Skip to main content

Ik heb nu een bericht gekregen dat er 74,96 via betalingsdienst 5511 is afgeschreven. Dit bleek Boku te zijn. Ondanks dat ik dat zelf niet heb gedaan, heb ik voor de zekerheid alles nagekeken, ook apple store etc. Nergens een aankoop bewijs. Er is hier dus sprake van betaalfraude. Kan ik dit bedrag nog ergens terug claimen. Voor mij is dit een enorm bedrag. Het gaat telkens om micro payments van 0,45 cent per keer.

Ik heb al op payinfo de eenmalige betalingen geblokkeerd en Boku geblokkeerd, maar ondertussen krijg ik dus wel een hoge rekening voor niets.

Wat kan ik doen?

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hallo @TanjaRW ,

Je bent helaas niet het eerste slachtoffer. 
 

Niet meer op reageren. Nergens op klikken.

Het is een soort van phishing.

 

Toelichting : 

Boku Pay is een betaalapp die wordt misbruikt om kleinere bedragen te ontfutselen. Boku biedt een mobiel betalingsplatform waardoor consumenten goederen en diensten kunnen betalen met behulp van hun mobiele telefoonnummer.Concreet: men geeft zijn of haar GSM-nummer in, men krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer men die code ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur.Bij de poging oplichting ontfutselt een scammer een GSM-nummer via social engineering bv. een vals facebookaccount. Boku stuurt vervolgens naar het betreffende GSM-nummer het berichtje met het bedrag dat aangerekend zal worden en een unieke pincode. De scammer verzoekt vervolgens om hem de pincode door te geven. Indien de pincode effectief naar de scammer doorgestuurd wordt, kan hij die weer ingeven op Boku en dat geldt dan als autorisatie. De gedupeerde kan nadien vaststellen dat het geld bij zijn telefoonfactuur staat.

 

Nog even wat meer info opgezocht : 

Boku is een dienst die betalingen voor Facebook verwerkt. Waarschijnlijk heb jij ooit je telefoonnummer gekoppeld aan Facebook  en via deze methode aankopen gedaan, bijvoorbeeld aankopen binnen spelletjes. Via deze link zou je bij Facebook kunnen zien welke aankopen je hebt gedaan en eventuele betalingen stopzetten, via Payinfo kun je deze diensten voortaan helemaal blokkeren mocht je dit wensen. 

Payinfo is betrouwbaar, de code die je van hun krijgt kun je dus gerust invoeren om erin te komen en alles in te zien.


Helaas was het niet facebook of apple waar de kosten vandaan komen, we zijn nog in onderzoek.