Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb sinds vandaag weer nieuw internet 01-07-21.

Ik kreeg net een melding dat ik 50% (25gig) van mijn internet heb verbruikt. Dat vind ik bijzonder want ik heb vandaag niks met mijn telefoon gedaan. Ik heb al naar mijn verbruik gekeken op mijn telefoon en dat was niet zo hoog als wat KPN doet geloven.
 

Het lijkt me raar als er eerst helemaal niks aan de hand is en dan van de een op andere dag er zoveel internet word verbruikt door apps die op de achtergrond draaien. Want dan moet dat toch altijd al zo zijn geweest? En 25 gig is heel veel internet. 
 

Hoe kunnen we dit oplossen? 
 

Groeten

Hoi @Poosting, welkom.

Hoog verbruik dus. Ik kan zo niet zien waaraan het op gaat in verband met jouw privacy, maar ik kan wel zien dat het verbruikt wordt. Ik wil dan ook wel even voor je kijken of ik een piek kan vinden. Zou je daarvoor jouw profiel willen voorzien van gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

Zeker dat er geen updates of dergelijke aanstaan? Heb je het toestel als hotspot gebruikt? Zoiets kan natuurlijk veel data verbruiken in korte tijd. 


Hoi @Poosting, welkom.

Hoog verbruik dus. Ik kan zo niet zien waaraan het op gaat in verband met jouw privacy, maar ik kan wel zien dat het verbruikt wordt. Ik wil dan ook wel even voor je kijken of ik een piek kan vinden. Zou je daarvoor jouw profiel willen voorzien van gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

Zeker dat er geen updates of dergelijke aanstaan? Heb je het toestel als hotspot gebruikt? Zoiets kan natuurlijk veel data verbruiken in korte tijd. 

Hallo Bart_Z,

 

ik heb de gegevens aangepast! Dat zal tof zijn, ik ben benieuwd. Ik weet zeker dat er geen update is geweest. En mijn persoonlijke hotspot stond uit. 
 

Groeten,

Poosting


Ik heb even gekeken, ik zie 1 juli om 7 uur in de ochtend een piek van 28 GB in een sessie. Toen is er dus heel veel verbruikt. Kan je dat ergens aan terug herleiden?


Nee, dat is nergens aan terug te vinden. Toen zat ik aan de ontbijttafel en was ik verbonden met WiFi. Dus dat is nog het aller raarste 🤔


Ik kan het ook niet verklaren. Zoals ik al aangaf kan ik niet zien waaraan het is opgegaan. Ik kan enkel zien dat het verbruikt is vanaf simkaart. Het blijft dus een beetje een raadsel. 


Oké, daar kopen we niks voor natuurlijk. Hoe kan mijn simkaart dat verbruiken als het verbonden is met WiFi? Ik zou graag willen dat we dit kunnen oplossen, want dat dit een raadsel is snap ik zelf ook. Ik heb gelezen dat het vaker gebeurd bij jullie  op het forum en dat er telkens word gezegd dat het aan de telefoon ligt. Dat vind ik in mijn ogen een beetje makkelijk. 
 

Kan het niet zo zijn dat er een fout bij jullie was op dat moment? Want als mijn telefoon dat zomaar verbruikt dan zou dat vaker moeten gebeuren naar mijn mening. En 28 gig in een sessie verbruiken dat is alsof je 84 uur 4K aan het streamen bent van netflix ongeveer.


Die piek van 28GB, hoe lang heeft de telefoon er over gedaan om die hoeveelheid data te verbruiken? Is daar al eens naar gekeken. 


Nou, dit kan niet fout bij ons. Verbruik wordt namelijk via de simkaart afgelezen. Dan komt het dus uit het toestel. Bijvoorbeeld als je Facebook niet sluit, je laat de app dus op de achtergrond draaien, dan blijft deze data gebruiken zonder dat je het door hebt. Of dat er een update voor de firmware gedownload is.Maar kan het ook zijn dat Slimme Netwerkwissel (Android) of Wifi-assistentie (iOS) aan staat? Als dit aanstaat neemt mobiele date het internet op zich als het wifi signaal te slap wordt. Dan blijft het wifi signaal wel in beeld


Die piek van 28GB, hoe lang heeft de telefoon er over gedaan om die hoeveelheid data te verbruiken? Is daar al eens naar gekeken. 

Goeie vraag! Daar ben ik ook wel naar benieuwd. Want er word gepraat over 1 sessie, maar geen tijden. Naar mij weten moet het dan in 1 a 2 uur zijn gebruikt. 


Nou, dit kan niet fout bij ons. Verbruik wordt namelijk via de simkaart afgelezen. Dan komt het dus uit het toestel. Bijvoorbeeld als je Facebook niet sluit, je laat de app dus op de achtergrond draaien, dan blijft deze data gebruiken zonder dat je het door hebt. Of dat er een update voor de firmware gedownload is.Maar kan het ook zijn dat Slimme Netwerkwissel (Android) of Wifi-assistentie (iOS) aan staat? Als dit aanstaat neemt mobiele date het internet op zich als het wifi signaal te slap wordt. Dan blijft het wifi signaal wel in beeld

Nou dan mag jij mij vertellen wat voor firmware update of een gewone update, zo groot is dat die 28 gig verbrast in een korte tijd. Daarnaast sluit ik altijd alle apps af als ik ze gebruikt heb. En dat de WiFi slap is op dat moment was geen sprake van, want ik zat naast mijn 2 collega’s en die hadden ook nergens last van want we zaten naast de router. 


Ik sluit apps nooit en geen enkel probleem met data verbruik


Ik zie geen tijdsduur, ik kan enkel zien hoeveel. Ik kan er voor nu niet meer van maken, maar mocht het vaker voorkomen, laat het dan weten. 


Ik zie geen tijdsduur, ik kan enkel zien hoeveel. Ik kan er voor nu niet meer van maken, maar mocht het vaker voorkomen, laat het dan weten. 

Vindt je dat zelf ook niet een beetje vreemd? Er wordt 28GB aan data verbruikt en enigste wat KPN kan zeggen het is verbruikt. Het kan in 1 seconde verbruikt zijn of in 1 of 2 uur maar we kunnen het niet zien. Topic starter is wel 28GB aan data kwijt en KPN wast haar handen in onschuld en laat de klant gewoon in de kou staan.


Ik zie geen tijdsduur, ik kan enkel zien hoeveel. Ik kan er voor nu niet meer van maken, maar mocht het vaker voorkomen, laat het dan weten. 

@Bart_Z, Klopt het dat die data verbruikt is in een sessie lopende tot 7 uur 's ochtends?


Ook ik heb sinds 1-7-2021 extreem veel data verbruik sessies midden in de nacht terwijl dan het toestel op WiFi staat.  Enige wat ik nieuw heb aan apps (precies sinds 1-7-2021) is de Corona check app.


Kan je op een iPhone, net als op een Android telefoon, ook het dataverbruik per app zien?


Kan je op een iPhone, net als op een Android telefoon, ook het dataverbruik per app zien?

Ja instellingen / mobiel netwerk


Kan je op een iPhone, net als op een Android telefoon, ook het dataverbruik per app zien?

Ja instellingen / mobiel netwerk

Kan je daar dan niet zien welke app dat enorme data verbruik veroorzaakt heeft?


Kan je op een iPhone, net als op een Android telefoon, ook het dataverbruik per app zien?

Ja instellingen / mobiel netwerk

Kan je daar dan niet zien welke app dat enorme data verbruik veroorzaakt heeft?

Nee dat is het vreemde, geen enkele app die daar wordt weergegeven met het verbruikte verbruik. Ik heb de tellers nu op 0 gezet om de komende dagen dit te monitoren. Ik heb contact gehad met de klantenservice en die zien sinds 1-7-2021 zowat elke nacht heel hoog verbruik (terwijl het toestel dan toch op wifi zit). Nu in 9 dagen 7,5GB verbruikt en normaal 1,2GB per maand


Ik zie geen tijdsduur, ik kan enkel zien hoeveel. Ik kan er voor nu niet meer van maken, maar mocht het vaker voorkomen, laat het dan weten. 

@Bart_Z, Klopt het dat die data verbruikt is in een sessie lopende tot 7 uur 's ochtends?

Ja die sessie is toen afgesloten en geregistreerd inderdaad. Dus die kan inderdaad al langer duren. 

 

@Wesley kpn Ik ben wel benieuwd naar wat eruit komt. Ga je dan ook nog een aantal dagen monitoren zonder de app?


Ik zie geen tijdsduur, ik kan enkel zien hoeveel. Ik kan er voor nu niet meer van maken, maar mocht het vaker voorkomen, laat het dan weten. 

@Bart_Z, Klopt het dat die data verbruikt is in een sessie lopende tot 7 uur 's ochtends?

Ja die sessie is toen afgesloten en geregistreerd inderdaad. Dus die kan inderdaad al langer duren. 

 

@Wesley kpn Ik ben wel benieuwd naar wat eruit komt. Ga je dan ook nog een aantal dagen monitoren zonder de app?

@Bart_Z  ik heb de “mobiele data” van de Corona check app uitgezet en de Reisapp verwijderd. De komende tijd check ik het data verbruik (of de data nachtsessies stoppen).


@Bart_Z  maar toeval bestaat niet zegt men weleens, sinds 1-7 dus elke nacht (hoog) databerbruik. Nu na het verwijderen van de Reisapp (van BuZa)  en de mobiele data uitgezet van de Corona check app, vannacht geen data verbruikt….


Dat is wel opmerkelijk. Benieuwd of het de komende nachten ook 0 blijft. 


Ik zie geen tijdsduur, ik kan enkel zien hoeveel. Ik kan er voor nu niet meer van maken, maar mocht het vaker voorkomen, laat het dan weten. 

Vindt je dat zelf ook niet een beetje vreemd? Er wordt 28GB aan data verbruikt en enigste wat KPN kan zeggen het is verbruikt. Het kan in 1 seconde verbruikt zijn of in 1 of 2 uur maar we kunnen het niet zien. Topic starter is wel 28GB aan data kwijt en KPN wast haar handen in onschuld en laat de klant gewoon in de kou staan.

Nou dit dus.. Het bestaat gewoon niet dat je 28 gig kwijt kan raken binnen 1 dag of 1 nacht. Blijkt wel weer dat ze niet aan de klanten denken maar alleen aan hun zelf. En ze komen er vaak ook nog mee weg dat is het ergste nog. Gewoon zeggen je hebt veel gebruikt en dan geen oplossing zoeken en/of tegemoet komen naar de klant. Als het nou 1 of 2 gig was zou ik er anders over denken. Maar dit kan toch niet? Wat vind je der nou zelf van dan @Bart_Z ? Dit is toch heel raar? 


Als op de achtergrond de iTV app of een andere streaming dienst van 11:00u tot 07:00u door is blijven lopen dan is 28GB niet echt raar.

Het is mijns inziens van cruciaal belang om te achterhalen welke app die data verbruikt alvorens uitspraken te doen over of die reëel is of niet.