Skip to main content

Onderweg op reis kreeg ik ook in Zwitserland de overbekende sms: Welkom in Zwitserland. Etc

Blijkt de volgende dag dat ik gewoon de data die ik in Zwitserland heb gebruikt moet betalen. Geen wereldbedrag maar netjes vind ik het niet. Als je doorklikt in bovenstaande sms naar de tarieven staat inderdaad dat het niet geldt voor niet-EU landen. Voorheen zat ik bij Telfort en had ik dit gedoe niet. En nu overgenomen door KPN krijg ik dit soort addertjes onder het gras.  De SMS vind  ik misleidend en voordat ik contactgegevens heb gevonden van KPN.... Niet blij... 

Hi @AnneMarie van Dinther, óók in Zwitserland hoor je gewoon van je normale bundel gebruik te kunnen maken, zonder extra kosten, ik kijk er dus een beetje vreemd van op dat je met kosten te maken hebt gekregen :thinking:

Hoe ben je naar Zwitserland toe gegaan? Wellicht met het vliegtuig? In dat geval kan het zijn dat je terwijl je in de lucht was, verbinding hebt gemaakt met een satelliet. Dat kost wél extra.

Mocht je willen dat ik even met je meekijk, zou je dan je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Je mag het naast je persoons- en adresgegevens ook het mobiele nummer waar het om gaat noteren, dit kan in het opmerkingenveld onderaan :slight_smile:


Hallo Maja, 

Ik was met de camper door Zwitserland heen dus zou geen punt moeten zijn. Profiel heb ik zover ingevuld.

Ik hoor t graag.

 

Gr.

Anne Marie


Bedankt @AnneMarie van Dinther!

Wat ik zie is dat je in Duitsland, Italië én Zwitserland gewoon je normale bundel hebt gebruikt, maar ik kom ook het volgende tegen:

  • 07-09-2021 09:59:23 dataverbruik via satelliet
  • 07-09-2021 10:00:06 dataverbruik via satelliet
  • 07-09-2021 11:13:53 dataverbruik via satelliet

Zo'n satelliet beheerder kan die kosten alleen bij ons in rekening brengen als er daadwerkelijk een verbinding is geweest, ik denk dus dat je op de ochtend van de 7e (door de hoogte waarop je je bevond?) beter bereik hebt gehad via een satelliet dan via een normale mobiele zendmast, waardoor je toestel de keuze heeft gemaakt om met de satelliet te verbinden :grimacing:


De oversteek op de grote meren bij Zwitserland biedt waarschijnlijk deze service aan boord. Bijvoorbeeld de Bodensee is er groot genoeg voor.


Goede toevoeging @RBxx, ik had zelf niet direct aan een overtocht via het water gedacht maar bij grote waterpartijen is dit inderdaad ook regelmatig aan de orde!


Het wordt steeds meer oppassen in Europa. De veerboten naar Engeland en Noorwegen waren al bekend en niet te vergeten de Griekse eilanden voor de Turkse/Albanese kust (berucht!), maar je kan dus overal verrast worden. Het wordt tijd dat roaming aangepast wordt en dat je kan kiezen voor alleen binnen-EU of ook buiten-EU. De satelliet systemen en Tampnet zijn dan nog een geval apart.


Zo enzo raar dat de telefoon dan gebruik maakt van de satelliet zonder dat de gebruiker het weet. Dit zou niet mogen, klant hoort dan alle tijden een melding te krijgen. Dit vind ik dan weer centjes uit de portemonnee van de klant kloppen, dus dat je dan kunt bellen en internetten net zo als bij u thuis klopt dus ook niet helemaal. 


Dan was het de boot naar Corsica.…

Maar inderdaad wel vervelend dat je dit niet weet en ook geen seintje krijgt. Wat kan KPN hierin betekenen? 

 


Dan was het de boot naar Corsica.…

Maar inderdaad wel vervelend dat je dit niet weet en ook geen seintje krijgt. Wat kan KPN hierin betekenen? 

 

Op de boot naar Corsica verlaat je het grondgebied van Frankrijk. En daarmee ook het bereik van de Franse zendmasten. 
 

Voor belkosten en mobiele data op volle zee voorziet jouw abonnement niet. 
 

KPN zal die kosten dan ook niet voor jou gaan betalen. 

 


De oversteek op de grote meren bij Zwitserland biedt waarschijnlijk deze service aan boord. Bijvoorbeeld de Bodensee is er groot genoeg voor.

@RBxx 

Ik heb deze zomer een rondje om de Bodensee gereden. Zo breed is dat meer niet. Wel lang trouwens. Maar je ziet overal met gemak de overkant. 


Duidelijk @Noordzee , het was ook maar een voorbeeld, maar toen was Corsica nog niet in beeld.
Het komt daar vaker voor, nog niet zo lang geleden in het volgende topic:

Geen vrij bellen binnen EU. Heb hoge kosten gemaakt bij overtocht naar Nice | KPN Community

Daar was de klant het maximale bedrag van €60,50 kwijt. 


Dan was het de boot naar Corsica.…

Maar inderdaad wel vervelend dat je dit niet weet en ook geen seintje krijgt. Wat kan KPN hierin betekenen? 

 

Hmm, je hoort óók een sms te ontvangen als je met een satelliet verbindt zodat je daarvan op de hoogte bent, maar ik zie dat je die niet ontvangen hebt. Zo kan je dat natuurlijk ook niet weten en dus ook geen actie ondernemen om kosten tegen te gaan. Ik ga de kosten dan ook vergoeden dit keer, je zult dit als korting terugvinden op de factuur van oktober! Nog een hele fijne vakantie gewenst :blush:


Hartstikke fijn Maja. Dat vind ik service! 

Op de terugweg zet ik mijn mobiele data toch maar uit...😉


Mijn man heeft overigens hetzelfde euvel ziet ie zojuist... Is dit ook te repareren? Hij heeft nl ook geen sms gehad.


Hmm, je hoort óók een sms te ontvangen als je met een satelliet verbindt zodat je daarvan op de hoogte bent, ...

@Maja_, Is dat echt zo want er zijn wel vaker mensen die op een ferry tegen kosten aanlopen zonder dat ze een smsje gekregen hebben.


Mijn man heeft overigens hetzelfde euvel ziet ie zojuist... Is dit ook te repareren? Hij heeft nl ook geen sms gehad.


@Maja_  is een weekje vrij dus ik neem het even over. Wil je het telefoonnummer en de gegevens (naam, geboortedatum en laatste 3 cijfers IBAN) van je man in je forumprofiel invullen, @AnneMarie van Dinther? Dan ga ik met je meekijken.

 

Hmm, je hoort óók een sms te ontvangen als je met een satelliet verbindt zodat je daarvan op de hoogte bent, ...

@Maja_, Is dat echt zo want er zijn wel vaker mensen die op een ferry tegen kosten aanlopen zonder dat ze een smsje gekregen hebben.


@wjb We versturen dan wel altijd een sms maar de aankomst van de sms gaat nog wel eens mis of laat lang op zich wachten. Lees ook: Extra kosten door verbinding met satelliet.


Mijn man heeft overigens hetzelfde euvel ziet ie zojuist... Is dit ook te repareren? Hij heeft nl ook geen sms gehad.


@Maja_  is een weekje vrij dus ik neem het even over. Wil je het telefoonnummer en de gegevens (naam, geboortedatum en laatste 3 cijfers IBAN) van je man in je forumprofiel invullen, @AnneMarie van Dinther? Dan ga ik met je meekijken.

 

@Jose_ Ik heb de gegevens van mijn man in mijn profiel gezet. Ik hoor t graag. 
 

 


@Maja_  en @Jose_ , ik heb de gegevens van mijn man in mijn profiel vermeld.  Willen jullie er nog naar kijken? 

Mijn kosten zijn overigens netjes verrekend dus dank daarvoor.

En op de terugweg op de boot hebben we de sms wél ontvangen dus het komt toch ook weer goed. :blush:

Ik hoor graag wanneer bovenstaande geregeld is. Dank alvast!! 


Mijn excuus @AnneMarie van Dinther, jouw reactie is even tussen wal en schip geraakt ben ik bang, goed dat je even een reminder stuurt!

Ik ga er naar kijken :slight_smile:


Mijn excuus @AnneMarie van Dinther, jouw reactie is even tussen wal en schip geraakt ben ik bang, goed dat je even een reminder stuurt!

Ik ga er naar kijken :slight_smile:

Heel fijn. Dank!


Ik heb de kosten voor je man ook vergoed @AnneMarie van Dinther :slight_smile:


Ik heb de kosten voor je man ook vergoed @AnneMarie van Dinther :slight_smile:

Dank je wel!Â