Skip to main content

Ik heb een abonnement met datategoed, 6GB. Normaal maak ik dat bij lange na niet op. Vanochtend was het eerst heel snel voor de helft op, en vrijwel meteen daarna geheel. En ik heb het huis nog niet verlaten dus ik zat de hele tijd op wifi

Hallo @HuLa binnen je telefoon kun je op app-niveau zien wat er verbruikt is via wifi of mobiele data.

 


Hallo @HuLa ,

Dan heb je toch ongemerkt gebruik gemaakt van het mobiele netwerk. Bijvoorbeeld met een automatische update van een app. 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.
 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

 


Beste Noordzee, bedankt voor je antwoord. Ik kende deze functionaliteit niet en heb hem wel gevonden. Maar daar staat een aantal verbruikte Mb bij van 392 dus dat kan het niet zijn. Bovendien weet ik wel wst ik met mijn telefoon heb gedaan vanmorgen en kan me niet voorstellen dat ik daarbij 3 Gb heb verbruikt. ik zal dus morgen maar eens met KPN bellen en vragen of zij kunnen zien waaraan het verbruikt is.


Hoi @HuLa, welkom bij ons op het forum. Mijn eerste idee was inderdaad ook de Wifi Assistentie, maar daar is niet zoveel aan gebruikt dus. Heb je die voor de zekerheid wel uitgezet om te voorkomen dat die in de toekomst mogelijk veel gaat gebruiken?

Heb je inmiddels ook al telefonisch contact gehad met onze klantenservice? Wij kunnen niet zien waar data aan wordt gebruikt, we kunnen hooguit zien dat het is gebruikt. In verband met privacy mogen en kunnen we dat soort dingen niet inzien. Hebben ze je wel op een spoor kunnen zetten wat meer duidelijkheid kan geven?


Beste Jasper, dank voor je mail. Ik heb inderdaad contact met de klantenservice gehad en zij hebben mij goed geholpen. WiFi assistentie staat nu inderdaad uit. Een technisch team heeft ernaar gekeken en heeft geconstateerd dat kennelijk op zondagochtend mijn WiFi niet heeft gewerkt. Ik snap zelf niet helemaal hoe dat dataverbruik dan zo snel kan toenemen (Wifi assistentie heeft 352 MB gekost sinds februari 2019) maar KPN heeft mij 5GB datategoed teruggegeven dus dat heeft mijn probleem opgelost.

Ik zal de eerstvolgende nota maar eens goed bekijken om te kijken met welke partij het verkeer heeft plaatsgevonden.


Ook op de factuur staat niet waar de data aan is gebruikt, daar zie je alleen een hoeveelheid data en een data/tijdstip wanneer het gebruikt is. Waar het aan is gebruikt is , zoals al gezegd, voor ons helemaal niet te zien.

Gelukkig ben je via die weg nu geholpen en zal het op die manier niet meer kunnen voorkomen.