Skip to main content

Het viel mij bij toeval op dat een 4G verbinding tijdens het bellen terugvalt, b.v. naar 3G (gunstig geval), maar ook naar H+ of soms ook naar geen data verbinding. Instellingen als wel/niet bellen via 4G4vGerandert hier niets aan.

Dit bleek ook bij familie, kennissen (op het KNP netwerk) met eveneens moderne, recente toestellen, zoals Samsung, Sony, Nokia het geval.

Het zal dus wel "normaal" zijn, maar op Internet kom ik al verhalen van 2, 3 jaar geleden hierover tegen. Wordt dit ooit nog verbeterd?

Hallo @Lionman , dan stond je misschien net ongunstig t.o.v. de mast of er was er veel verkeer op dat moment via de mast en de beschikbare capaciteit wordt verdeeld onder de gebruikers.

 


Nee, dat is het zeker niet.

Het is op meerdere plaatsen, meerdere tijdstippen en meerdere gebruikers....…

Kortom: het is algemeen. De snelheid valt sowieso terug. Afh. van meerdere factoren naar 3G, H+, of zelfs naar niets.


Hi, 

Ik heb ook last van dit probleem. Bij het bellen valt de data verbinding compleet weg. Niet handig als je wilt bellen en iets moet opzoeken tegelijkertijd. 

Kpn , wat is hiervan de oorzaak en wat is de oplossing? 

 

 


Daar het al enige jaren speelt (op Internet is er wel wat over te vinden), heb ik niet het idee dat er een oplossing voor is. Blijkbaar inherent aan het gebruik van het signaal.…

Zie b.v. https://forum.tele2.nl/smartphones-en-instellingen-184/geen-internet-tijdens-bellen-78581 en

https://community.t-mobile.nl/mobiel-netwerk-347/geen-internet-tijdens-het-bellen-302820

Er wordt ook vaak gemeld over "gecertificeerde toestellen", maar da's natuurlijk onzin. Dan zou ieder modern toestel "niet gecertificeerd" zijn..…

Ook wordt vaak de kreet "VoLTE" gebruikt, maar da's naar mijn idee nooit van de grond gekomen. Ik heb navraag gedaan in de familie en bij kennissen (KPN) met middenklasse en hogere klasse, gerenommerde merktoestellen, maar het verhaal is overal gelijk.....


Hallo @Lionman , dat VoLTe werkt zeker wel bij een geschikt toestel dat door KPN ondersteund wordt, zie de lijst van geschikte toestellen op de website, zoekwoord ‘4G bellen.’

 


Dan moet ik 25 pagina's doorworstelen.....;-(

Los hiervan: de meeste, recente toestellen (van gerenommeerd merk) kunnen dit dus blijkbaar niet.

En ik vind het erg vreemd dat deze "handicap" niet wat explicieter vermeld wordt door de diverse providers.


Ook kwam ik tot de ontdekking dat toestellen waarbij er een instelling / optie "Bellen via 4G" mogelijk is, geschikt zouden zijn.

Niets is minder waar; zowel bij ondergetekende als bij mijn eega staat deze optie ingeschakeld. Maar het werkt dus niet. De snelheid daalt tijdens bellen.....


Deze link verklaart veel:

https://www.androidplanet.nl/nieuws/bellen-via-wifi/

Met name dit stukje:

-----

Bij bellen over 4G gelden grotendeels dezelfde voordelen. Je hebt beter en consistenter bereik, het gesprek klinkt helderder en je legt sneller verbinding. Bijkomend voordeel is dat je snel kunt blijven internetten terwijl je belt. Normaal schakelt je telefoon over naar een 2G- of 3G-verbinding om te kunnen bellen. Wil je tijdens een gesprek even iets opzoeken in je browser, dan gaat dat opeens erg traag. Met bellen over 4G blijft je internetsnelheid gewoon behouden.

-----

Helaas pindakaas: bij het bellen daalt de snelheid, ook al staat deze optie aan en zit er een nagelnieuwe SIM kaart in.

Een medewerker van KPN heeft het aangehoord en zou een "techneut" hierover laten terugbellen. Maar ik heb nooit meer wat gehoord. Helaas.....


Inmiddels heb ik een mailtje ontvangen waarin verklaard werd dat 4G bellen met mijn toesten en SIM kaart mogelijk zou zijn.

Dat wàs zeker niet het geval, maar na dat bewuste mailtje plotseling wèl...... Verbazing alom..…

Naar mijn idee moet KPN een bepaalde actie ondernemen(?). Dit idee wordt ondersteund doordat gemeld werd dat het met het nummer van mijn eega (zelfde toestel, net een (nieuwe) KPN SIM kaart) pas "over enkele dagen mogelijk zou zijn"..…

Er moet dus blijkbaar wel iets in gang gezet worden....