Skip to main content

Ik heb precies dezelfde ervaring: op 25 december heb ik vanaf mijn iPad via mijn thuis-WiFi langdurige FaceTime-verbindingen gemaakt met een iPhone, die op hetzelfde WiFi-netwerk was aangesloten. Het blijkt dat de hele verbindingstijd is afgeboekt van mijn belminuten, terwijl de iPad niet eens een SIM-kaart heeft. Hierdoor ben ik vér over mijn belbundel heen gegaan (10-tallen €€).

Het viel me wel op dat tijdens de FaceTime-sessies er ook FaceTime op mijn eigen iPhone (dat is een andere dan de iPhone waarmee ge-FaceTimed werd) geopend was. Dat gebeurde automatisch, zonder de iPhone te bedienen. Beide, iPad en mijn iPhone, gebruiken hetzelfde Apple-account. Ik heb tijdens de FaceTime-sessies gecontroleerd of de telefoon-App op de iPhone actief was: dat was niet het geval.

Hoe is het mogelijk dat FaceTime ten koste van de belbundel gaat?

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Extra info: de telefoon-app op mijn iPhone vermeldt wel dat er langdurige uitgaande oproepen zouden zijn geweest naar die andere iPhone, precies gedurende de tijden dat daarmee werd ge-FaceTimed, maar zoals ik al zei, mijn iPhone is gedurende die periodes helemaal niet gebruikt om te bellen.


reactie verwijderd: was op verkeerde plaats terechtgekomen.


@ko_van_den_berg Wat een bijzondere situatie, ik moet zeggen dat hier bij mij niet direct een lampje ging branden. 

Wel heb ik gezocht op de website van Apple waar ik onder het kopje "Bellen via de iPhone configureren" een aantal instellingen vind die hier wellicht mee te maken kunnen hebben!


Ik heb voor de zekerheid ‘Bellen via iPhone’ nu overal uitgezet. Ik begin nu te begrijpen hoe het gekomen is.

FaceTime gebruikt normaal gesproken helemaal geen telefoonverbinding, maar gebruikt data. Dat is, als je met WiFi verbonden bent, data die over het thuisnetwerk loopt. De iPhone komt daar helemaal niet aan te pas. Maar met ‘Bellen via iPhone’ ingeschakeld op de iPad (of Mac) zou je een telefoon-/FaceTimegesprek vanaf de Mac of iPad kunnen voeren. Dat staat ook eigenlijk wel in de teksten van Instellingen->FaceTime op de iPad: “Gebruik je mobiele iPhone-abonnement om te bellen en gebeld te worden wanneer je iPhone zich in de buurt bevindt en is verbonden met wifi.” Op iPad en Mac heb je helemaal geen telefoon-app, maar door FaceTime te gebruiken, kun je toch op de ‘normale manier’ telefoongesprekken voeren.

Kennelijk is dat gebeurd: toen ik een spraakverbinding maakte van de iPad naar die andere iPhone, heeft FaceTime op basis van mijn instellingen ervoor gekozen om die verbinding via mijn iPhone, via het telefoon-netwerk te laten lopen, waardoor dit ten laste van mijn belminuten ging.

Op de Mac geldt waarschijnlijk hetzelfde, want daar zie ik in de ‘Voorkeuren’ van FaceTime dezelfde tekst staan.

Wees gewaarschuwd!

Ik vermoed dat het niet gebeurd zou zijn als ik voor een FaceTime-verbinding met beeld+geluid zou hebben gekozen: dat kan niet via een telefoonverbinding.