Skip to main content
Beantwoord

Bellen via WiFi werkt niet op 1 van mijn 2 iPhones

• June 28, 2025
  • 14 reacties
  • 131 keer bekeken

Voor mij is het noodzakelijk om via wifi te bellen omdat het bereik van het mobiele netwerk in huis onvoldoende is. Ik heb twee telefoons (iPhone 15 en iPhone 15 pro max) en op de ene telefoon wordt wificall wel ingeschakeld in huis, maar op de andere telefoon niet. De telefoons zijn gelijk ingesteld wat wificall betreft, ze zijn verbonden met hetzelfde wifi netwerk (met KPN internet verbinding).

Moet er aan de provider kant wellicht nog iets ingesteld worden? Wat kan ik nog doen om wificall wel werkend te krijgen op de ene telefoon?

Beste antwoord door Motulas

Het was inderdaad de oude Telfort simkaart. Ik ben overgestapt naar esim en nu werkt Wifi calling wel.

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 28, 2025

Beste ​@Motulas zie onderstaande link voor aanvullende info:

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 28, 2025

@JanD Inderdaad goede info om toe te voegen aan deze vraag.  Deze info had ik doorgenomen voordat ik de vraag in de community stelde. Met deze info heb ik echter nog geen oplossing voor mijn probleem.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

@Motulas Bij iphones hebt je op 2 plekken om wifi bellen te activeren. Naast de van KPN genoemde instelling onder Instelling/App/Telefoon moet je ook onder mobiel netwerk activeren

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 28, 2025

@TDN Bij mij staat het op beide plekken aan. Volgens mij zijn het ook twee verschillende manieren om dezelfde instelling te benaderen. Dus als je het op de ene plek wijzigt, is het op de ander plek ook gewijzigd. Maar goed, het probleem is er nog.

• June 28, 2025

Hallo ​@Motulas 

Je kan proberen of op het niet werkende toestel een reset van de Netwerkinstellingen het probleem verhelpt, zie deze Apple support pagina: https://support.apple.com/nl-nl/guide/iphone/iphea1c2fe48/ios

iPhone-instellingen op de standaardwaarden terugzetten

Je kunt je iPhone-instellingen op de standaardwaarden terugzetten zonder de inhoud van het apparaat te wissen.

Als je je instellingen wilt bewaren, maak je een back‑up van de iPhone voordat je de instellingen terugzet op de standaardwaarden. Als je bijvoorbeeld een probleem probeert op te lossen, maar het opnieuw instellen van de iPhone niet helpt, kun je je vorige instellingen vanaf een back‑up herstellen.

1. Tik in Instellingen  op 'Algemeen' > 'Zet over of stel iPhone opnieuw in' > 'Stel opnieuw in'.

WAARSCHUWING: Als je de optie 'Wis alle inhoud en instellingen' kiest, wordt alle inhoud verwijderd. Zie De iPhone wissen.

2. Kies een optie:

• Herstel alle instellingen: Alle instellingen, waaronder de netwerkinstellingen, het toetsenbordwoordenboek, locatie-instellingen, privacy-instellingen en Apple Pay-kaarten, worden verwijderd of teruggezet op de standaardwaarden. Er worden geen gegevens of media gewist.

• Herstel netwerkinstellingen: Alle netwerkinstellingen worden verwijderd. Bovendien wordt de apparaatnaam die is toegewezen onder 'Algemeen' > 'Info' in Instellingen opnieuw ingesteld op "iPhone" en worden handmatig vertrouwde certificaten (zoals voor websites) gewijzigd in niet-vertrouwde certificaten.

Dataroaming via het mobiele netwerk wordt mogelijk ook uitgeschakeld. (Zie Instellingen voor de mobiele verbinding weergeven of wijzigen op de iPhone.)

Als je de netwerkinstellingen opnieuw instelt, worden eerder gebruikte netwerken en je VPN-instellingen die niet met een configuratieprofiel of een MDM (Mobile Device Management) zijn geïnstalleerd, verwijderd. Wifi wordt uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld, zodat alle netwerkverbindingen zijn verbroken. De wifi-instellingen en de instelling bij 'Vraag om verbinding' blijven ingeschakeld.

Om de VPN-instellingen te verwijderen die met een configuratieprofiel zijn geïnstalleerd, tik je in Instellingen op 'Algemeen' > 'VPN- en apparaatbeheer'. Selecteer het profiel en tik op 'Verwijder profiel'. Hiermee verwijder je ook alle instellingen en accounts die bij het profiel horen. Zie Configuratieprofielen installeren of verwijderen op de iPhone.

Om de netwerkinstellingen te verwijderen die met een MDM zijn geïnstalleerd, tik je in Instellingen op 'Algemeen' > 'VPN- en apparaatbeheer'. Selecteer het mobielapparaatbeheer en tik op 'Verwijder beheer'. Hiermee verwijder je ook alle instellingen en certificaten die bij het profiel horen. Zie "Mobile Device Management (MDM)" in de Implementatiehandleiding voor iPhone en iPad.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Motulas, ik zie dat je goede tips gekregen hebt hier, super. We hopen dat je daar intussen verder mee gekomen bent. Zo niet, dan kan je ook een poging wagen bij Apple Support, ik ben benieuwd of zij nog andere oplossingen voor je hebben. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2025

2 telefoon nummers in gebruik op die onwillige telefoon?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 1, 2025

@PeterG Nee, slechts één telefoonnummer. Beide telefoons hebben een eigen nummer en abonnement. Ik zou SIM-kaarten kunnen wisselen om uit te sluiten dat het probleem daar ligt. De telefoons liggen naast elkaar, maar de ene switcht wel naar KPN Wificall en de andere niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 1, 2025

Hmm, vreemd. Ietsje verder uit elkaar helpt ook niet? (ik doe maar een schot).

Hij werkt elders ook niet met VoWifi? Bij vrienden, kennissen, familie via de wifi?

Anders misschien eens met de onwillige langs een kpn winkel gaan. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Heb je de tips en vragen van ​@PeterG nog gezien en kunnen proberen ​@Motulas? Dat geeft hopelijk meer een beeld van waar het mis gaat en waar je de oplossing kunt zoeken. De KPN winkel in je buurt bezoeken is ook een goede optie als je er niet uit komt!

• July 2, 2025

Apple zelf raadt bij dit soort problemen een netwerk reset aan, heb je dat nu al geprobeerd ​@Motulas ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 5, 2025

Er was een makkelijk check die ik nog niet had gedaan. Ik heb de SIMkaarten even omgewisseld en het blijkt niet aan het toestel te liggen. Het toestel waar WIFI calling eerder niet op werkte, werkt het nu wel met de andere SIMkaart. En op het toestel dat eerder wel werkte, werkt het nu niet met de andere SIMkaart.

De SIMkaart (of abonnement?) waarmee wifi calling nu niet werkt is nog een oud kaartje van Telfort. Kan dit de oorzaak zijn? Of heeft het met het abonnement te maken?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 5, 2025

@Motulas 

Ik zou het Telfort simkaartje vervangen voor een kpn simkaartje. Het Telfort kaartje zal al aardig op leeftijd zijn. Volgens mij kun je gratis een simkaartje krijgen als je naar een kpn winkel ga of via mijn kpn app bestellen of een e-sim gaan gebruiken. 

Verwacht dat je oude Telfort simkaartje geen wifi bellen ondersteund.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 5, 2025

Het was inderdaad de oude Telfort simkaart. Ik ben overgestapt naar esim en nu werkt Wifi calling wel.