Skip to main content

Goedemiddag. 

Ik ervaar de laatste tijd in Haren (9751AN) verminderde mobiel bereik. Tijdens het bellen schakelt m'n toestel van 4G naar 3G, en vervolgens naar 2G tijdens het bellen. Nu is de 4G dekking in het centrum van Haren in de gebouwen sowieso al niet al te best en ga ik vrijwel altijd terug naar 3G/H+, maar ook dit lijkt de laatste tijd niet meer stabiel te zijn met verbroken gesprekken tot gevolg. Alleen vandaag al heb ik haperende verbindingen en wegvallende gesprekken, waar voorheen een gesprek voeren nog wel te doen was.

Het gekke is dat wij op steenworp afstand van een oude 3G mast zitten (3G2100, Raadhuisplein), die met volle signaal sterkte binnenkomt. Ook wisselt de telefoon af en toe van 900Mhz naar 2100Mhz 3G. 

Aangezien de 3G-dekking hier beter is dan de 4G dekking, heb ik ook vaak enkel 3G/H+ op m'n telefoon. Zodra ik buiten ben is er dan wel weer 4G (niet snel, maar het werkt). 

Mijn vraag is eigenlijk: zijn er onlangs werkzaamheden uitgevoerd wat dit gedrag kan verklaren? Of is er al duidelijkheid wanneer de 4G (of 5G) dekking in Haren flink wordt verbeterd? Zover ik kan zien hangen er nog 2 antennes met enkel 3G in Haren in een gebied waar 4G het al snel laat afweten. Deze sites vervangen zal bovenstaande probleem dan ook direct oplossen 😉

Bellen via LTE heeft dus eigenlijk geen effect, aangezien m'n telefoon blijft switchen van netwerk. En de WIFI is hier simpelweg niet stabiel genoeg om WiFi calling te kunnen gebruiken. 

 

Ben benieuwd of men wat bij het netwerk kan zien. 

Tot nu toe ervaar ik de meeste problemen in Haren, op andere (werk en thuis) locaties geen problemen. 

Hoi @jjmvdt, midden in het centrum van haren dus. Ik wilde dan ook even meekijken naar de exacte dekking in het centrum, systeem laat mij nu even in de steek helaas. Dus kan niet zien welke masten er exact hangen en of er wat mis mee is. Dat moet ik later nog even bekijken. Maar daar schakelt 4G dus terug. Als je nu het toestel eens vastzet op 4G wat gebeurt er dan? Ik ben wel benieuwd. 

Verder heb ik zo helaas geen inzicht in werkzaamheden. Dus daar kan ik niets over zeggen. 😞 Maar het netwerk wordt wel constant geüpgraded. 


Ik heb geen reactie meer gezien, mocht ik nog iets kunnen betekenen, hoor ik dat graag. 


Hoi @jjmvdt, midden in het centrum van haren dus. Ik wilde dan ook even meekijken naar de exacte dekking in het centrum, systeem laat mij nu even in de steek helaas. Dus kan niet zien welke masten er exact hangen en of er wat mis mee is. Dat moet ik later nog even bekijken. Maar daar schakelt 4G dus terug. Als je nu het toestel eens vastzet op 4G wat gebeurt er dan? Ik ben wel benieuwd. 

Verder heb ik zo helaas geen inzicht in werkzaamheden. Dus daar kan ik niets over zeggen. 😞 Maar het netwerk wordt wel constant geüpgraded. 

Hoi, ik was even vergeten dat ik hier nog gepost had..

Ik heb mijn toestel voor nu voor gesprekken eerst weer vastgezet op 3G, zodat de belkwaliteit in gebouwen tenminste goed blijven. De 3G dekking op de lage frequenties is daar uitstekend. Op andere locaties in de stad Groningen is alles prima.

4G dekking is in het centrum van Haren is redelijk. Op straat is 4G te ontvangen. Maar ga je een gebouw of winkel in, dan knal je direct terug naar 3G. Wel met volle dekking van de mast op het Raadhuisplein, maar met een trage verbinding omdat er waarschijnlijk veel klanten naar 3G gezet worden.

Toestel vastzetten op 4G kan, maar op bepaalde momenten zakt het signaal zover weg dat er eigenlijk geen bruikbare verbinding meer is. De telefoon schakelt al voordat het zover komt naar 3G.

​​​​​


Voor zover ik het nu kan beoordelen is er zeker 4G, maar ik begrijp dat het bij het binnentreden van gebouwen het signaal niet sterk genoeg meer is. Wanneer en of hier verbetering in komt durf ik zo niet te zeggen, daar heb ik geen inzicht in. Dus ik denk dat je nu een bruikbare oplossing hebt gevonden.