Skip to main content

Hi, 

Met mijn Samsung S9 dualsim heb ik twee SIM-kaarten, beiden van KPN. 1 voor privé, de ander voor werk. In mijn huis heb ik nagenoeg geen bereik i.v.m. extreem goede isolatie.. Als oplossing heb ik voor beide simkaarten: bellen over wifi als standaard aangevinkt. 

 

Dit ging eventjes goed. Tot ik er vandaag achterkwam dat die bij het werknummer het symbooltje niet meer staat. De instellingen van de mobiel zijn ongewijzigd, nog steeds voorkeur voor bellen over wifi. 

Herstarten geeft niet het gewenste resultaat. 

Wie heeft de oplossing? 

Hallo @Robbertvs, welkom op het KPN forum! Wat vreemd dat bellen over wifi ineens niet meer ingeschakeld lijkt te zijn voor jouw werk telefoonnummer, terwijl er aan de instellingen niets veranderd is. Heb je jouw toestel ook al eens opnieuw opgestart? Dit wil veel problemen oplossen. Werkt het daarna nog niet, dan is het een goed idee om de instellingen opnieuw bij langs te lopen, gewoon voor de zekerheid. Je kunt daarvoor onze toestelhulp gebruiken.


Hi Denise, 

Toestel inderdaad herstart (werkt niet), toestelinstellingen nagelopen (werkt niet), de twee simkaarten van plek verwisseld (werkt niet) en in een 2e telefoon waar wifi via bellen mogelijk is geprobeerd, daar werkt het ook niet. 

Vanuit KPN lijken de instellingen wel goed te staan, na contact met de Klantenservice. Nieuwe poging in de stap naar oplossing is een nieuwe SIM-kaart. Die ontvang ik morgen als het goed is, dan kan ik aangeven of dat de oplossing is - of dan is dat ook een doodlopend pad is.. 

Voor nu dus nog even geen vruchtbaar resultaat..

Mvg, Robbert


Hi @Denise_ , 

Nieuwe ontwikkeling, waardoor het niet direct eenvoudiger wordt.. (nog geen simkaart omgewisseld).

Op kantoor (ook slechte verbinding) werkt de ‘bellen over wifi’ op beide simkaarten (privé en zakelijk). 

Thuis werkt ‘bellen over wifi’ op privénr wel, maar zakelijk niet... Beiden over KPN netwerk, beide slecht bereik.  

Iemand suggesties?

 

Mvg, Robbert


Hi @Denise_ , 

Nieuwe ontwikkeling, waardoor het niet direct eenvoudiger wordt.. (nog geen simkaart omgewisseld).

Op kantoor (ook slechte verbinding) werkt de ‘bellen over wifi’ op beide simkaarten (privé en zakelijk). 

Thuis werkt ‘bellen over wifi’ op privénr wel, maar zakelijk niet... Beiden over KPN netwerk, beide slecht bereik.  

Dat maakt de situatie er inderdaad niet makkelijker op, maar tegelijkertijd geeft het ook meer informatie. :sweat_smile: Het klinkt alsof het IP adres van jouw thuis diensten niet in de zakelijke database staat, waardoor bellen over wifi niet werkt. Het is nu dus de vraag wat jouw internet provider is en wat jouw IP-adres is. Je kunt jouw IP-adres opvragen via https://www.whatismyip.com/

Het zakelijke nummer, is dat een kleinzakelijk abonnement? Zo ja, dan kan ik je verder helpen als je het zakelijke nummer en bijbehorende klantnummer in jouw profiel zet. Dit kan onder ‘persoonlijke opmerkingen'. Als het geen kleinzakelijk abonnement is, kan ik helaas niet helpen en moet ik je met deze informatie verwijzen naar 0800 0403.


Hi @Denise_ ,

Nieuwe update, was in de tussentijd nog even wat anders aan het proberen. 

Ik heb inmiddels een nieuwe sim-kaart van KPN ontvangen en geactiveerd. 

De laatste paar dagen viel het mij op dat (zowel de oude, als ook deze nieuwe) af en toe wel contact maakt (bellen via wifi werkt dan thuis); maar veel vaker niet… 

Hieronder een screenshot. Opvallend is dat in alle gevallen mijn SIM 2 (privé) wel de Bellen over WIFI verbinding maakt, en SIM 1 (zakelijk) dus vaker niet dan wel… 

Overal is een sterke wifi-verbinding aanwezig, en zou het mogelijk moeten zijn om Bellen over WIFI tot stand te brengen (want bij SIM 2 werkt het wel altijd..). Toch werkt het vaker niet dan wel, en blijf ik van klanten te horen krijgen dat ze mij niet kunnen bereiken..  Wisselen van SIM-slot (SIM 1 en SIM 2 omdraaien) resulteert in hetzelfde… (zakelijk geen verbinding, privé wel..)

Ben benieuwd of je nog steeds mogelijkheden ziet om een stabiele Bellen over WIFI verbinding tot stand te brengen… Mijn ideeën beginnen langzaam op te raken.. 

p Om terug te komen op je eerdere vraag; het is een kleinzakelijk abonnement; mocht je alsnog het klantnummer hiervan willen, zal ik die even op gaan vragen. Laat het nog maar even weten, of dat je met de nieuwe ontwikkeling nog iets anders weet ] 

 

Hartelijk dank voor de moeite en het meedenken!


Bedankt voor de terugkoppeling. Jammer dat een nieuwe simkaart ook niet het verschil maakt. Ik laat hier graag de technische dienst naar kijken. Daarvoor heb ik dan inderdaad het klantnummer van het kleinzakelijk abonnement nodig. Daarnaast heb ik ook de naam van jouw internet provider en jouw IPv4-adres nodig. Je kunt jouw IP-adres opvragen via https://www.whatismyip.com/. Kun je deze beide onder ‘persoonlijke opmerkingen’ in jouw forumprofiel zetten? Geef even een seintje als je dit gedaan hebt, dan help ik je verder.


Hi @Denise_ ,

 

Hartelijk dank. Inmiddels alle details toegevoegd!

 

Mvg, Robbert


Bedankt voor de informatie, @Robbertvs. Ik heb dit doorgezet naar de technische dienst. Zij zullen binnen 10 werkdagen telefonisch contact met je opnemen.


Beste @Denise_ ,

 

Een tijd geleden al, na jou laatste berichtje had ik zeer snel contact met de Technische Dienst. 

Het bleek/blijkt een hardnekkig probleem, waar de TD ondanks veel pogingen en onderzoeken ook (nog) geen oplossing voor heeft gevonden. 

Na meerdere analyses en wekelijks (soms 2x per week) contact met de TD en vele foutprocedures blijft het originele probleem bestaan. 

 

De korte analyse voor andere forum gebruikers:

  • Twee simkaarten in 1 toestel, privé heeft ALTIJD verbinding met bellen via WIFI, werknummer soms (buiten huis eigenlijk wel altijd, in huis bijna niet en op onverklaarbare wijze soms wel). 
  • Instellingen KPN én toestel staan beiden goed, abbo voorziet er ook in.;
  • Wisseling van SIM-slots geeft geen ander beeld, sim-werk in ander toestel (Samsung S21) geeft ook geen resultaat;
  • Nieuwe simkaarten geeft geen andere beeld;
  • IP-whitelisten was niet nodig, die bleek prima;
  • Herinstallatie van Bellen via Wifi van KPN geeft geen ander beeld;
  • Na verloop van tijd: wel vaker het wifi-tekentje in beeld, maar connectie komt niet tot stand → Geen geluid van beiden zijden.

Blijkt een lokaal, zeer ingewikkeld probleem. De oplossing? Die lijkt inmiddels wel te zijn gevonden! 

Sinds 2 dagen een nieuw toestel aangeschaft: Oneplus Nord 2.  Inmiddels bij beiden nummers werkt bellen via wifi. Ik doorloop volgende week nog een testrun met de TD (die vragen zich nog steeds af waarom de check met de S21 dan geen resultaat heeft opgeleverd..) 

Hopelijk blijkt dit een one-of-a-kind probleem te zijn! Complimenten voor de doortastendheid van de TD in de gezamenlijke zoektocht naar een oplossing; jammer dat de echte oplossing nog niet gevonden is en de oplossing zat in het aanschaffen van een nieuwe telefoon. 

Bij uitblijven van een reactie op dit forum, mag de rest aannemen dat de laatste testrun met de TD is geslaagd en bellen via wifi weer op prive-en werknummer werkend is. Succes aan allen die ook tegen een soortgelijk probleem aanlopen. 

 

Mvg, Robbert