heb het er toen bij laten zitten.

echter nu opnieuw in Frankrijk en hetzelfde probleem. In België had ik keurig 5G en 4G. 

in Frankrijk alleen 3G op SFR. Mijn vriendin heeft ook een particuliere KPN abbo, net als ik, en die zit keurig op Orange met 5G/4G. We hebben beide e-sim dus even kaartje wisselen om te testen werkt niet.

telefoon: IPhone 14 Pro (vriendin IPhone SE 2022)

wat kan ik doen? 

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 11, 2026

Hallo ​@ELSalvador1 ,

Het moet wel zo zijn dat de oorzaak in jouw toestel te vinden is. 

Tips voor goed bereik in het buitenland

Als het ene netwerk niet goed (genoeg) werkt, kun je handmatig een ander netwerk kiezen in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of andersom. Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:

bron:

ELSalvador1
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 11, 2026

Roaming staat aan, APN staat goed, handmatig kom ik alleen op SFR, alle andere netwerken maakt hij geen helemaal geen verbinding op. Dus gewoon niet zeg maar. Op SFR kom ik dus wel, maar dan uitsluitend 3G, wat in de praktijk onwerkbaar is. 

toestel heb ik herstart, netwerkinstellingen gereset, geen verschil.

voor de duidelijkheid: paar uur geleden in België ging alles prima op 5G, dus het lijkt mij dat de instellingen tot zover wel goed. 

had dus precies hetzelfde twee maanden geleden, nadat het 4 dagen zonder problemen werkte.

Kan ik een nieuwe esim regelen vanuit het buitenland?

ELSalvador1
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 11, 2026

Zowaar nu *ineens* is het gelukt om handmatig te verbinden met Bouygues, en ook nog eens 5G internet.

laat hem hier voorlopig maar even op staan, maar net had ik ook bijvoorbeeld connectie met SFR, maar geen internet (ook geen Edge)

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 11, 2026

Helemaal mooi. 👍🏼