Skip to main content

Kan iemand mij wakker maken ? Ik zit in Spanje met een DATA SIM in mijn tablet… tot zover OK..

Ik had een flink aantal Gb’s toen ik hier kwam. Gb’s overgeheveld van mobiel naar data SIM… 

2 keer nieuws zitten kijken via KPN Iptv… film kijken die na 3 kwartier stil stond. In account gekeken, SMS berichten nagekeken, en ja hoor, 25/50/75/100% gebruikt… Zie ik SMS KPN “5gb kado” nou nou….

Deze over geheveld maar data SIM… film verder kijken, en al snel WEER stil… SMS uitgelezen …25/50/75/100% (of 80/100 in die trant) 

Mb’s (Gb’s) WEER tot tot de laatste bit op 🤷🏼‍♂️
Dan maar bellen met 0800/0402..

Medewerker uitgelegd, “tja vreemd, tja het klopt wel !

zal mijn manager vragen”. Na enige tijd komt deze terug (hou je vast nu 🤣) “mijn manager zegt dat als je in buitenland bent het gebruik sneller gaat”. 
“uhhh wah ? , dus als ik tv of filmpje in NL kijkt dan kan ik langer kijken bij in een zelfde situatie ?!”

Dus een zelfde filmpje gebruikt in buitenland meer data dan in Nederland 🇳🇱? “Uh ja, volgens mijn manager wel, die zegt dat” (managers val je natuurlijk nooit af, dat doe ik dan wel voor je) 

Ik gaf aan “zeg maar even tegen je manager dat hij even een opfris cursus nodig heeft, want ik heb zelf 20 jaar bij KPN gewerkt en technieken heb zien gaan en komen en nu ga je mij deze onzin vertellen ??”.

Medewerker: “ja, ik vind het eigenlijk OOK een beetje raar verhaal, maar ik kan er niets aan doen 🤷🏼‍♂️“.

Ik weer: “Ahhhhh ik snap het nu waarom mijn auto het dubbele aan benzine gebruikt hier in Spanje bij dezelfde wegomstandigheden. Dus dat is niet alleen bij internet gebruik in Spanje”. 
Die opmerking ging er niet helemaal in, maar desondanks kon hij daar niets aan doen, manager had geoordeeld. Dus ja, ik kan wel Gb’s blijven overhevelen en gebruik op NUL drukken bij aanvang om er achter te komen dat gebruik niet 1 op 1 is blijkbaar. Want het antwoord zal wel zijn “er treed op zo’n afstand veel verlies op, of data lek OFzo 😞”.

Maar sorry hoor KPN, moet ik zulke onzin nou echt accepteren? Ziet er iemand het licht 💡 bij KPN en kan mij een plausibele verklaring geven ? 
Oke, een film, geen UDH of 4K ….. hoeveel Gb’s gebruik je bij streamen op (neem ik aan) HEVC265 video ? 

En wat moet ik met die onzin van “Gb’s gaan sneller in het buitenland dan NL”. ?

Ik heb nog abonnement dat einde januari over gaat van TMO naar KPN, maar begin nu te twijfelen. Bij TMO lekt er onder zelfde omstandigheden in Spanje in gelijkwaardige situatie toch minder weg als / dan bij KPN (ik vertaal dit naar inzicht van de manager)

Dus we houden het simpel, wat gebruik je volgens opgave van KPN bij video kijken ? (TV / Netflix) 

En als ik dan weer eens royaal in de Gb’s zit en de data teller op NUL heb gezet zelfs eens kijken hoeveel Gb’s dat per uur consumeert. 

Wel leuk dat al die telco’s niet genoeg kunnen roepen dat we kunnen en moeten streamen, spotify / Netflix etc etc en ik niet eens fatsoenlijk één film kan uitkijken op 6/7 Gb’s (als test, want heb de data SIM pas) 

En ja ik ben heus wel op de hoogte van Gb’s in je bundel mbt gebruik in Nederland en Europa, maar niet “dat het gebruik sneller gaat bij zelfde situatie tov Nederland”.

Het fijne bij TMO is dat je gespecificeerd het gebruik per sessie kan nakijken, en bv een film in een keer kijken ook als zodanig terug vind in je gebruik.
Zou fijn zijn als KPN dat ook kan invoeren. 

Vraag mij serieus af of er meer mensen zijn die het zo ervaren in het buitenland.  Want ik kan wel mooi dit verhaal schrijven en plaatsen want een film afkijken zit er deze maand hier in Spanje niet meer in. 
Ik hoor het graag 👍
 

 

*Admin: afgesplitst van originele topic

Hallo @eXpTTr, een hele terechte vraag. Ik kan me goed voorstellen dat je graag wilt weten waar jouw data aan verbruikt wordt. Nu is het alleen wel zo dat wij dit niet in kunnen zien, dit in verband met jouw privacy. Wij kunnen wel inzien hoeveel data er verbruikt wordt, maar niet waaraan dit verbruikt wordt. Gelukkig kun je dit zelf wel zien in je toestel. Voor instructies wil ik je verwijzen naar de volgende pagina’s: iPhone & Android.

Dit beantwoord natuurlijk niet al jouw vragen. Het is natuurlijk niet zo dat je in het buitenland daadwerkelijk meer data verbruikt dan in Nederland. Het verbruik is hetzelfde. Het enige verschil is wel dat je in Nederland waarschijnlijk meer via het wifi netwerk doet en daardoor in een maand minder data verbruikt. Het zal daardoor misschien wat meer opvallen dat je data verbruikt.

Als laatste wil ik nog jouw vraag over het data verbruik tijdens het streamen beantwoorden. Televisie kijken via de KPN TV app verbruikt 6 Mbps. Als je dan een film van zo'n twee uur bekijkt, verbruikt je 43200 Mb, wat neer komt op zo'n 5.4 GB. Een film kijken via Netflix of andere streaming apps verbruiken 4 Mbps. Kijk je in Nederland vooral Netflix en YouTube, maar op vakantie via de KPN TV app, dan ben je dus eigenlijk appels met peren aan het vergelijken, omdat er een verschil zit in verbruik per seconde.

Je vraagt je nu vast ook af waarom er een verschil in verbruik per seconde zit. Netflix en YouTube, bijvoorbeeld, kunnen standaard buffers van tot wel 90 seconden aanhouden. De KPN TV app kan een buffer van slechts enkele seconden aanhouden. Dit komt doordat de KPN TV app live televisie uitzendt. Als er dan een standaard buffer zou zijn, zou je te ver achter lopen op live televisie en dus is er een kleine buffer. Met als gevolg dat als de verbinding ook maar een klein beetje instabiel is, dat je dit meteen merkt in de KPN TV app (en al helemaal bij live televisie), terwijl je dit niet zo gauw zou merken bij Netflix of YouTube. Daarbij komt ook nog eens dat video's voor Netflix en YouTube optimaal geëncodeerd kan worden doordat deze niet live is, waardoor er minder bandbreedte nodig is voor dezelfde kwaliteit. Bij live televisie is deze optimale encodering niet mogelijk omdat er ter plekke geëncodeerd moet worden, en dus wordt er meer bandbreedte gebruikt.


Een hoop antwoorden “wist ik al”. Verbaast mij alleen dat een manager beweerd bij een duidelijke uitleg dat de Gb’s sneller in b.v. Spanje gaan. Iemand die 20 jaar bij KPN gewerkt heeft heeft wel wat kennis als je jaren in de techniek gezeten hebt. Dus vroeg mij af of er meer mensen waren met leeglopende bundels, want ach ik ben de rotste niet, misschien heeft die manager wel gelijk. De techniek veranderd snel…. het is soms net een virus 🦠. En ja de uitleg is mooi, maar dan heb ik gezien de Gb’s die ik heb zitten kijken in 16K+ zitten kijken want ik was halverwege de film en zat ik er al aan. Maar we kunnen binnenkort lang genoeg kijken zonder beperkingen ivm de beperkingen. Dus die film komt wel goed. Het gebruik van data in Spanje niet meer 😢

Op is op….een bundel van 50Gb zou welkom zijn, alleen al om te testen … want ik geloof er nog steeds geen snars van 🤷🏼‍♂️
Fijne dagen 🥂🍾🎄🍹