Skip to main content

Is er iemand van jullie die de MyFritz app zonder problemen gebruikt?

Ik heb last van een merkwaardig probleempje. De VPN home netwerkverbinding wordt soepeltjes geconfigureerd en vervolgens bij gebruik gelegd en weer verbroken, maar er kan nog geen bitje overheen.

Over Wifi (ook remote) gaat het prima. En, komt ie: met een simkaart van Vodafone ook …

AVM stelt: ‘Dit is duidelijk geen fout van de MyFRITZ!App, als de identieke smartphone geen problemen heeft met de SIM van een andere gsm-provider.’

Nog opmerkelijker: tot en met met versie 2.13.4 is er ook bij KPN geen probleem. Dit is de laatste beoogd voor Android 8. De versies vanaf deze zijn voor Android 9. Mijn S8 loopt hier ook op.

Het kon mij tot nu toe niet schelen omdat versie 2.13.4 prima functioneert, maar vanaf de komende Fritzbox firmware - nu in beta - weigert de box er nog verbinding mee op te bouwen. Hij wordt als te oud gezien.

De box hangt overigens aan Telfort DSL.

 

Eigenlijk snap ik je verhaal niet helemaal. Bedoel je te zeggen dat de MyFritz-app op 4G wel werkt via Vodafone maar niet via KPN? En wat er dan als te oud gezien?


... Bedoel je te zeggen dat de MyFritz-app op 4G wel werkt via Vodafone maar niet via KPN? ...

Ja

... En wat er dan als te oud gezien?

Fritzapp versie 2.13.4. Voor de komende Fritz OS 7.19.


Das wel een hele vreemde. Ik neem aan dat je hem (de KPN variant) wel goed hebt aangemeld in de Fritz!Box? Heb je de Labor-versie al geprobeerd?


@rindertb Hier geen problemen met de app. Werkt prima met versie 2.13.4 en Fritz!OS 7.19.

Piet.


Ik draai zelf de bèta's : 7.19-78660 op de Fritz!Box en 2.14.0 voor de app op Android via Tele2

Een gewone versie van de MyFritz!-app draai ik op iOS 13.5 via Vodafone.


… Hier geen problemen met de app. Werkt prima met versie 2.13.4 en Fritz!OS 7.19. ...

Dat is dan alweer iets vreemds erbij. Bij mij wil 2.13.4 niet eens verbinding maken met de beta OS …

En heb je misschien ook een recente (het is nu 2.14.0) versie geprobeerd? Bij mij willen de nieuwste versies wel weer een VPN verbinding met de beta leggen, maar er kunnen dus geen bitjes lopen.

 

Ik draai zelf de bèta's : 7.19-78660 op de Fritz!Box en 2.14.0 voor de app op Android via Tele2

Een gewone versie van de MyFritz!-app draai ik op iOS 13.5 via Vodafone.

Dus niet alleen Vodafone maar ook Tele2 geven geen probleem.

Overigens heb jij kennelijk de 7590. Ik de 7490.


... Ik neem aan dat je hem (de KPN variant) wel goed hebt aangemeld in de Fritz!Box? Heb je de Labor-versie al geprobeerd?

Er is geen sprake van een KPN ‘variant’. Ik kan met de nieuwste app versies soepeltjes: registreren, VPN verbinding configuren en vervolgens remote die verbinding maken en verbreken. Alleen gaat er met de KPN sim dus bij actieve VPN verbinding geen data overheen.

Vervolgens heb ik de telefoon uitgezet en de Vodafone sim erin gedaan. Wat volgt is een probleemloze VPN verbinding.

De Labor-versies lossen het ook niet op.


Met KPN-variant bedoelde ik het toestel waar op dat moment de KPN-sim in zit 😉.

Staat er iets niet goed in de instellingen van de KPN-sim? Bijvoorbeeld dat 'mobiele data' op uit staat?


… Staat er iets niet goed in de instellingen van de KPN-sim? Bijvoorbeeld dat 'mobiele data' op uit staat?

Mobiel verkeer loopt als een trein. Zelfs de app kan de acties die hij zonder VPN kan doen - nas en convenience, smart home heb ik niet - prima uitvoeren. Maar dus niet meer zodra de VPN actief is. Dit betekent dus dat de fritzbox interface niet meer in-app via KPN 4G te benaderen is - maar nog wel via de browser - en dat Fritzfon alleen werkt op wifi.

De app van Nord VPN werkt overigens naar behoren.


… Staat er iets niet goed in de instellingen van de KPN-sim? Bijvoorbeeld dat 'mobiele data' op uit staat?

Mobiel verkeer loopt als een trein. Zelfs de app kan de acties die hij zonder VPN kan doen - nas en convenience, smart home heb ik niet - prima uitvoeren. Maar dus niet meer zodra de VPN actief is. Dit betekent dus dat de fritzbox interface niet meer in-app via KPN 4G te benaderen is - maar nog wel via de browser - en dat Fritzfon alleen werkt op wifi.

De app van Nord VPN werkt overigens naar behoren.

Wat gebeurt er als je Nord VPN uitschakelt?


Er kunnen geen 2 VPN verbindingen actief zijn. Het opstarten van de een leidt tot het uitschakelen van de ander.


Er kunnen geen 2 VPN verbindingen actief zijn. Het opstarten van de een leidt tot het uitschakelen van de ander.

Oké, dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je ze beide tegelijkertijd aan had staan.

Bij mij zijn de ideeën een beetje op eigenlijk..het lijkt dus echt een KPN-ding te zijn (?).


Wel grappig dat jij nu net van 2 andere netwerken gebruik maakt 🙂 Bedankt voor het meedenken.

Ik vind de reactie van AVM niet onredelijk. En zo zou KPN evenzo kunnen stellen dat VPN verbindingen bij mij prima werken (2.13.4, Nord VPN).

Het wachten is op meldingen van gebruikers over KPN mobiel. Misschien meldt P.J.M. van der Vooren nog zijn ervaring met recente versies.


Hi all, ik lees aandachtig mee, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat ik hiermee aan moet. Heeft @Eric van Uden misschien nog een idee? Begrijp ik goed dat je alleen problemen ervaart i.c.m. de beta firmware?


Hi all, ik lees aandachtig mee, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat ik hiermee aan moet. Heeft @Eric van Uden misschien nog een idee? Begrijp ik goed dat je alleen problemen ervaart i.c.m. de beta firmware?

Ik herken dit beschreven probleem ook niet. In de app zit een Feedback functie. S.v.p. met de log files (kun je aanvinken) aan AVM sturen. Mijn collega´s zullen er dan naar kijken.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


Sorry, @Paul_ en @Eric van Uden, ik heb geen bericht gekregen van aanvulling op de draad …

... Begrijp ik goed dat je alleen problemen ervaart i.c.m. de beta firmware?

Niet helemaal. Ook onder de officiële 7.12 kon ik alleen 2.13.4 gebruiken. Elke nieuwere versie weigerde bitjes over de VPN te laten gaan, ook al bij Telfort. En de beta 7.19 weigert juist 2.13.4. Te oud bevonden, denk ik. Resultaat: geen data over VPN via KPN meer mogelijk.

En Eric, ik héb, zoals in mijn opening gemeld, de door jou gesuggereerde weg gevolgd. Hoewel jullie medewerker op een gegeven moment meldde:

‘Dit is inderdaad interessant.
Tot nu toe ben ik dit probleem nog niet tegen geraakt.
Daarom heb ik de inforatie voor verder analyse doorgestuurd.
’

eindigde het toch per kerende post met haar melding:

‘ Ik heb een antwoord van onze technische expert ontvangen.
 

Dit is duidelijk geen fout van de MyFRITZ!App, als de identieke smartphone geen problemen heeft met de SIM van een andere gsm-provider.’

Máár: ik ben vandaag naar mijn eigen draad terug gegaan omdat het nu wél werkt!

Niettegenstaande bovenstaande slotverklaring van AVM op mijn feedbackmelding vraag ik mij af of de door AVM recent gemelde ‘behoben’ bug:

‘Behoben - Unter Umständen wurden keine Daten über VPN-Verbindung übertragen’

niet de oplossing van het probleem was.

Aangezien @Edwin_Merks nou net van andere providers gebruik maakt en @P.J.M. van der Vooren niet met een terugmelding kwam, zullen we het wel nooit weten.

Hartelijk dank voor al jullie reacties.


Nog even voor de volledigheid: met ‘het werkt’ bedoelde ik dat beta OS 7.19-78988 met FritzApp versie 2.14.0 data doorlaat.

Mijn melding aan AVM ging over 7.12. Ik neem aan dat daarin niks veranderd is.


AVM:

‘Dus u heeft nu OS 7.19-78988 met FritzApp versie 2.14.0
En nu werkt alles naar behoren met de KPN SIM.

Ik heb dit hele verhaal nog een keer met onze technisch expert besproken en we zijn alvast zeker, dat het de 'bug' was.
Behoben - Unter Umständen wurden keine Daten über VPN-Verbindung übertragen

Dus kwam het probleem niet vanaf de app, maar vanaf de FRITZ!Box.’