Skip to main content

Beste KPN,

 

Zojuist heb ik Reviva aan de deur gehad. Ik dacht dat ze alleen een pakketje zouden komen brengen en zouden controleren of ik daadwerkelijk de pinpas in mijn bezit heb waarmee ik zondag de cent aan de KPN heb betaald.

 

Tegen mijn verwachting gebeurde het volgende:

  • een witte bus komt keihard voorrijden en knalt de stoep op
  • man belt aan, verder wel vriendelijk, maar heeft duidelijk haast
  • vraagt naar mijn rijbewijs, stopt hem in een of ander raamwerk en staat het rijbewijs een halve minuut “te filmen” en zegt “hij doet het niet zo goed vandaag".
  • vervolgens wil hij mijn pinpas zien
  • ik moet wederom een cent betalen en dat mag niet contactloos, maar ik MOET mijn pincode invoeren
  • daarna zegt de man klaar te zijn, maar wil nogmaals mijn pinpas zien, want hij wil de laatste paar cijfers weten (of wil hij het pasnummer zien?)
  • uiteindelijk geeft hij mij de enveloppe, waarvan ik nog niet weet wat erin zit.

 

Kort samengevat: ik heb deze man ALLE informatie gegeven waarmee ze binnen 1 minuut mijn rekeningen leeg kunnen trekken, zowel via een pinautomaat as via de webbrowser, omdat hij ook mijn pasnummer heeft kunnen zien. In combinatie met mijn rijbewijs kan hij ook 20 telefoonrekeningen openen op mijn naam.

 

Ik ben direct naar boven gerend en heb al mijn passen geblokkeerd. Echter, dat voorkomt niet ze in mijn bankportal kunnen komen, omdat ze ook mijn pasnummer hebben. Na blokkeren maar eens gekeken wat er eigenlijk in de enveloppe zit: gelukkig wel van de KPN. Maar dat doet niets af aan het feit dat deze meneer AL mijn gegevens in twee minuten afhandig heeft gemaakt. Ik stond erbij en keer ernaar. 

 

Ik begrijp ook niet waarom als ik ingelogd ben als klant in KPN portal dat ik dan wordt behandeld als nieuwe klant (nog niet crimineel) op het moment dat ik vraag een nummer te verhuizen. Het betreft het overzetten van een zakelijk nummer naar ons thuis abonnement. Van mijn werkgever heb ik netjes een verhuiscode opgekregen, maar die heb ik niet in hoeven voeren. Wel krijg ik een mail, dat het nummer, in overleg met mijn huidige provider (ook KPN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) op 9 december wordt overgedragen. Dat is over een maand en betekent dat ik 9 dagen geen telefoon heb, want ik moet mijn telefoon + abo op 30 november inleveren.

 

Al met al grote spijt dat ik niet gewoon naar de KPN winkel ben gefietst, 5 minuten hier vandaan. KPN, als je een bijdrage wil leveren aan voorkomen van identiteitsfraude, dan zou ik dit anders gaan organiseren!

 

Groet 

Hallo @Ivooooo, bedankt voor je bericht.

Ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt, helemaal als je nog niet weet wat er nou precies in de envelop zit voor je alle gegevens deelt. Het is altijd goed om scherp te blijven, maar in dit geval is er niets om je zorgen over te maken. Bij levering van een nieuw abonnement is het normaal dat je bepaalde informatie afgeeft:

  • Je moet een geldig legitimatiebewijs tonen.
    Het legitimatibewijs wordt gescand. Gegevens zoals BSN worden hierbij afgeschermd
  • Er moet €0,01 per pin betaald worden om het rekeningnummer van de klant te controleren.
    Voor deze betaling moet het rekeningnummer gebruikt worden dat ook bij de bestelling opgegeven is.
    De gebruikte pinpas wordt gescand.


Wat de situatie echter bijzonder maakt, is dat jij aangeeft online ook al 1 cent te hebben betaald. Wanneer je hier voor hebt gekozen, zou je de simkaart van jouw nieuwe abonnement door PostNL briefpost afgeleverd moeten krijgen en niet per koerier. Je zou dan ook per e-mail een activatiecode moeten krijgen om de simkaart online te activeren. Doordat de simkaart per koerier is bezorgd, is deze al wel meteen actief en hoef je dit niet meer te doen.

Je geeft ook aan het raar te vinden dat je als nieuwe klant bent behandeld, terwijl je was ingelogd op MijnKPN. Ik vermoed dat je een nieuw abonnement hebt aangevraagd. Om jouw zakelijke abonnement om te zetten naar een privé abonnement is namelijk een contractovername nodig. Als jouw zakelijke abonnement buiten contract zit, is het ook mogelijk om een nieuw privé abonnement aan te vragen met nummerbehoud. Dat is wat er nu is gebeurd. Helaas zitten we met een maand opzegtermijn en kan nummerbehoud niet eerder in gaan dan de datum die je van ons hebt doorgekregen. Misschien kan je jouw werkgever vragen of je jouw toestel en zakelijk abonnement enkele dagen langer mag blijven behouden, zodat je niet zonder hoeft komen te zitten.


Hoi Denise, 

Bedankt voor je reactie. Na het beschrijven van mijn schrik zag ik dat een mail in mijn inbox had staan, waarin dit proces werd beschreven. De genoemde coronamaatregelen nam hij niet acht. Op zich ging het prima op afstand. Wel vond ik het vreemd dat hij meerdere keren mijn pinpas wilde zien. 

Aangezien ik deze mail wel had ontvangen, maar niet gelezen, vond ik mijn bericht niet reeel en heb ik gepoogd deze te verwijderen. Maar berichten kunnen niet verwijderd worden lijkt het.

Inmiddels heb ik ook contact gehad met mijn werkgever en als het goed is loop het abonnement gewoon door tot de einddatum en zou het goed moeten komen.

groet, Ivo


Ik ben blij om te lezen dat het toch nog goed gekomen is. :blush: