Skip to main content

Dag,

Ik heb sinds enige tijd een steeds langzamere upload op mijn 4G verbinding thuis.

Download is rond de 80, upload tussen de 1 en 2 Mbps. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en kan dit worden verholpen? 

Ik heb 6 maanden geleden ook al contact gehad over de telefoonverbinding die wegviel, maar dat is nu gelukkig iets beter. Nooit ergens vol bereik (buiten op balkon gaat het beter dan binnen). Maar bellen en downloaden op 4G gaat prima. Alleen de upload zakt steeds verder weg..!

Ik heb de upload dringend nodig vanwege thuiswerken op Zoom, Skype etc. De (KPN/XS4ALL) ADSL verbinding is hier mogelijk nog slechter!

Postcode is 2102CW in Heemstede.

 

Geen idee waarom ik geen enkele reactie krijg, maar het probleem is er nog steeds. En ik benieuwd hoe dit eventueel te verhelpen is….

Groet!


Hoi @Eddie444 . Excuses voor de late reactie. Jouw topic was helaas zoek geraakt.

Ik zie dat je hier in april ook contact over gehad hebt. Er is toen onderzoek gedaan (de mast is onderzocht) en helaas is er geen oorzaak gevonden. Speelt het issue zich af op meerdere mobiele apparaten?


Dag Erwin, het klopt dat ik eerder hierover contact heb gehad en sindsdien is het bereik (in streepjes) wel stabieler. Alleen de upload is steeds verder naar beneden gegaan qua snelheid. De download is dus verder prima! (Zie mijn test) ik heb dit ook in een andere telefoon gechecked.

Verder zijn er geen mensen in de buurt met KPN, allemaal Vodafone ivm Ziggo en de onmogelijkheid hier fatsoenlijke ADSL te krijgen (nu 18/0.9 Mbps). Vooralsnog weiger ik over te stappen, maar zoals gezegd, vanwege het online werken en mogelijkerwijs school is een stabiele upload eigenlijk verplicht. (Via een AP op mobiel)

De upload was echt veel beter 6 maanden geleden dan nu! Mijn vraag: wat is hiervan de oorzaak? En kan dit worden verbeterd?

Groeten!

 


Als je het ook met een andere mobiel hebt geprobeerd is dat inderdaad wel opmerkelijk. 

Als jij op het balkon staat, wat is dan de upload?

Ik kan een nieuw ticket aanmaken voor diezelfde afdeling. Dat zijn ook de enige die hier iets mee kunnen. Zij kunnen de mast checken.

 


Dag Erwin,

 

Die meting was vanaf het balkon! Gisteren was de upload iets meer, maar zakte na een veelbelovende 4 Mbps weg naar net onder de 2.

Ik ben nu niet thuis, maar zal vanavond nog een meting maken en hierbij posten.

 

Groeten!


Hierbij meting, die tot mijn verbazing opeens na maanden weer een hogere upload laat zien.

Dit was wel 's nachts/vroege ochtend, misschien dat dat meehelpt? 

Groeten!

 


Wil je vandaag ook nog een paar keer meten? Als het overdag weer inzakt, ga ik een ticket maken.


 


Dag Erwin,

Deze meting is van vanmiddag 15.15 vanaf dezelfde lokatie (buiten op balkon) als vorige metingen.

Het is helaas weer een stuk lager. Ik heb een aantal metingen gedaan met diverse servers nadat ik de telefoon vers heb opgestart.

Hoewel ik natuurlijk weet wat 'normaal' is lijkt de verbinding hier echt nogal wisselend. Hopelijk kan dit mogelijk toch verbeteren.

Groeten Edlef

 

 


Hallo Eddie,

 

Kun je eens hier kijken?

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.35424177&lng=4.64382648&zoom=14&providers=kpn

 

Aan welke kant zit jouw balkon? Noord/zuid/west/oost?

En mocht je een samsung telefoon hebben/kunnen testen, kun je eens bellen naar: *#0011# (stack1=sim1). Hier kun je zien met welke banden je bent verbonden. Hiervan een screenshots tijdens een data sessie helpt enorm.

 

Waarom vraag ik dit?

Er is een kleine kans, maar als je bent verbonden met de site op Postcode: 2037ER, kan je upload inderdaad heel langzaam zijn. Deze site heeft B20 (800 MHz) only.
Om je heen staan wel masten met voldoende banden, echter als je telefoon toch B20 kiest boven B3(1800 MHz), dan kan je upload inderdaad wat langzaam zijn.

Ik herhaal mezelf, maar bereik in streepjes zegt niets, sterker nog, kan juist tegenovergesteld werken!
Als je telefoon B20 als hoofdband heeft, heb je de minste bandbreedte en de meeste streepjes.

Als je telefoon B3 als hoofdband heeft, heb je de meeste bandbreedte en minder streepjes dan bovenstaand.

 

Update:
Ik zie 4g+ in screenshots staan, de B20-only site zal je dan niet gebruiken.
Alsnog dezelfde *#0011# info zou kunnen helpen.


Ha Erwin!

Ik woon binnen het rode rondje met mijn balkon in de kijkrichting van het pijltje. Ik kijk recht tegenover een T Mobile mast aan zoals je ziet… Overigens zegt een app op mijn telefoon dat er nog een andere mast is tussen die zichtbare KPN mast linksonder. Ergens halverwege… Zie volgende afbeelding:


 


Hierbij de meting plaatje 1

 


en plaatje 2 voor de laatste 7 regels

 


Ha Erwin,

Heb je uit mijn plaatjes nog iets kunnen opmaken? 

Hartelijke groet!

 

 

 


Om eerlijk te zijn gaat deze info mijn pet een beetje te boven. Ik heb een ticket aangemaakt voor de technische dienst. 

Ik verwacht dat er binnen 5 werkdagen contact gezocht word om het issue te bespreken. Ik heb in het ticket verwezen naar dit topic. Wie weet kan de techneut deze data beter interpreteren.


Dag Erwin, 

Dankjewel en ik wacht het af. Hopelijk kunnen zij ons meer vertellen.

 

Groeten!


Beste Erwin,

Voor de volledigheid: er is contact met me opgenomen en de situatie is uitgebreid onderzocht. 

Hoewel het in eerste instantie niet leek alsof er iets verkeerd was aan de antenne’s is er toch een wijziging uitgevoerd waardoor de upload snelheid verhoogd is (nu gemiddeld 10/12 Mbps ipv 2 destijds). Dit ging wel ten koste van een lagere download snelheid(nu gemiddeld 45 ipv 65Mbps, maar die is nu nog steeds genoeg voor comfortabel Zoomen via een mobiele verbinding. Kortom, er is pro-actief actie ondernemen met een positief resultaat! 

Dank voor de hulp.


@Eddie444 : dank voor de update. Ik ben blij dat ze serieus naar het issue gekeken hebben en blijkbaar een soort van oplossing hebben bedacht. Fijn dat je nu goed kunt thuiswerken.