Skip to main content

Op weg naar Zweden ( via Duitsland) kreeg ik bericht dat ik door mijn bundel BUITEN de EU ben.

Volgens mij ben ik dan gewoon in de EU en ten tweede heb ik op dat moment geen internet gebruikt ! 
 

kan iemand mij uitleggen hoe dit komt ? 

Hoe ben je naar Zweden gereisd, met een ferry of via de brug tussen Denemarken en Zweden?


Met de boot ! Heb even op de WiFi van de boot gezeten en verder niet op de telefoon 


Met de boot ! Heb even op de WiFi van de boot gezeten en verder niet op de telefoon 

Als de telefoon een 4G verbinding met het maritieme netwerk op die ferry heeft gemaakt dan is dat waar die kosten vandaan komen.

Dergelijke maritieme netwerken vallen niet binnen de EU en men doet er dus verstandig aan om data-roaming op ferries altijd uit te zetten.


Dat is toch bizar ! Dit was een gratis WiFi netwerk van de boot! En ik heb op de site van jullie gezocht en daar stond geen enkel waarschuwing over gebruik op de boot. 
 

Plus dat ik amper iets gedaan heb, hoe kan ik dan 60,50 euro verbruiken ? ( oh ja de sms berichten dat ik op 80%zat kwam gelijk binnen met die van 100%) 
kan ik hierover een klacht indienen? 
bijzonder is dat t mobile wel een waarschuwing stuurt nl.

 

 


Dat is toch bizar ! Dit was een gratis WiFi netwerk van de boot!

Het gaat juist om de momenten dat je geen wifi verbinding had met de wifi van de ferry en de telefoon daardoor een 4G verbinding ging opzetten.

 

En ik heb op de site van jullie gezocht en daar stond geen enkel waarschuwing over gebruik op de boot. 

Ik neem aan dat je bedoelt dat je op de site van KPN gezocht hebt, ik ben immers, net als jij, een klant van KPN en medelid van dit forum.


Dank voor je snelle reactie.

 

ik snap dat als de WiFi van de boot niet werkt hij het 4G gepakt heeft en dat daar de kosten vandaan komen. 
Ik heb idd op de site gekeken of er kosten zitten als je in Zweden bent. Maar daar kwam geen melding van dat er kosten zijn. 
 

je mag toch verwachten dat KPN zijn klanten beter voorlicht, of een sms je stuurt op moment dat er een verbinding is met een “buiten” EU netwerk ? Zodat je op dat moment meteen je roaming uit kunt zetten ? 
 

Denk je de KPN hierin tegemoet gaat komen ?ben al zeer lang een trouwe klant maar dit is wel erg zuur …


Op een vergoeding van KPN hoef je helaas niet te rekenen @Kristel22 

 


Op een vergoeding van KPN hoef je helaas niet te rekenen @Kristel22 

 

Daar ben ik ook bang voor. Het wordt hoog tijd dat KPN het ook mogelijk maakt om deze kosten te voorkomen. Bij andere providers kan dat ook. Zelfs Simpel😉 lukt het om buiten-EU roamingkosten “uit” te zetten.

Anders zien we deze klachten ook dit jaar weer regelmatig voorbij komen op het forum.


Meermaals met Stena naar Zweden geweest.

Aan boord zowel een 4G netwerk (via dure satelliet) alsook een gratis wifi waarvoor je vouchers bij de balie kunt krijgen. En waarop je je aanmeldt met het daarop vermelde wachtwoord. Verder is die gratis wifi alleen beschikbaar in de lounge. Dus in de hut gebruik je bijvoorbeeld de dure satellietverbinding via het 4G net aan boord (tenzij je roaming uitzet).

Heb je dat laatste niet gedaan dan ben je vanzelf met het 4G systeem aan boord verbonden en loopt de verbinding via het dure satellietsysteem daarvoor.

Verder is er ook vermeld dat je data roaming uit moet zetten om juist verbinding met het 4G net te voorkomen in verband met de kosten.

https://www.stenaline.nl/klantenservice/aan-boord/is-er-wifi-aan-boord-en-zo-ja-is-deze-snel

 


Ik vermoed dat ik afgelopen dag hetzelfde heb meegemaakt op veerboot Genua naar Olbia. De dataroming optie niet gecheckt voor vetrek. Kosten van 60.50 euro voor 6Mb! Geen melding van kpn voor wijziging van netwerk. Balen.

 

Zou graag zien dat KPN kosten voorkomt, hoe heeft men die 60.50 bepaald uut een 'tevredenheidsonderzoek' zal het toch niet kunnen zijn


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Zelfs in Nederland kan je nu tegen dat soort kosten aanlopen als je langs de kust of op de waddeneilanden bent en het signaal van Tampnet (maritiem netwerk in de Noordzee) sterker is dan de landmasten en je telefoon met Tampnet verbind.

...

Zou graag zien dat KPN kosten voorkomt, hoe heeft men die 60.50 bepaald uut een 'tevredenheidsonderzoek' zal het toch niet kunnen zijn

Dat limiet is wettelijk vastgelegd op € 50 ex. BTW, inclusief BTW kom je dan op € 60,50

Zie: https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/internationaal-bellen-en-internetten/datalimiet-buitenland