Skip to main content

Hallo,

Dit probleem is al langere tijd aanwezig en nog steeds niet opgelost. Het gaat om de audio verbinding van, in dit geval, een Loxone intercom waarvan het audio gedeelte werkt mbv een iptel account ( SIP account).

Dit werkt ok op het lokale netwerk maar niet via 4of 5G. Via andere providers in NL werkt het wel en ook providers in het buitenland.

Ik heb deze klacht nu ook aangebracht via de klantenservice en zij vliegen dit ook vanaf hun kant aan.

Graag response wat we hier aan kunnen doen. Dit zit echt in de inftrastructuur van KPN.

Groet Paul Kluijtmans

 

 

@Kluit Welke apn gebruik je? Als dit apn internet is dan kan het zijn dat je SIP client een IPv6 adres krijgt. De vraag is of jouw SIP server/client/mediaserver IPv6 ondersteund?

Om te kijken of je SIP een probleem heeft met IPv6 zou je apn portalmmm.nl kunnen gebruiken. Apn portalmmm.nl heeft alleen IPv4 adressen.

Indien het een IPv6 probleem is dan heb je twee opties:

- Zorgen dat je SIP server/client/mediaserver ook IPv6 adressen ondersteund en niet alleen IPv4 adressen. 

- apn portalmmm.nl gebruiken en niet apn internet.

Zover ik weet is kpn de enige NL mobiele provider die IPv6 adressen via apn internet aanbied. Dit verklaart wellicht waarom het bij andere providers wel werkt en bij kpn niet.

Ben benieuwd naar de uitkomst.  😀

 

Het is trouwens ook mogelijk om via apn internet een IPv4 adres te krijgen, maar dan moet je de modem/toestel instellingen veranderen door niet voor IPv4/IPv6 of IPv6 te kiezen maar deze op IPv4 te zetten. In Samsung (Android) toestellen kun je dit vinden bij je apn instellingen van apn internet. Het gaat om apn-protocol deze staat standaard op IPv4/IPv6. Door dit te wijzigen naar IPv4 krijg je een IPv4 adres. Ik weet alleen niet hoe dat bij jouw Loxone intercom zit? Met apn portalmmm.nl krijg je zeker een IPv4 adres.

 


@Kluit Ik ken Loxone intercom product niet. Daarom nog een reactie van mij. 😀 Even op internet gezocht en als ik het goed begrijp maakt je toestel (mobiel) via een  SIP app een verbinding naar de intercom wellicht via een SIP server? Maar het is mij niet helemaal duidelijk. Kun je uitleggen hoe de Loxone intercom en mobiel met elkaar communiceren?

Ik ga er nu vanuit dat je een app (SIP client) op je mobiel hebt staan welke via het 4G/5G netwerk en apn internet verbonden is met het internet. De SIP client op je mobiel maakt contact met een SIP server op het internet welke weer via SIP met de Loxone intercom communiceert. 

 

Om apn internet uit te sluiten zou ik je willen adviseren om apn portalmmm.nl te gebruiken. Op deze manier krijg je een IPv4 adres en niet een IPv6 adres.

 

Ik denk dat de SIP app client op je toestel een probleem heeft met IPv6 adressen en/of er is een probleem met NAT64 omzetting, wat het SIP protocol waarschijnlijk niet leuk vindt. Bij NAT64 wordt je IPv6 adres omgezet naar een publiek IPv4 adres. Indien de SIP server alleen een publiek IPv4 adres gebruikt en geen IPv6 adres ondersteund. Het is daarom interessant of de SIP server IPv6 ondersteund?

Ik hoor graag van je en/of het met apn portalmmm.nl wel werkt.

 


Hoi Neville,

Dank voor je reactie, ik ben zelf niet zo technisch dat ik dit kan volgen, maar ik overleg met mijn technicus van Loxone om te kijken of we met jouw adviezen iets kunnen.

Ik hou je op de hoogte.

groet, Paul Kluijtmans 

 


@Kluit 

Hey Paul,

Ik heb mijzelf nog wat meer verdiept in Loxone intercom. Ik begrijp van Loxone dat ze twee SIP providers hebben getest. Namelijk Antisip.com en Iptel.org. Uit je bericht begrijp ik dat je als SIP provider iptel gebruikt.

Hier de informatie over SIP providers die Loxone met de intercom getest heeft.

https://www.loxone.com/nlnl/kb/loxone-intercom/

 

Via een nslookup op sip.iptel.org en sip.antisip.com ben ik er achter gekomen dat iptel geen IPv6 adres heeft, alleen een IPv4 adres heeft. Antisip heeft zowel een IPv4 als een IPv6 adres. De SIP server van antisip is dualstack. Ik verwacht dat de antisip SIP server zowel IPv4 als IPv6 SIP ondersteund anders begrijp ik niet waarom de SIP server een IPv4 en IPv6 adres heeft. 

 

nslookup sip.iptel.org
Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name:    sip.iptel.org
Address:  212.79.111.155
(Dit is het SIP server IPv4 adres van iptel)

 

nslookup sip.antisip.com
Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name:    sip.antisip.com
Addresses:  2001:41d0:2:12b9::1
(Dit is het SIP server IPv6 adres van antisip)
                                94.23.17.185 (Dit is het SIP server IPv4 van antisip)

 

Om te testen:

Is het mogelijk om van sip provider te veranderen?  Van iptel naar antisip. In de SIP app op je mobiele toestel de SIP provider aanpassen naar de gegevens van antisip. Vervolgens met APN internet met IPv6 adres testen of het dan wel werkt. Waarschijnlijk moet je op de Loxone intercom ook van SIP provider wisselen, maar dat weet ik niet zeker. Ik kan mij voorstellen dat je tussen SIP providers kunt bellen en dat het dan niet nodig is.

Voordat je eventueel van SIP provider verander eerst nog testen met APN portalmmm.nl in je mobiele toestel met SIP provider iptel. Zoals eerder vermeld APN portalmmm.nl is IPv4 en niet IPv6. Met APN internet heb je een IPv6 adres als je toestel goed ingesteld staat.

 

Gebruik je een iPhone of een Samsung (Android) toestel om met de intercom te communiceren en welke SIP app gebruik je op je toestel?

 

 


Hi Neville, nou nou jij maakt er werk van, dank daarvoor👍
Ik ben nu niet thuis, paar dagen weg. Zodra ik kan ga ik zitten met m’n techneut en kijken er wat we kunnen doen. Ik kan switchen van SIP provider… had ook al SIP2SIP geprobeerd, maar geen resultaat. Ik gebruik oo alle vlakken Apple..

je hoort snel van me, groet Paul.


We gebruiken nu inderdaad IPtel..


Hoi @Kluit . Welkom op het forum.

Prachtig om te zien dat @Neville al zoveel heeft uitgezocht.  Zijn jij en je techneut ook wat opgeschoten?


Hallo Erwin,

Nee nog niet, we zijn beide nog op vakantie dus duurt nog even, maar ik ben blij met de info. Wat ik wel vreemd vindt dat er nu pas een concreet antwoord komt, in dit geval van Neville. Dit probleem schijnt er toch al even te zijn..

Maar nogmaals ik ben blij met de info, we gaan dit snel oppakken👍
 

groet Paul


Hey Paul,

Ben je nog verder gekomen?

Neville 

@Kluit @Erwin_ 


Hoi Neville, nee alles is nog op vakantie en ikzelf ook nog onderweg. Ik heb midden van de week nog contact met Loxone en de technicus.. dank voor je berichtje👍
Groet Paul


Hoi @Kluit .  Ik werd benaderd door een hele vriendelijke collega die veel weet over deze materie. Hij heeft de moeite genomen om een uitgebreide analyse te doen. Hieronder zijn bevindingen:

 

(Ik heb een aantal aannames gedaan, omdat ik niet precies weet hoe de opstelling van de klant is. Maar ik denk dat ik het probleem kan reproduceren.)

Ik heb de volgende test opstelling gemaakt.

Mijn laptop is verbonden met mijn huis wifi netwerk. Op mijn laptop heb ik een SIP client van MicroSIP geïnstalleerd. Mijn laptop moet de Loxone intercom voorstellen. Alleen zal de Loxone intercom niet verbonden zijn met wifi maar via Rj45 verbonden zijn met het thuis netwerk. Voor de werking moet dat niet uitmaken.

Mijn mobiel is verbonden met het 4G/5G netwerk van KPN met APN internet of APN portalmmm.nl. Tijdens de test zal ik wisselen van APN’s. Ik gebruik een Samsung S21 met een SIP client van Sipnetic.

Ik heb voor mijn laptop en mobiel een SIP account aangevraagd bij iptel.org en antisip.com. De nslookup van iptel.org laat zien dat ze alleen IPv4 ondersteunen. Met antisip.com nslookup zie ik een IPv4 en IPv6 adres zogenaamd dualstack oplossing. Daarom twee accounts (1 voor laptop en 1 voor mobiel) bij iptel aangevraagd en twee account (1 voor laptop en 1 voor mobiel) bij antisip aangevraagd.

 

Eerst ga ik iptel.org testen daarna antisip.com.

 

Test 1 met iptel.org (IPv4) en APN internet (IPv6)

Laptop is verbonden met mijn thuis wifi netwerk.

Mobiel is verbonden met het 4G/5G netwerk van KPN. Ik gebruik APN internet en mijn toestel heeft een IPv6 adres.

Het eerste wat mijn opvalt is dat de SIP app op mijn mobiel zegt dat de SIP account registratie met iptel.org mislukt is.

· Vanaf mijn laptop bel ik via mijn SIP account naar het SIP account van mijn mobiel.

In mijn laptop krijg ik een Timeout en de verbinding komt niet tot stand.

Dit zal waarschijnlijk ook met de Loxone intercom gebeuren?

· Nu bel ik vanaf de SIP client op mijn mobiel naar mijn laptop SIP client.

Er komt een verbinding tot stand maar er is geen audio aanwezig. Het spraak pad werkt niet.

Ik vermoed dat de klant soortgelijk problemen ondervind?

 

Test 2 met iptel.org (IPv4) en APN portalmmm.nl (IPv4)

Laptop is verbonden met mijn thuis wifi netwerk.

Mobiel is verbonden met het 4G/5G netwerk van KPN. Ik gebruik APN portalmmm.nl en mijn toestel heeft een IPv4 adres.

· Vanaf mijn laptop bel ik via mijn laptop SIP account naar het SIP account van mijn mobiel.

Er komt een verbinding tot stand en audio werkt. Het spraak pad werkt. Dit gaat dus goed!!

· Nu bel ik vanaf de SIP client op mijn mobiel naar mijn laptop SIP client.

Er komt een verbinding tot stand en audio werkt. Het spraak pad werkt. Dit gaat dus ook goed!!

 

Ik ben nu klaar met iptel.org testen en ga verder met antisip.com testen.

 

Test 3 met antisip.com (IPv4/IPv6, dualstack) en APN internet (IPv6)

Laptop is verbonden met mijn thuis wifi netwerk.

Mobiel is verbonden met het 4G/5G netwerk van KPN. Ik gebruik APN internet en mijn toestel heeft een IPv6 adres.

· Vanaf mijn laptop bel ik via mijn SIP account naar het SIP account van mijn mobiel.

Er komt een verbinding tot stand en audio werkt. Het spraak pad werkt. Dit gaat dus goed!!

· Nu bel ik vanaf de SIP client op mijn mobiel naar mijn laptop SIP client.

Er komt een verbinding tot stand en audio werkt. Het spraak pad werkt. Dit gaat dus goed!!

 

Test 4 met antisip.com (IPv4/IPv6, dualstack) en APN portalmmm.nl (IPv4)

Laptop is verbonden met mijn thuis wifi netwerk.

Mobiel is verbonden met het 4G/5G netwerk van KPN. Ik gebruik APN portalmmm.nl en mijn toestel heeft een IPv4 adres.

· Vanaf mijn laptop bel ik via mijn laptop SIP account naar het SIP account van mijn mobiel.

Er komt een verbinding tot stand en audio werkt. Het spraak pad werkt. Dit gaat dus goed!!

· Nu bel ik vanaf de SIP client op mijn mobiel naar mijn laptop SIP client.

Er komt een verbinding tot stand en audio werkt. Het spraak pad werkt. Dit gaat dus ook goed!!

 

Conclusie van mijn testen:

Test 1 laat zien dat iptel.org een probleem heeft wanneer een SIP client alleen een IPv6 adres heeft. Dit komt volgens mij doordat iptel geen IPv6 ondersteund. Test 2 gaat wel goed omdat de SIP client van het toestel een IPv4 adres heeft.

Test 3 en 4. Met antisip en een SIP client met alleen IPv6 kan ik wel bellen, omdat antisip dualstack (IPv4/IPv6) ondersteund. Antisip kan een SIP client met IPv4 of IPv6 ondersteunen waardoor het met APN internet IPv6 en APN portalmmm.nl IPv4 werkt.

Het is volgens mij niet een KPN netwerk probleem. Iptel zou eigenlijk ook dualstack moeten gaan ondersteunen.

Om het probleem op te lossen zou de klant van APN kunnen wisselen. Gebruik APN portalmmm.nl in plaats van APN internet. Of klant gaat naar een andere SIP provider die dualstack IPv4/IPv6 ondersteund.


Hallo beste medewerkers..

 

Het heeft even geduurd maar na overleg met Loxone kwam er verder niet weinig uit.

Ik ben er zelf iets verder ingedoken en nadat ik antSIP heb geïnstalleerd en portalmmm heb geïnstalleerd was het probleem opgelost.

dank je wel voor jullie meedenken en oplossing👍👍

groet Paul