Skip to main content

Momenteel in Amerika, waar bellen via AT&T niet werkt, zie deze post.
Ik gebruik een dual-sim telefoon met daarin twee SIM kaarten:

  • Een abonnement SIM kaart van KPN, waarop ik de wereld bundel heb geinstalleerd. Internet werkt prima, bellen of gebeld worden werkt niet. Deze SIM kaart meldt zichzelf aan op het AT&T netwerk.
  • Een pre-paid SIM kaart van KPN, die zich aanmeldt op het T-Mobile netwerk. Bellen en gebeld worden werkt prima, maar is extreem duur.

Beide SIM kaarten vinden geen ander netwerk, dus een ander netwerk selecteren is geen optie.

Deze hele situatie is vrij nutteloos. Op het telefoonnummer dat ik dagelijks gebruik, ben ik niet bereikbaar. Met het telefoonnummer dat ik zelden gebruik kan ik wel bellen, maar dat kost een klein vermogen.

  1. Hoe kan het dat de kaarten allebei een ander netwerk vinden, maar niet op een ander netwerk aanmelden?
  2. Waarom werkt KPN sowieso nog met AT&T als bellen via dat netwerk geen optie is? Bellen via 2G kan niet, bellen via 4G mag niet voor KPN klanten.

Ik klink misschien een beetje cynisch, maar dat ben ik ook. Het AT&T probleem is twee  maanden geleden al gemeld en uitgelegd, maar nog steeds niet opgelost. Dat is niet de kwaliteit en service die ik KPN verwacht.

Hallo @Alexis-the-one-and-only , meld dan je simkaart van het KPN abonnement handmatig aan op het T-Mobile netwerk. Lukt dat niet?


Dat had ik inderdaad geprobeerd, zoals in de andere post was aangegeven. Bij handmatig netwerk kiezen, worden geen andere netwerken gevonden. Dat is met name bijzonder omdat beide kaarten in dezelfde telefoon op verschillende netwerken inloggen.

De pre-paid SIM is niet belangrijk, maar ik zou graag de abonnement SIM kaart op T-Mobile aanmelden. Die laatste is het nummer dat ik dagelijks gebruik en waarop ik bereikbaar wil blijven. Het bijzondere is dat het T-Mobile netwerk aantoonbaar wel in de lucht is, maar door deze SIM kaart niet wordt gevonden.


Als je de prepaid sim uit het toestel haalt, lukt het dan wel om de abonnement simkaart op T-Mobile te zetten?


Thanks Ruud, dat werkt inderdaad. Pre-paid sim kaart verwijderd, daarna kon ik op de abonnement sim kaart wel T-Mobile kiezen. De pre-paid sim kaart weer toegevoegd, en nu werken ze dus beide op T-Mobile.
Onduidelijk of dit een bug is in de Motorola firmware, of dat het toch iets met de KPN sim kaarten is. Belangrijkste is dat het nu werkt.

De echte vraag staat nog steeds open: Waarom werkt KPN met een provider die de basis functie van een telefoon niet ondersteunt, namelijk bellen en gebeld worden ?


Fijn dat mijn suggestie geholpen heeft @Alexis-the-one-and-only . Weer bereikbaar op het gewenste nummer en geen hoge kosten meer op de prepaid. Waar het probleem ligt (de Motorola of KPN sim, of de provider T-Mobile) weet ik ook niet.