Skip to main content

Er lijkt iets niet helemaal 100% gegaan te zijn bij overstap van fysieke SIM naar eSIM op mijn iPhone 13 mini. Vroeger had ik de sim in een los toestel, maar ik kreeg een nieuwe fysieke SIM opgestuurd en bedacht me na activatie, dat ik het liever als eSIM in m’n iPhone wilde hebben.

Ik heb de KPN esim actief staan, maar als ik bij Instellingen > Mobiel netwerk > OZ kijk, staat er niets in het veld “Mijn nummer”. (OZ is het label dat ik gebruik voor mijn eSIM.)

Ook als ik naar Instellingen > Telefoon > Mijn Nummer > OZ drukt, zie ik een leeg veld waar ik niets kan invullen. Bij de “Persoonlijk” (fysieke en niet-KPN) SIM zie ik wel mijn persoonlijk telefoonnummer (dat dus niet bij de KPN eSIM hoort) en daar kan ik die eventueel ook aanpassen.

De eSIM lijkt verder wel goed te werken, want ik kan er mee bellen, maar ik vind het raar dat het nummer er niet staat.

Verder lijkt er ook iets niet helemaal goed gegaan te zijn bij Doorschakelen: de status daarvan in

Instellingen > Telefoon > Doorschakelen > OZ

blijft maar rondjes draaien en er komt nooit een aan/uit schakelaar die ik kan aan of uitzetten. Ik weet wel dat die vroeger een Telfort abonnement was en dat ik toen doorschakelingen via MijnTelfort ingesteld had, maar die instellingen zie ik helemaal niet in MijnKPN, is dat misschien de reden dat er hier niets niet goed gaat?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Hi @JorikC, welkom! Leuk dat je ons gevonden hebt.

Als ik het goed begrijp, werkt de e-sim verder goed. Maar je ziet het telefoonnummer niet terug in de instellingen. Nu heb ik geen iPhone, dus ik kan niet controleren of je dit zou moeten zijn. Maar het nummer van de niet-KPN simkaart zie je hier wel terug. Dus je zou verwachten dat je die van de e-sim dan ook kunt zien. Waarom dit niet het geval is, weet ik niet. Ik ben niet bekend met iPhones, sorry. :see_no_evil:

Je geeft ook aan dat doorschakelen niet werkt.

 

Doorschakelen aanzetten op de iPhone

  1. Open ‘Instellingen’.
  2. Ga naar ‘Telefoon’.
  3. Ga naar ‘Doorschakelen’.
  4. Schuif het schuifje achter ‘Doorschakelen’ naar rechts.
  5. Toets het telefoonnummer in waar je naartoe wil doorschakelen.
  6. Ga nu terug met het blauwe pijltje links bovenaan de pagina.
  7. Je nummer is nu doorgeschakeld.

 

Werkt het doorschakelen van je toestel niet? Gebruik dan de codes voor doorschakelen hieronder. Hierbij is het belangrijk te weten of je via het 4G netwerk belt.

 

Doorschakelen bij bellen via 2G/3G netwerk

Toets de code en het (vaste) telefoonnummer in waarnaar je wilt doorschakelen, gevolgd door de groene beltoets.

Doorschakelen Activeren Deactiveren
Bij geen gehoor **61*htelefoonnummer]#*groene beltoets] ##61#egroene beltoets]
Bij geen gebruik **62*rtelefoonnummer]#*groene beltoets] ##62#egroene beltoets]
Bij in gesprek **67*ptelefoonnummer]#*groene beltoets] ##67#egroene beltoets]
Direct doorschakelen **21*etelefoonnummer]#*groene beltoets] ##21#egroene beltoets]

Krijg je een foutmelding van het netwerk op jouw telefoon? Gebruik dan de doorschakelcodes voor bellen via het 4G netwerk.

 

Doorschakelen bij bellen via 4G netwerk

Toets de code en het (vaste) telefoonnummer in waarnaar je wilt doorschakelen, gevolgd door de groene beltoets.

Doorschakelen Activeren Deactiveren
Bij geen gehoor *61* telefoonnummer]tgroene beltoets] #61#lgroene beltoets]
Bij geen gebruik *62*gtelefoonnummer]tgroene beltoets] #62#lgroene beltoets]
Bij in gesprek *67*gtelefoonnummer]tgroene beltoets] #67#lgroene beltoets]
Direct doorschakelen *21*htelefoonnummer]tgroene beltoets] #21#lgroene beltoets]

 

Werkt het hiermee nog niet? Dan denk ik dat je het beste de e-sim opnieuw kunt instellen.

Lukt dit niet? Vraag dan eerst een nieuwe fysieke simkaart aan. Activeer de simkaart online. En stel daarna de e-sim opnieuw in.


Hi @Denise_,

Bedankt voor de uitgebreide info!

Je hebt het inderdaad goed begrepen. Toen ik de fysieke sim terugplaatste werd het telefoonnummer wel herkend, maar ja die sim is niet meer actief na de omschakeling naar esim, dus daar heb ik verder niet zoveel aan.

De 7 stappen in het lijstje voor doorschakelen werken inderdaad niet, want stap 4 kan ik niet uitvoeren: er komt geen schuifje. Op de plek waar het schuifje zou moeten komen (en dat wel doet bij m’n andere sim) blijft een “bezig” icoontje ronddraaien. Ik neem aan dat de iPhone de doorschakel-status probeert op te halen, maar dat lukt niet (zie ook verder onder). Hierbij een screenshot:

Ik weet niet zeker of ik via 4G bel. Ik neem aan van wel, want het is een iPhone 13 mini en die heeft 4G (en 5G) ondersteuning. Ik kan de gesprekken/data modus op 5G aan / 5G automatisch of 4G zetten. Die heb ik maar op 4G gezet, want op de andere verbinding heb ik ook geen 5G en ik dacht dat het vast minder batterij verbruikt als ik geen 5G nodig heb:

Als ik dan de stappen probeer te volgen om voor 4G de doorschakeling in te stellen of juist uit te zetten, krijg ik alleen maar foutmeldingen te zien. Dus bijvoorbeeld:

#61#pgroene beltoets]

 

en dan krijg ik:

Alles mislukt…

Dus toen heb ik een nieuwe esim aangevraagd. Dat lukte op zich wel (sms’je ontvangen) en toen de nieuwe esim actief gemaakt en de oude verwijderd. Maar ik krijg precies dezelfde problemen met de nieuwe esim.

Dus ik heb nu maar een nieuwe fysieke sim aangevraagd, maar ik kan me eerlijk gezegd niet goed voorstellen, waarom als ik een fysieke sim heb en die werkt goed en ik ga dan weer een esim activeren, waarom het dan ineens wel zou gaan werken, terwijl het nu met een nieuwe esim steeds misgaat. Maar goed, ik zal laten weten hoe het verloopt met de nieuwe fysieke sim. (Het voelt wel wat inefficient, om 2 fysieke sim-kaarten kort na elkaar te activeren en vervolgens meteen bij het afval te kunnen gooien omdat ik een esim wil gebruiken en dat die fysieke sim niet opnieuw geactiveerd kan worden...)


Het kan zijn dat er tijdens de installatie toch iets niet helemaal goed is gegaan, waardoor de e-sim niet optimaal werkt. Helemaal opnieuw beginnen is de beste optie. Fijn dat je dat toch gaat proberen. Houd me op de hoogte.