Skip to main content


Ik zou ook graag de kosten vergoed zien!

Twee dochters zijn in Zwitserland geweest, hebben geen bericht gekregen dat ze met een satelliet  oid verbonden zijn. (wat overigens raar is omdat het geen satelliet telefoon is)

KPN klantenservice gebeld, en er werd gewoon gezegd dat dit onder de bundel valt. (staat ook op de kpn website) en er werd aangegeven dat de kosten niet in reklening gebracht werden.

 

Uiteraard zijn de extra kosten nu wel weer in rekening gebracht!! respectievelijk  25,31 en 60,50 extra!

Zojuist weer de klantenservice gebeld en krijg ik doodleuk te horen dat Zwitserland niet onder de EU valt?

Website:

Tarieven per land

Wat is je bestemming?

Zwitserland: dezelfde tarieven als in Nederland

Jij kunt gewoon blijven internetten, bellen en sms’en uit je huidige abonnement zoals je gewend bent. Je hoeft geen Extra Bundel aan te zetten.

Zijn je MB/min/sms uit je huidige abonnement op?

Dan wordt je internetsnelheid verlaagd in Nederland en in Europa. Wil je gewoon verder gaan op de 4G snelheid en voordelig bellen en sms'en? Bestel dan een Extra Bundel. Als je door je minuten en sms'jes heen bent, betaal je per minuut en sms een hoger buitenbundeltarief.

 

Wat kan hier nu aan gedaan worden?


Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

@Escavaro ik heb hier een lijst van de Rijksoverheid, en Zwitserland is geen EU-land: 

Welke landen horen bij de EU?


Admin: meeverplaatst


Zwitserland is geen EU inderdaad. Maar valt wel bij álle providers binnen de regeling. 

Een netwerk aan boord van een schip maakt verbinding via satelliet. Dat valt niet onder de EU regeling. 


​​​​​​​Admin: meeverplaatst


@Escavaro ik heb hier een lijst van de Rijksoverheid, en Zwitserland is geen EU-land: 

Welke landen horen bij de EU?

Dat klopt @Dennis Schreve , maar Zwitserland valt bij KPN wel onder de “Roam like home” regeling, dus gelden daar dezelfde tarieven als in Nederland. Alleen via satellietsystemen zoals op veerboten gelden hoge tarieven. Ik vraag me af waar de dochters van @Escavaro geweest zijn. Ik weet alleen van veerboten naar de Scandinavische landen of op de Middellandse Zee (o.a. naar Corsica zoals hierboven) waar dit vaker gebeurt.


Admin: meeverplaatst


Mijn Dochters hebben alleen een tussenstop met het vliegtuig in Zwitserland (Zurich) gemaakt, daarna door gereisd naar Oostenrijk met het vliegtuig. En ze hadden meer dan genoeg data in hun Bundel.

Het maakt mij niet uit of Zwitserland bij de EU hoort of niet, maar het stukje hieronder komt direct van de KPN website af, als je dan toch even ruim 85 euro extra kosten krijgt klopt er iets niet volgens mij:

Tarieven per land

Wat is je bestemming?

Zwitserland: dezelfde tarieven als in Nederland

Jij kunt gewoon blijven internetten, bellen en sms’en uit je huidige abonnement zoals je gewend bent. Je hoeft geen Extra Bundel aan te zetten.

Zijn je MB/min/sms uit je huidige abonnement op?

Dan wordt je internetsnelheid verlaagd in Nederland en in Europa. Wil je gewoon verder gaan op de 4G snelheid en voordelig bellen en sms'en? Bestel dan een Extra Bundel. Als je door je minuten en sms'jes heen bent, betaal je per minuut en sms een hoger buitenbundeltarief.


 

Admin: meeverplaatst


Hebben je dochters IN het vliegtuig tijdens de vlucht hun mobiel gebruikt? Lekker geWhatsappt of geNetlixt tijdens de vlucht? Of iets anders, bv ook 'gewoon’ bellen.

In het vliegtuig schakelt men over op het satellietsysteem voor de 2G/4G verbinding zodra deze naar de startbaan gaat. En dan val je dus niet onder het landnet van de E.U.
Pas na de landing kun je weer gebruik maken van landzenders.


​​​​​​​Admin: meeverplaatst


Gezien deze waarschuwing op de KPN website, is het tegenwoordig naast veerboot en cruiseschip ook oppassen in het vliegtuig voor afwijkende tarieven (Zie: Bel, sms en internet in de EU).
Mogelijk geeft de factuur met de gespecificeerde tijdstippen hier duidelijkheid over.



​​​​​​​Admin: meeverplaatst


Hebben je dochters IN het vliegtuig tijdens de vlucht hun mobiel gebruikt? Lekker geWhatsappt of geNetlixt tijdens de vlucht? Of iets anders, bv ook 'gewoon’ bellen.

In het vliegtuig schakelt men over op het satellietsysteem voor de 2G/4G verbinding zodra deze naar de startbaan gaat. En dan val je dus niet onder het landnet van de E.U.
Pas na de landing kun je weer gebruik maken van landzenders.

Nee, uiteraard niet, in het vliegtuig moet je telefoon op vliegtuigstand staan, en geloof me ik heb genoeg gevlogen om te weten dat er op die hoogte geen enkele verbinding mogelijk is (ook niet met een satelliet) 

Ze hebben gewoon internet gebruikt op het vliegveld van Zurich.


​​​​​​​Admin: meeverplaatst


Maar goed ik zou einlijk wel eens een duidelijk antwoord van KPN willen hebbe..


Admin: meeverplaatst


Twee dochters zijn in Zwitserland geweest, hebben geen bericht gekregen dat ze met een satelliet  oid verbonden zijn. (wat overigens raar is omdat het geen satelliet telefoon is)

Dat is een misvatting. Een ferrymaatschappij plaatst satellietontvangers op haar schepen zodat gewone mobiele telefoons via die satellietontvangers een verbinding op kunnen zetten. Niet dat dit iets met die kosten te maken heeft maar toch…

 

Zojuist weer de klantenservice gebeld en krijg ik doodleuk te horen dat Zwitserland niet onder de EU valt?

Wat een belachelijke uitspraak van de klantenservice in de context van het gesprek.



Admin: meeverplaatst


Hoi @Escavaro . Welkom op het forum.

Ik wil graag de gegevens van jouw dochters. Ik doe even de aanname dat ze onder jouw abonnement hangen? 

Kun jij je profiel zo volledig mogelijk invullen met alles wat relevant is? Zou je mij daarna hier een seintje willen geven? Dan zoek ik het  uit. 


Hoi @Escavaro . Welkom op het forum.

Ik wil graag de gegevens van jouw dochters. Ik doe even de aanname dat ze onder jouw abonnement hangen? 

Kun jij je profiel zo volledig mogelijk invullen met alles wat relevant is? Zou je mij daarna hier een seintje willen geven? Dan zoek ik het  uit. 

Hallo Erwin, ik heb de gegevens ingevuld, inderdaad heb ik het hoofdnummer en meerdere nummers er onder hangen :)

 


Zwitserland is geen EU inderdaad. Maar valt wel bij álle providers binnen de regeling. 

 

Bij TM valt Zwitserland er buiten. 
Je kan dan een Travel en Surf pas kopen (ook niet goedkoop) 2 gig voor 24,95 


Op welke dag en welk tijdstip zou dit ongeveer zijn voorgevallen, @Escavaro ?


Vrijdag 23 juni in de ochtend hoe laat ongeveer weet ik niet precies


Bij TM valt Zwitserland er buiten. 

Inderdaad. Lekker dan :thumbsdown_tone3:

https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/dekking-buitenland

Dank je, @Cristien .


Dat hele verhaal over tarieven en Zwitserland kunnen we vergeten. Ik betreur dat mijn collega's dat zo gecommuniceerd hebben. Dit gaat om die satelliet dienst die gebruikt is.

Uit mijn systeem blijkt dat er   wél een SMS naar het nummer dat eindigt op 35 is gestuurd. Dit nummer heeft gedurende de reis over de verschillende landen telkens de SMS’jes gehad over welk land en welk tarief er gold.  Eén van die SMS’jes laat duidelijk weten dat het hier een gebied zonder mobiel netwerk betreft. 

 

Naar: 06xxxxxx35:Send to:<316xxxxxxx35>:Beste klant, let op: u bevindt zich in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruikmaakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

 

Het andere nummer heeft (om voor mij onduidelijke redenen) deze berichtjes niet gehad. 

Wat ik kan doen is de factuur van het nummer dat eindigt op 30 corrigeren. Dan crediteer 25,31.  Kun jij je hier in vinden? 


Het andere nummer heeft (om voor mij onduidelijke redenen) deze berichtjes niet gehad. 

Wat ik kan doen is de factuur van het nummer dat eindigt op 30 corrigeren. Dan crediteer 25,31.  Kun jij je hier in vinden? 

 

Hallo Erwin,

 

Sorry voor de hele late reactie, je geeft aan dat de sms verstuurd is maar we hebben de hele telefoon nagekeken, maar ze heeft echt niets ontvangen. Overigens in de andere landen wel binnen gekregen.

Ik hoop dat alsnog beide rekeningen gecrediteerd kunnen worden, maar als dat echt niet kan dan in ieder geval dan maar één