Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb kort geleden mijn nieuwe telefoon ontvangen, alleen was 1 van de voorwaarden dat er een foto van mijn bankpas gemaakt werd. Hier was ik het eigenlijk niet mee eens, want overal word je gewaarschuwd dat je dergelijke gegevens niet moet mailen, appen, enz. Ik moest sowieso eerst € 0,01 pinnen om mijzelf te identificeren en vervolgens heb ik ook nog de aanbetaling op de telefoon per pin voldaan. Hierdoor zijn mijn bankgegevens toch al bekend bij KPN. Daarom snap ik nog steeds niet hoe het kan dat KPN een foto van mijn bankpas wil hebben en zou toch graag zien dat hier iets mee gedaan wordt.

Graag hoor ik van iemand van KPN waarom dit is en of dit niet veranderd kan worden en wanneer deze informatie verwijderd wordt. 

Goedemiddag @Edwin Breemes en, tevreden over jouw nieuwe toestel? :wink:

Goede vraag en ik kan hier de volgende uitleg over geven:

We maken een digitale scan van onder andere jouw bankpas om mogelijke identiteitsfraude te voorkomen. Er worden zoveel pogingen gedaan om te frauderen (en in het verleden is het ook heel veel gedaan), dat dit ons beleid is, bij het afsluiten van ieder nieuw mobiel abonnement. Vraag je nu een extra nieuw mobiel abonnement aan, bijvoorbeeld voor jezelf of voor iemand binnen jouw huishouden, dan is dit ook weer een onderdeel van het afsluiten van het contract. Dat voelt wellicht tegenstrijdig omdat je gegevens al bekend zijn, maar we vinden het nodig om zo zeker te stellen dat de contractant daadwerkelijk een contract met ons afsluit.

Vooraf laten we het volgende weten:





 

 

 

 

De €0,01 moet gepind worden ter verificatie van het rekeningnummer en een scan van je identiteitsbewijs en bankpas is om fraude te voorkomen. Bij het verlengen van het abonnement, hoeft er overigens niet opnieuw een scan gemaakt te worden. De gegevens om het contract af te kunnen sluiten, worden in een dossier opgeslagen die na het einde van het contract vernietigd wordt. Tijdens de loop van het contract zal deze alleen aangeroepen worden als er een dispuut is over het contract. 
Ik hoor het graag als er nog meer vragen zijn hierover!