Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb een eigen zaak en via mijn zakelijke provider (VoizXL) heb ik een sip account gekregen om via een softphone app op mijn eigen mobiele telefoon (Samsung s10) met ons zakelijk nummer te kunnen bellen en gebeld te kunnen worden. Deze app (Grandstream Wave) functioneert prima als ik via WiFi verbonden ben. Via 4g echter, functioneert dat niet goed. De verbinding wordt wel gelegd maar ik hoor dan niets en na een paar seconden wordt de verbinding automatisch verbroken.  Ik heb een andere sofphone app geprobeerd (Zoiper) maar hier is exact hetzelfde probleem. Het lijkt dus niet aan de apps zelf te liggen maar aan het verschil tussen verbinding via Wifi of 4g.

Na een controle samen met VoizXL blijkt dat het interne ip nummer van mijn o6-nummer heel raar is als ik via 4g ben verbonden, dat is namelijk 64 en zou moeten lijken op 192.168....... In vergelijking met de verbinding via WiFi is dit het enige verschil wat zij kunnen zien. Bij WiFi zien ze namelijk wel een normaal ip nummer staan. Bij mijn collega lukt bellen via de softphone app wel als zij via 4g is verbonden. Zij heeft Vodafone als provider en belt via een Iphone. Bij haar is wel een normaal ip-nummer te zien als zij actief is via de softphone app.


Ik kreeg het advies om contact te leggen met KPN echter de klantenservice kan hier niets mee omdat zij dit niet ondersteunen. Ik loop nu dus helemaal vast hierin. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij adviseren wat ik hiermee moet doen?

 

Groetjes Daantje

Hallo Daantje,

 

Ik heb dus hetzelfde probleem. Wij hebben een VOIP centrale en hierin is een extensie geschikt voor aanmelden op afstand. De benodige poorten en routes zijn ingesteld.

Als ik in de wifi zit gaat het prima. Als ik in 4G KPN zit dan belt hij wel, ik kan gebeld worden maar ik hoor niets en de verbinding wordt verbroken.

Echter als ik aangemeld ben bij een andere provider als ik bv in duitsland ben bij O2 dan werkt het prima. Het probleem ligt dus duidelijk bij KPN.
Ik ben benieuwd of hier een oplossing voor komt.

Groet, Rene


Hoi @Daantje1985 . Welkom op het forum.

Je noemt dat het ip adres anders is. En dan zie je letterlijk 64 staan? Of is dat het begin van een langere reeks?

@reneterwoord : Zie jij ook iets geks met het ip adres?

(ik heb de vraag doorgespeeld naar iemand die veel kennis heeft van onze netwerken)


@reneterwoord klinkt inderdaad precies als hetzelfde probleem. Bij de klantenservice zeggen ze in ieder geval dat ze hier niets mee kunnen. Vreemd omdat het wel degelijk aan KPN lijkt te liggen. 

@Erwin_ mijn zakelijke telefoon provider heeft met mij meegekeken en zij geven aan dat wanneer ik met WiFi gebruik maak van de softphone app, mijn telefoon een normaal ip adres uitzendt. Dat lijkt op 192.168....... Bij mijn collega (heeft privé een Vodaphone abonnement) is dat zowel bij WiFi als bij bekken via 4g het geval. Bij mij echter, als ik via 4g van de softphone app gebruik wil maken, dan zien ze inderdaad alleen het getal 64 staan. Verder niets dat lijkt op 192.168..…

Dit is echt het enige opmerkelijke wat zij zien en de verwachting is dus dat hier ergens iets niet goed in gaat. 


Hallo Daantje1985

 

Ik heb klantenservice aan de lijn gehad en die hebben via de technische ondersteuning gemeld dat het als storing wordt behandeld. Zou met 2 a 3 dagen opgelost moeten zijn.

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

Zou wel jammer zijn dat ik na 30 jaar KPN abonnement over moet stappen om zoiets kleins.


Hoi @Daantje1985 . Welkom op het forum.

Je noemt dat het ip adres anders is. En dan zie je letterlijk 64 staan? Of is dat het begin van een langere reeks?

@reneterwoord : Zie jij ook iets geks met het ip adres?

(ik heb de vraag doorgespeeld naar iemand die veel kennis heeft van onze netwerken)

Ik kan niet zien welk IP nummer ik heb. Want het komt niet binnen bij ons in de centrale.

 


@reneterwoord @Daantje1985 

Ik kan jullie verzekeren dat het nu bij de juiste mensen onder de aandacht is gebracht. Zij kunnen het ook reproduceren. 

Voorlopig advies is: Zorg dat je telefoon gebruik maakt van IPv4 in plaats van IPv6.  In android telefoons is dit in te stellen via de mobiele netwerken/toegangspunten.

Bij IPhone's is dit handmatig niet aan te passen maar je kunt wel de APN naar: portalmmm.nl wijzigen. Hiermee forceer je dat er gebruik wordt gemaakt van IPv4

De techneuten gaan ondertussen opzoek naar de oorzaak en proberen een oplossing te vinden. 


@Erwin_  Dat is heel fijn om te horen! Worden wij ervan op de hoogte gebracht wanneer het probleem opgelost zou moeten zijn? 

Ik heb de instellingen inmiddels gewijzigd naar IPv4.


@Erwin_  Dat is heel fijn om te horen! Worden wij ervan op de hoogte gebracht wanneer het probleem opgelost zou moeten zijn? 

Ik heb de instellingen inmiddels gewijzigd naar IPv4.

Uiteraard. Maar nog even de hamvraag: Werkt het nu wel via IPv4?


@Erwin_  Ik heb het zojuist geprobeerd en het lijkt te werken nu! Dat is dus goed nieuws. Ik ga het de komende dagen uitproberen en mochten daar bijzonderheden uit komen, dan laat ik dat uiteraard weten!


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.