Skip to main content

Via dit bericht vraag ik aandacht voor “flubot”.

https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot-malware-android.htm

 

Dit bericht heb ik begin oktober gelezen door te zoeken op  internet. Ik heb geen direct bericht gekregen van KPN dat deze malware verspreid wordt. 

Via deze malware is met mijn telefoon naar Tunesië gebeld,  waardoor ik extra kosten moet betalen.

( € 400).

Waarom blokkeert KPN niet standaard bellen buiten Nederland en/of buiten Europa. Door software te wijzigen kan een vinkje gezet worden bij de instellingen, als je wel buiten Nederland en/of Europa wilt bellen, zoals bij  Tmobile de mogelijkheid biedt om naar het buitenland bellen zelf kan blokkeren, zonder met de klantendienst te bellen.

KPN biedt dit wel aan voor zakelijke klanten, die dit via de instellingen kunnen  blokkeren.

Waarom doet KPN geen analyse naar onverwacht gedrag van mobiele telefoons. Wanneer nooit naar Tunesië gebeld wordt  en  opeens wordt er tot wel 23 keer op een dag gebeld naar Tunesië en dit elke dag voorkomt lijkt mij dat de KPN dit moet kunnen constateren en een sms/emailtje er aan kan wagen om de klant te wijzen op de kosten die hiermee ontstaan.

Wanneer ik met een betaalnummer ga bellen, buiten de belbundel,  krijg ik een waarschuwing dat dit extra  kosten met zich meebrengt. Waarom krijg ik dit bericht niet op mijn telefoon als ik, buiten de belbundel, met het buitenland ga bellen en/of buiten Europa ga bellen?

 

Door het nalaten van deze services bestaat de kans, dat KPN hun klanten in moeilijkheden brengt.

Met KPN gechat : (Stefan) en daar vernam ik dat zodra de kosten meer dan €500 zijn KPN contact zoekt om de klant hierop te wijzen.  Voor heel veel mensen is € 100 ook een aanzienlijk bedrag, waardoor ze in de moeilijkheden komen.

 

Welke mogelijkheden zijn er om een aanklacht in te dienen  tegen KPN en zo het bedrag (€ 400) terug te vorderen van KPN.

Het verzoek is om hier aandacht aan te schenken en zodoende KPN in beweging te brengen om hun software te wijzigen.

Beste @JosV49, welkom! Wat ontzettend jammer om te lezen dat je zoveel kosten hebt gemaakt! Wij monitoren inderdaad zeker op verdachte activiteiten, maar de kosten lopen met FluBot vaak zo snel op dat het bedrag al aanzienlijk is voordat wij kunnen acteren. We vergoeden de kosten niet, daar kan ik je helaas niet in tegemoet komen 😞.


Beste Marcia,

Je stelt dat KPN verdachte activiteiten monitort. Wanneer er van 21 september tot 10 oktober naar Tunesië  tot wel 23 keer per dag gebeld wordt lijkt mij voldoende tijd dat er een bel in de computer af moet gaan om mij te waarschuwen. 

Dus concludeer ik dat het monitoren niet erg effectief is.

***********

Via de klantendienst heb ik naar het buitenland bellen uit laten zetten.

Bij Tmobile kan je dat zelf doen via de instellingen.

Bij KPN kan alleen zakelijke gebruikers  dit instellen

Ik pleit er voor, dat KPN dit ook op neemt in de instellingen voor particulieren.

*******

Een 2de vraag is: Als ik naar een betaalnummer bel krijg ik een melding dat er kosten aan verbonden zijn.

Waarom krijg ik dit niet vermeld als ik buiten Europa bel er kosten aan verbonden zijn.

Via de instellingen kan je dat uitzetten als je vaak naar het buitenland belt en/of buiten Europa.

Eventueel een limiet laten instellen voor kosten naar het buitenland en/of buiten Europa.

************

Ik zou het op prijs stellen als je dit doorspeelt naar de verantwoordelijken voor de software van de instellingen. Dit ontlast ook de werkzaamheden bij de klantendienst.

KPN heeft toch ook een zorgplicht naar zijn gebruikers.

Graag je reactie.

Groet

JosV49


 

Via de klantendienst heb ik naar het buitenland bellen uit laten zetten.

Bij Tmobile kan je dat zelf doen via de instellingen.

Bij KPN kan alleen zakelijke gebruikers  dit instellen

Ik pleit er voor, dat KPN dit ook op neemt in de instellingen voor particulieren.

Ik kan dit voorstel zeker intern doorgeven! 

*******

Een 2de vraag is: Als ik naar een betaalnummer bel krijg ik een melding dat er kosten aan verbonden zijn.

Waarom krijg ik dit niet vermeld als ik buiten Europa bel er kosten aan verbonden zijn.

Via de instellingen kan je dat uitzetten als je vaak naar het buitenland belt en/of buiten Europa.

Eventueel een limiet laten instellen voor kosten naar het buitenland en/of buiten Europa.

Je krijgt, als je in het buitenland bent, wel een sms met ‘welkom in xxx’ met daarin uitgelegd hoeveel het kost om te bellen/sms’en/mb's gebruiken. Een limiet kan je inderdaad niet instellen.

 


Marcia, 

Door hackers is vanuit mijn telefoon in Nederland naar Tunesie gebeld. Hier zijn kosten aan verbonden. Het zou gewaardeerd worden, wanneer ik een bericht op de telefoon krijg dat hier kosten aan verbonden zijn. Bij onterecht gebruik kan ik het telefoon gesprek beeindigen.


Ah, op die manier! Ja, ik begrijp zeker dat je dat graag zou zien. Ik geef je verzoek intern door, dan wordt er naar gekeken of dit iets is wat we mogelijk kunnen maken!