Skip to main content

Goedenavond, zojuist heb ik een e-mail geschreven die ik naar KPN wil versturen. Echter bedacht ik mij dat ‘het Forum’ mij misschien wél zou kunnen helpen. Hieonder treft u de tekst aan van de (nog niet) verstuurde e-mail. Hopelijk vind ik de oplossing hier. 
Ik heb geen ervaring met het forum. Wel vaak gelezen. Dus ik hoop dat ik hier goed zit dat er ook een KPN medewerker actief is op dit forum…..
 

Beste klantenservice, 

Middels deze e-mail wil ik u informeren dat ik de onderstaande overeenkomst herroep. De reden hiervoor is dat ik een toestel heb ontvangen dat niet naar behoren werkt. 

Hierover is meermaals telefonisch contact met uw afdeling geweest. 

Helaas is retour sturen en op een nieuw vervangend exemplaar wachten de enige optie. 

Tijdens het eerste telefonische contact gaf uw afdeling aan dat het toestel omgeruild diende te worden in een fysieke winkel in Almere. KPN had ze zelf niet meer op voorraad. Wel vreemd, aangezien ik online wel een ander abonnement zou kunnen verlengen met exact hetzelfde toestel. Voor 21:00 uur besteld: morgen in huis. 

Maar volgens jullie klantenservice was dit niet mogelijk. Naar de winkel gaan was de snelste manier. 

Bij de winkel aangekomen kwam ik van een koude kermis thuis. De winkel heeft namelijk al 1,5 jaar geen enkele telefoon meer op voorraad. Dit in verband met het feit dat er keer op keer lockdowns waren. KPN heeft er derhalve voor gekozen om de winkels geen voorraad te geven. Immers; de markt vernieuwt zo snel. Nu een nieuw model kan over drie maanden zomaar al achterhaald zijn. 

 

Wederom gebeld. Deze mevrouw was wel op de hoogte. De enige manier om mijn toestel om te ruilen voor een nieuw toestel is om deze te retourneren. Maar….. het risico van de retourzending ligt bij mij. Gaat ie stuk onderweg? Mijn probleem. Raakt ie kwijt? Mijn probleem. 

Prima, dan stuur ik het toestel wel aangetekend op. Of verzekerd. Nee, dat kan ook niet aangezien het toestel naar een antwoordnummer verstuurd moet worden. Naar een antwoordnummer kun je niet aangetekende of verzekerde post versturen. 

Goed, dan was uiteraard mijn volgende vraag of er een alternatief adres is waar ik wel aangetekende en/of verzekerde post kan heensturen. Nee dus, alleen het antwoordnummer. 

Dus zelfs wanneer ik mijn risico wil inperken, terwijl ik een ondeugdelijk product heb ontvangen, legt KPN de verantwoording bij mij neer. Juridisch is dit niet mogelijk (ik ben jurist), maar op een discussie over en weer zit ik niet te wachten. 

Feit is dat we bijna twee weken verder zijn. En ik nog steeds een toestel heb die ik niet kan gebruiken. 

 

Dan is er nog een bijkomend probleem: ik heb een E-sim. Plus een fysieke. Die had ik al. En zoals KPN uiteraard hoort te weten: ik moet éérst op het nieuwe toestel ‘mijn KPN’ downloaden, vervolgens te kiezen om de simkaart te laten vervangen en dan te kiezen voor E-Sim. Hierna ontvang ik een sms’je op het ‘oude toestel’ die ik nodig heb om de simkaart te activeren op het nieuwe toestel. 

Pas na al deze stappen kan ik het ‘oude’ toestel wissen. 

 

Hoe ga ik dit doen zonder mijn ‘oude’ toestel? Ik heb ook niet ergens nog een Xs of hoger model liggen die ik tijdelijk even kan gebruiken waar ik mijn E-Sim op kan laten draaien. 

 

Mijn oplossing was dat KPN het nieuwe toestel dan toch op zou sturen naar de fysieke winkel en dat ik daar dan mijn telefoon om zou kunnen ruilen. Niemand loopt hierbij een risico. Kon is er zeker van dat het oude toestel is ingeleverd, alles erbij zit en in nieuwstaat is ingeleverd. En ik hoef niet te vrezen of de retourzending smetteloos verloopt. Ik raak mijn E-Sim niet kwijt en zit niet ongeveer nog een week zonder telefoon. Duurt dit niet al lang genoeg? 

 

Hoi @HGvD . Welkom op het forum.

Wat een narigheid. Voordat ik allemaal voorbarige conclusies ga trekken wil ik eerst graag even meekijken.

Kun jij je profiel invullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?


 

Hoi Erwin, hartelijk dank voor je berichtje  

Ik heb de gegevens, zoals verzocht, ingevuld. Ik hoor graag verder van je. 

 

Hartelijke groet, Bert


@HGvD  Dank voor de gegevens. Ik heb een paar zaken voor je op een rijtje gezet. Ik hoop dat je daar iets aan hebt.

 

Mijn oplossing was dat KPN het nieuwe toestel dan toch op zou sturen naar de fysieke winkel en dat ik daar dan mijn telefoon om zou kunnen ruilen. Niemand loopt hierbij een risico. Kon is er zeker van dat het oude toestel is ingeleverd, alles erbij zit en in nieuwstaat is ingeleverd. En ik hoef niet te vrezen of de retourzending smetteloos verloopt. Ik raak mijn E-Sim niet kwijt en zit niet ongeveer nog een week zonder telefoon. Duurt dit niet al lang genoeg? 

Ik kan helemaal meegaan in jouw aangedragen oplossing. Maar helaas is het proces daar niet op ingericht. Ons bedrijf is ingericht met bepaalde spelregels waar met niet van af kunnen wijken.

 

Middels deze e-mail wil ik u informeren dat ik de onderstaande overeenkomst herroep. De reden hiervoor is dat ik een toestel heb ontvangen dat niet naar behoren werkt. 

 

Wat werkt er precies niet? Heeft het toestel een reparatie nodig? Zo ja, dan zou ik deze stappen volgen.

 

Ben je niet tevreden over het toestel? Dan zou het op een annulering neerkomen.  

 

Prima, dan stuur ik het toestel wel aangetekend op. Of verzekerd. Nee, dat kan ook niet aangezien het toestel naar een antwoordnummer verstuurd moet worden. Naar een antwoordnummer kun je niet aangetekende of verzekerde post versturen. 

 

Je kunt post aangetekend naar een antwoordnummer versturen. Als PostNL dingen van jou stuk(ker) maakt, heb je in de regel recht op compensatie

De kans dat dit soort dingen gebeuren is uiteraard miniem. 

 


Wat werkt er precies niet? Heeft het toestel een reparatie nodig? Zo ja, dan zou ik deze stappen volgen.

Vanaf het eerste gebruik: 

  • de telefoon valt regelmatig weg/uit. Je wordt uit de app ‘gegooid’ waar je in bezig bent en komt op het beginscherm. Alles waar je mee bezig was, is niet opgeslagen
  • buttons waar je op moet klikken reageren niet op aanraking. Het maakt hierbij niet uit of dit op een website is, in de notities of bijvoorbeeld de ‘belknop’. Je tikt op het scherm en er gebeurt niks 
  • foto’s worden niet opgeslagen. Nergens, ook niet in de cloud, niet op de photostream. Het is net alsof je ze nooit gemaakt hebt. Bij 1 twijfel je. Dan ga je opletten op er een kleine foto verschijnt in de linker onderzoek zodat je weet dat de foto daadwerkelijk gemaakt is 
  • mijn downloadsnelheid is gemiddeld 10 Mbit/s. Dit is volstrekt absurd. De upload snelheid gaat richting de 70. Wanneer wij hier de test tegelijk doen, blijft de snelheid hangen rond de 10 terwijl de andere telefoon (iPhone 😵 de 40 aantikt. We hebben trouwens een glasvezel abonnement met een downloadsnelheid van 100 Mbits/s
  • Bij het typen van bijvoorbeeld een appie, dan heb ik al 2 zinnen getypt maar de letters komen pas een aantal milliseconden later 1 v-o-o-r 1 I-n b-e-e-l-d
  • Bij aanrakingen op bijvoorbeeld een website wanneer je een product wil bekijken, dan druk je op het artikel. Je ziet dat het scherm erop reageert, maar er gebeurt verder niks. 
  • iets door willen sturen naar iemand: bijvoorbeeld een document. Je tikt op ‘delen’ , gaat op zoek naar de wijze waarop je het wil delen (bijv via what’s app), tikt op dit icoon en er gebeurt….. niks 

Ik denk dat ik hiermee aardig wat heb opgenoemd wat de telefoon niet doet. Ik heb hiervan ook schermopnamen gemaakt. Deze opnamen heeft een KPN medewerker beoordeeld in de fysieke winkel en zijn bevinding was hetzelfde; het toestel is niet goed. En een nieuw toestel dat vanaf de eerste ingebruikname niet functioneert, laat je niet repareren. Dan had je net zo goed een refurbished exemplaar kunnen kopen. Het betreft een doa. Maar ook Apple geeft aan dat KPN hier niks mee doet. Nooit. In gelijke gevallen wordt men altijd naar Apple gestuurd. Dat advies heb ik zelf ook al gekregen. 
 

Ben je niet tevreden over het toestel? Dan zou het op een annulering neerkomen. “

Ik zou het niet weten. Het lijkt mij een fijn toestel. Anders had ik deze nooit aangeschaft. Het is alleen een beetje moeilijk oordelen wanneer je niks hebt om óver te oordelen. De factuur met de eenmalige aanschafkosten heb ik daarentegen wel al ontvangen. 
 

Kortom: inmiddels drie weken verder. En nog steeds niet geholpen. 

 


Nog ter aanvulling: jullie eigen beleid is dat een toestel omgewisseld wordt wanneer deze niet goed blijkt te zijn. Mits het binnen veertien dagen na ontvangst gemeld wordt. Aan deze voorwaarde voldoe ik ruimschoots. Meerdere malen zelfs contact over opgenomen binnen zeven dagen al. 


En een nieuw toestel dat vanaf de eerste ingebruikname niet functioneert, laat je niet repareren. Dan had je net zo goed een refurbished exemplaar kunnen kopen. Het betreft een doa.

Via de statustool kun je het retourformulier opvragen en invullen. En dan is het zaak dat je het toestel inclusief verpakking en eventuele accessoires naar ons terugstuurt. Hierover heb ik mijn vorige bericht al wat verteld en hopelijk een aantal van jouw zorgen kunnen wegnemen. 

https://www.kpn.com/service/administratie/terugsturen.htm#/