Skip to main content
Beantwoord

Fout bij (opnieuw) verzenden PostNL ontvangstcode: krijg telefoon niet mee van bezorger

• January 9, 2026
  • 9 reacties
  • 211 keer bekeken

Jelly Wrestling
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

PostNL heeft een nieuw systeem bedacht waarbij gebruik wordt gemaakt van een ontvangstcode i.p.v. verplichte legitimatie en handtekening bij aflevering. Deze code ontvang je in een aparte e-mail op het moment dat de bezorger onderweg is. De bezorger vraagt je om de driecijferige code, welke hij invult op zijn scan apparaat. Alleen als de code klopt overhandigt hij/zij het pakketje. Klopt de code niet, wordt het pakketje zonder pardon mee terug genomen.

Super handig systeem… tot het moment dat je die code niet ontvangen hebt en de bezorger al voor je deur staat.

Zo had ik eergisteren een nieuwe iPhone besteld bij KPN. Kreeg gelijk een track&trace mail van KPN en PostNL waarin stond dat de ontvangstcode al gemaild is  naar mijn gmail.com adres. Ik heb echter helemaal niks ontvangen. Natuurlijk alle spam en reclame folders gecheckt, niks daar. Op de track&trace site en in de app van PostNL kun je op een knop “ontvangstcode opnieuw verzenden” klikken. Echter, telkens als ik op die knop klik krijg ik de melding: “sorry, er ging iets fout aan onze kant. Probeer het later nog eens”. De bezorger van PostNL heeft het pakketje nu doorgestuurd naar een PostNL punt, waar ik het de komende 7 dagen kan ophalen, mits ik de juiste ontvangstcode heb!

Ik heb al meermaals contact gehad met PostNL, die zeggen dat zij niks voor mij kunnen betekenen. Ik moest maar contact opnemen met de afzender. Dus contact met KPN, die verder natuurlijk ook niks kunnen doen aan dergelijke systeemfouten die overduidelijk bij PostNL plaats vinden. De KPN service medewerker heeft mijn case doorgegeven aan de afdeling UHVO, en ik zou worden teruggebeld binnen 2 werkdagen (voor de duidelijkheid: het is vandaag vrijdag).

Dit is wel een ontzettende paarse krokodil aan het worden zo: “Ja, je pakketje ligt daar, maar je krijgt hem niet zonder een pincode die je onmogelijk kunt ontvangen. “

Best frustrerend. :-/

Hopenlijk neemt de afdeling UHVO snel contact met mij op voor een oplossing.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Jelly Wrestling . Ik ben geen helpdesk maar ik wil graag even voor jou kijken of dat ticket/melding voor die afdeling actief is.

Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

@melissadw :  Ik wil jou adviseren om hier een eigen topic voor aan te maken. Dan kan een moderator met jou meedenken. 

9 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Jelly Wrestling . Welkom hier.

Dat is inderdaad een bijzonder onhandige situatie en ik snap heel goed dat dit enorm frustrerend is. Je wilt gewoon je nieuwe toestel ontvangen en dan loop je vast op een code die nergens opduikt. Dat helpt niemand vooruit. Goed om te lezen dat je case inmiddels is doorgezet naar de afdeling UHVO. Daar is dit soort complexe afleverproblemen echt in goede handen en zij hebben meer mogelijkheden om samen met PostNL naar een oplossing te kijken.

Is er inmiddels al telefonisch contact met je opgenomen, of wacht je daar nog op? Aangezien het vandaag vrijdag is, kan het zijn dat dit begin volgende week wordt. UHVO pakt dit soort dossiers doorgaans zorgvuldig op, dus ik heb er vertrouwen in dat zij met een passende oplossing komen zodat je je pakket alsnog kunt ontvangen.

Jelly Wrestling
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Hey Erwin. Bedankt voor je snelle reply. Ik heb vandaag nog contact gehad met jullie klantenservice, die mij garandeerde dat ik binnen 2 werkdagen wordt teruggebeld door het UHVO. 

• Nieuwkomer
  • January 12, 2026

ik heb precies hetzelfde verhaal , geen ontvangstcode ontvangen en blijf ook de melding houden sorry probeer het later nog eens, kpn gesproken 2 keer en post nl 2 keer maar die kunnen keer op keer niks betekenen 

Jelly Wrestling
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Ik krijg net bericht via e-mail en in de PostNL app dat mijn pakketje retour gaat naar KPN, terwijl de 7 dagen die ik zou hebben om mijn pakket op te halen bij het PostNL puntnog niet voorbij zijn. Ook ben ik nog niet gebeld door de afdeling UHVO over de eventuele afhandeling/oplossing. 

Is dit evengoed geïnitieerd door jullie? Of is dit wederom een fout van PostNL? 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 15, 2026

Hoi ​@Jelly Wrestling . Ik ben geen helpdesk maar ik wil graag even voor jou kijken of dat ticket/melding voor die afdeling actief is.

Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

@melissadw :  Ik wil jou adviseren om hier een eigen topic voor aan te maken. Dan kan een moderator met jou meedenken. 

Jelly Wrestling
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Bedankt dat je even een oogje in het zeil houdt Erwin.

Ik heb mijn profiel aangevuld. 

Ik heb overigens zojuist telefonisch opnieuw mijn contract verlengt en de telefoon besteld, nadat ik via mail bericht kreeg dat de telefoon terug was ontvangen en dat de contractverlenging geannuleerd was. De service medewerker aan de telefoon kon echter ook niet de verzend methode aanpassen, dus laat het ticket nog maar even op staan. Als het dalijk namelijk wéér fout gaat met die “waterdichte” PostNL ontvangstcode, had ik graag toch even direct contact met jullie UHVO afdeling. 👍🏼

Jelly Wrestling
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

KIJK WAT IK HEB!! 

Ik ben zo blij! Eindelijk mijn nieuwe iPhone in ontvangst kunnen nemen. Dank jullie wel voor de goede service. Het ticket kan gesloten worden. 

• January 16, 2026

Ik weet wel waarom ze dit systeem verzonnen hebben. Die zogenaamde legitimatie gebeurde nooit. PostNL bezorgers gooiden het pakket met regelmaat voor de deur, drukten ff op de bel en weg waren ze. Ook als mensen niet eens thuis waren. Dat kan nu niet meer.

Erwin van KPN
Moderator

Fijn dat het toch gelukt is en als er in de toekomst iets is, laat het ons hier even weten. We helpen je graag verder