Skip to main content

Ik heb twee kids sim aangeschaft omdat ik op de KPN site las dat dit veilig was en dat ze geen extra kosten konden maken.

Echter blijkt dat dit wel kan en hebben dus extra kosten kunnen maken buiten de bundel om.

Op de factuur zie ik nu allemaal buitenlands nummers waar dus kosten aan verbonden zijn, geen idee wat voor nummers dit zijn.

Via de KPN Chat blijkt dat online aankopen ook nog aan stond, dit is inmiddels door KPN geblokkeerd.

Ik vindt de advertentie dus tegenstrijdig met de werkelijkheid en ben er nu ook niet gerust op dat dit niet nog een keer kan gebeuren.

Graag zou ik dan de kosten die gemaakt zijn, wat volgens de advertentie niet kan, terug willen vorderen.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

MVG

M
 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board en titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Hi @Marcupido! Goed om te lezen dat jij je weg naar ons Forum gevonden hebt, al is de aanleiding voor ons minder om te lezen. Ik begrijp dat jij ervan uit bent gegaan dat er helemaal geen extra kosten gemaakt kunnen worden met een KidsSim, vanuit dat opzicht begrijp ik heel goed dat je niet blij bent met de kosten die nu extra berekend zijn. 
Op onze website staan de voorwaarden en uitleg over de KidsSim vermeld. We geven onder andere aan dat services zoals de Google Play Store en Apple App Store niet automatisch worden geblokkeerd. Hier kunnen (betaalde) apps nog gedownload worden. Houd dit zelf in de gaten om eventuele onverwachte kosten te voorkomen. Via MijnKPN heb je altijd inzicht in het verbruik van je kind. Kids Sim is één van de voordelen van KPN Hussel. 
Ook voor het versturen van een SMS vanuit Nederland naar een internationaal nummer of het bellen of gebeld worden buiten de EU worden extra kosten berekend: hierin verschilt een KidsSim niet van een regulier mobiel abonnement. 

Jammer dat dit niet duidelijk was: ik zie dit als een verbeterpunt vanuit onze kant en wil dit graag intern meenemen als feedback. Ik wil ook graag meekijken op de factuur: ik heb hiervoor aanvullende informatie van jou nodig. Wil jij in jouw profiel de volgende gegevens aanvullen: postcode en huisnummer, klantnummer, mobiele nummers, geboortedatum en de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer wat bij ons bekend is?
Geef een seintje als je dit gedaan hebt, dan kan ik voor je aan de slag!


@Shyrin_ Ik heb een aantal gegevens ingevuld in mijn profiel, maar kan niet alle gegevens die u vraagt invullen omdat deze in de lijst er niet tussen staan.

 

 


Ah, ik ben vergeten om aan te geven dat wij een veld “Persoonlijke opmerkingen” hebben: hier kunnen alle overige gegevens ingevuld worden. Is het mogelijk om dat nog even te doen?


@Shyrin_ De gegevens staan er in 


Bedankt voor het aanvullen van de gegevens! De kosten die nu gefactureerd zijn, zijn alleen voor het nummer wat eindigt op 998, het zijn kosten voor het versturen van SMSjes naar internationale nummers. Opvallend is wel, dat de SMSjes geregistreerd staan op 1 dag, naar verschillende nummers en dat er zoveel verzonden zijn binnen een tijdsbestek van ca 15 minuten. Dit verbruik is het enige wat inzichtelijk is voor ons: we hebben geen extra details of informatie over dit verbruik of de internationale nummers. Heb je nog iets kunnen herleiden uit de verzonden items van de SMS berichten? Is er die dag een app oid geïnstalleerd die ongemerkt SMS berichten verzonden heeft? Gelukkig is het bij één dag gebleven!
Ik ben het met je eens dat onze communicatie omtrent mogelijke extra kosten bij een KidsSim beter kan en ik heb dit intern doorgegeven als verbetersignaal. Omdat dit onduidelijk was, crediteer ik eenmalig de extra berekende kosten in de categorie "Sms-en naar het buitenland” op de factuur van november 2020. Dit creditbedrag wordt verrekend met de volgende factuur!

De optie Online aankopen via je KPN factuur is inderdaad geblokkeerd, dus eventueel extra verbruikskosten kunnen nu alleen ontstaan uit SMS-en naar het buitenland en bellen of gebeld worden buiten de EU. SMS versturen en internationaal bellen of gebeld worden kan niet gesplitst worden in categorieën en daarbij is het goed om te weten dat de optie SMS niet door ons geblokkeerd wordt. Ik zie dat jij de KidsSims ook gekoppeld hebt aan jouw MijnKPN account, dus je hebt altijd inzicht in het verbruik van jouw kinderen. Heb ik jou zo meer duidelijkheid kunnen geven over de KidsSim?


@Shyrin_ bedankt voor je onderzoek en de teruggave van de gemaakte kosten.

We hebben niet terug kunnen leiden omtrent deze Sms'jes 

Kan ik wel dan bellen en Sms naar het buitenland zelf uitschakelen en als het moet weer inschakelen zodat dit voorkomen kan worden.

De kinderen hoeven toch niet naar buitenland te bellen.

 


Geen dank, heb het graag gedaan!
SMS blokkeren kan helaas niet. Je kunt niet van Nederland naar het buitenland bellen. Het is dus niet mogelijk om met een KidsSim vanuit Nederland of binnen de EU naar een buitenlands telefoonnummer te bellen (is het nummer buiten de EU, dan is bellen en gebeld worden wel mogelijk, dit kan niet apart geblokkeerd worden).

Even een resumé:

  • Bellen vanuit Nederland of binnen de EU naar het buitenland is niet mogelijk
  • Bellen naar 090X is niet mogelijk
  • SMS versturen en ontvangen (binnen of buitenland) is wel mogelijk (kan niet geblokkeerd worden)
  • Online aankopen is mogelijk, maar voor jouw 2 nummers geblokkeerd
  • Data gebruiken buiten de EU is niet mogelijk
  • Het is niet mogelijk om extra opties of bundels te bestellen
  • Data gebruiken binnen Nederland en binnen de EU kan (vanuit de bundel en gedeelde MB's)
  • Gebeld worden in Nederland, binnen of buiten de EU is mogelijk door Nederlandse nummers en internationale nummers 
  • Bellen en gebeld worden buiten de EU is mogelijk: daar worden roamingkosten voor berekend (kan niet geblokkeerd worden)

 


@Shyrin_ 

Ok bedankt voor de info, 

Ik vind dat voor een kids Sim wel jammer,  want ondanks dat het veilig is kunnen ze toch op deze manier onverwachte kosten maken.

Ik zie dat ze een aantal vreemde sms'en hebben ontvangen, hierop hebben ze jammer genoeg op gereageerd 

Ze begrijpen inmiddels dat ze niet zo maar op vreemde berichten moeten reageren, maar kan ook begrijpen dat ze dit niet wisten omdat wij zeiden dat ze geen extra kosten konden maken.

Misschien voor jullie om dit eens een keer mee te nemen als input bij KPN.

Nog maals bedankt voor de medewerking.

Mvg Marcel 


Gelukkig dat ze dit nu begrijpen en ik hoop dat jouw kids toch met veel plezier gebruik van de KidsSim.
Ik heb alle feedback intern doorgegeven en het wordt zeker weten meegenomen als input: nogmaals dank hiervoor!