Skip to main content

Ik zou het op prijs stellen als jullie deze kwestie alsjeblieft kunnen nakijken en verduidelijken, aangezien ik tegenstrijdige informatie krijg en graag de juiste informatie wil hebben voordat ik beslis hoe verder te gaan.

Ik heb een sim only-abonnement bij een andere provider, die ouder is dan 2 jaar en is nooit echt verlengd, dus kan op elk moment gestopt worden. Ik heb deze gebruikt met een smartphone die ik los heb gekocht en was volledig betaald bij het aankoop, dus hij is niet gebonden aan een contract/provider. Helaas besloot die telefoon tijdens de hittegolf van vorige week te gaan zwemmen, en nu heb ik een nieuwe telefoon nodig. Aangezien ik al KPN klant ben, en het ook een goede gelegenheid was om het sim-abonnement dat niet meer aan mijn behoeften voldeed te stoppen, had het alleen maar zin om een ​​abonnement met een nieuwe telefoon van KPN aan te vragen en 2 problemen tegelijk op te lossen, met zelfs een klantvoordeel. Ik heb vergeleken tussen een paar smartphones en er een gevonden die qua technische specificaties en prijs perfect bij mij paste, maar ontdekte dat helaas deze telefoon niet door KPN wordt verkocht, dus moest ik deze bij een smartphones webwinkel bestellen (ik leg dit even uit om te benadrukken dat een uitstapje naar een fysieke KPN winkel geen mogelijke oplossing brengt). Het duurde niet lang voordat ik een e-mail kreeg dat KPN een BRP uittreksel verlangt. Ik heb online wat onderzoek gedaan en heb deze link gevonden, waarin jullie aangeven dat het nodig is ivm een niet-nederlands legitimatiebewijs en dat het een duurzame band met Nederland zal aantonen.

 

Wat betreft het eerste deel: dit geldt niet voor mijn identificatiebewijs. Het is uitgegeven in- en door Nederland en er staat "Identiteitsbewijs" op. Het kan echt niet duidelijker zijn. Als dit goed genoeg is om een ​​bankrekening mee te openen, moet het voldoende zijn voor alles anders. Ten tweede, ik begrijp het verzoek om een ​​lokale band aan te tonen, maar houd er rekening mee dat dit is gericht op EU-burgers, die te allen tijde verplicht zijn om zich te identificeren met hun eigen EU-landpaspoort, dat vergelijkbaar is met een Nederlands identiteitsbewijs, en dat is ook de reden waarom ze er geen krijgen. Voor hen is een verblijfdocument geen geldig identificatiebewijs. Voor onderdanen van een derde land wel. Het probleem is dat niemand het onderscheid maakt tussen de twee gevallen: een "type EU / EER" document gegeven aan een echte EU-burger, en een dat is aan een familielid van een EU-burger gegeven, maar dat zelfs is van niet-EU-nationaliteit. Volgens de eigen richtlijnen van KPN zou ik niet om dit document moeten worden gevraagd en het is alleen maar een gedoe.

 

Verder is het geen goedkoop gedoe: afgezien van de tijd en kosten die ermee gemoeid zijn om naar de gemeente te moeten, kost het uittreksel zelf maar liefst € 21. Zoals we allemaal weten, betekent dit nog steeds niet dat de aanvraag voor een abonnement automatisch wordt geaccepteerd; wat als dit wordt afgewezen en ik voor niets heb betaald nadat ik de moeite heb genomen om dit stuk papier te krijgen?

 

Ik vind het heel vreemd en niet erg klantvriendelijk dat toen ik een paar dagen geleden een product aan mijn thuisaccount wilde toevoegen, ik het zelf via mijnKPN kon doen -- maar ik moet zo ver gaan om iets te bewijzen dat per definitie wel al bewezen is. Kunnen jullie dit alstublieft verduidelijken? Ik heb wel een nieuwe telefoon nodig, en als niet van KPN dan een andere provider - maar dat zal voor beiden een gemis zijn, voor een richtlijn die overbodig streng is en zijn eigen doel overtreft simpelweg omdat het niet gedetailleerd genoeg is.

Hey @Goor78 ,

 

Heel erg vervelend voor je dat dit is gebeurt.

 

Heb je al contact opgenomen met KPN via de onderstaande contactgegevens?

 

Als je een duidelijker uitleg wilt kan je ook gratis bellen naar het KPN nummer. Dit kan via 0800 0402. Of start een chat met een medewerker via hier

*Admin: URL aangepast wegens directe chatlink. 


Hoi @Goor78 en welkom op het forum! Goed dat je je bericht hier plaatst. Als ik het kort samenvat gaat het dus om een nieuwe mobiele aansluiting bij ons in combinatie met een toestel dat via een andere webwinkel verkocht wordt. Correct? Zo ja, dan is bij een niet Nederlands identiteitsbewijs ook een BRP (basis registratie personen) nodig. Altijd. Je geeft echter aan dat het identiteitsbewijs dat jij in bezit hebt in en door Nederland uit is gegeven, is het dan wellicht een Nederlands rijbewijs met uitgifte woonplaats RDW en/of code op de achterkant van het rijbewijs met 70? Die worden namelijk door ons niet als geldig legitimatiebewijs geaccepteerd vanwege de fraudegevoeligheid. Voor de handigheid zet ik hieronder de lijst met legitimatiebewijzen die wij accepteren:

  • EU paspoort uitgegeven in Nederland
  • EU paspoort uitgegeven in een ander EU land*
  • Nederlands rijbewijs ( Let op: Uitzondering hierop is een rijbewijs met uitgifte woonplaats RDW en/of code op de achterkant van het rijbewijs met 70)*
  • Nederlands identiteitsbewijs
  • Verblijfsvergunning*
  • Diplomatiek paspoort*
  • Verblijfsvergunning W*

* Orderinleg via online of het callcenter is alleen mogelijk met EU paspoort uitgegeven in Nederland, Nederlands rijbewijs (uitgegeven in gemeente) en Nederlands identiteitsbewijs. In de winkels van KPN kunnen orders worden ingelegd met alle ID typen. Personen zonder Nederlands identiteitsbewijs hebben ook een BRP (basis registratie personen) nodig. Dit is aan te vragen bij de eigen Gemeente.

  • Het legitimatiebewijs moet geldig (niet verlopen) zijn.
  • Als een klant met een BRP naar de winkel verwezen wordt, dan moet op de BRP vermeld staan dat de klant 'INGEZETENE' is. Met de vermelding 'NIET INGEZETENE' kan er geen abonnement afgesloten worden. 

Hopelijk geeft dit je meer duidelijkheid over de mogelijkheden die je in deze hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, laat het gerust hier weten. 


Hoi @Goor78 en welkom op het forum! Goed dat je je bericht hier plaatst. Als ik het kort samenvat gaat het dus om een nieuwe mobiele aansluiting bij ons in combinatie met een toestel dat via een andere webwinkel verkocht wordt. Correct? Zo ja, dan is bij een niet Nederlands identiteitsbewijs ook een BRP (basis registratie personen) nodig. Altijd. Je geeft echter aan dat het identiteitsbewijs dat jij in bezit hebt in en door Nederland uit is gegeven, is het dan wellicht een Nederlands rijbewijs met uitgifte woonplaats RDW en/of code op de achterkant van het rijbewijs met 70? Die worden namelijk door ons niet als geldig legitimatiebewijs geaccepteerd vanwege de fraudegevoeligheid. Voor de handigheid zet ik hieronder de lijst met legitimatiebewijzen die wij accepteren:

  • EU paspoort uitgegeven in Nederland
  • EU paspoort uitgegeven in een ander EU land*
  • Nederlands rijbewijs ( Let op: Uitzondering hierop is een rijbewijs met uitgifte woonplaats RDW en/of code op de achterkant van het rijbewijs met 70)*
  • Nederlands identiteitsbewijs
  • Verblijfsvergunning*
  • Diplomatiek paspoort*
  • Verblijfsvergunning W*

 

Beste Sanne,

Alles wat je schreef is mij al bekend en ik ook daarnaar verwees. Ik wil weer het feit benadrukken die iedereen om de een of andere reden negeert:
Mijn legitimatiebewijs is wel een identiteitsbewijs. Geen rijbewijs. IDENTITEITSBEWIJS. Ik weet niet hoe dat überhaupt nog duidelijker kan zijn, dus hier een foto: "identiteitsbewijs" staat daarop, en dit is de beschrijving van de overheid, niet de mijne. Bij een niet Nederlands identiteitsbewijs is een BRP nodig? Mooi zo. Maar, ik heb wel een Nederlands identiteisbewijs.

Ook aan mijn andere vraag heb ik geen antwoord gekregen: wat gebeurt als na al de moeite en kosten, ervan €21 alleen voor deze uittreksel, wijst KPN de aanvraag af? Ik moet bewezen iets dat al bewezen is en daarvoor bovenop zelf betalen, zonder te weten of dit alles eventueel wat brengt.
klinkt dat redelijk?

 


Bedankt voor de foto. Ik zie dat het hier om dit document gaat. Dit is dus geen EU paspoort uitgegeven in Nederland, geen Nederlands rijbewijs en geen Nederlands identiteitsbewijs. Als jouw document aantoont hoe lang je verblijf in Nederland zal zijn snap ik dat je het erg dubbel vindt om ook nog een BRP aan te moeten vragen, echter is dit wel noodzakelijk voor de aanvraag van een abonnement. Mooier kan ik het niet maken. 

Wat de kosten betreft, die zijn voor eigen rekening. De meest voorkomende reden voor een afwijzing is dat je niet door de inkomens en lastentoets heen komt. Ik weet niet op welke webpagina je het toestel wilt bestellen, maar als je zoekt op inkomens en lastentoets op de desbetreffende pagina zou je de mogelijkheid moeten hebben om de toets af te leggen voor je de bestelling plaatst. Zo kun je uitsluiten dat het hierom afgewezen zal worden. Een andere reden is een negatieve BKR registratie. Als dat allemaal goed zit is de kans op een afwijzing erg klein, maar mocht dit vanuit ons toch gebeuren dan krijg je vanuit ons de reden waarom het abonnement afgewezen is. Vaak valt daar nog wat aan te doen (tenzij het een negatieve BKR registratie is, die zijn van lange duur). Het blijft een risico, maar je kunt het risico kleiner maken door deze zaken uit te sluiten. Aan jou of je dit risico wilt nemen. 


Reageer