Skip to main content
Omdat er bij KPN verder nergens anders digitale correspondentie mogelijk is, dan maar noodgedwongen via dit forum. Het liefst zou ik dit gewoon 'privé' bespreken. 
Waarom is er geen email adres beschikbaar om complexere situaties 'zwart op wit' met jullie te bespreken? 
 
Hier mijn situatie;
1,5 week geleden heeft mijn iPhone 12 mini, ineens -vanuit het niets- een defect scherm ontwikkeld. Het toestel reageert enkel nog -d.m.v. een trilling- als het wordt aangesloten aan de adapter, maar verder kan ik er dus niets meer mee. 
Ik heb het toestel met abonnement, in april 2021 bij jullie aangeschaft. 
 
Omdat ik momenteel op Curaçao verblijf, is het voor mij onmogelijk om de telefoon naar een KPN winkel te brengen voor onderzoek/ reparatie/ vervanging. 
Toen ik eerder deze week telefonisch contact had met een van uw collega's (over welke verdere stappen nu te zetten), gaf hij aan dat het de bedoeling is dat ik de telefoon dan naar een KPN winkel in Nederland opstuur. 
Toen ik aangaf dit een risicovolle, tijdrovende en kostbare optie te vinden (er kan onderweg nml. van alles gebeuren + ik zal de telefoon minimaal weken kwijt zijn), vroeg ik hem of het mogelijk is om de telefoon hier op Curaçao te laten onderzoeken/ en evt. repareren bij een erkende Apple serviceprovider. 
 
Hij gaf aan dat ik de situatie zeker bij een erkende Apple serviceprovider kan voorleggen, om de mogelijke opties vanuit Apple te bekijken (gezien Apple officieel maar 1 jaar garantie biedt), maar hij vanuit KPN -via die weg- geen garanties kan bieden. 
 
Ondertussen ben ik bij die erkende Apple serviceprovider geweest om informatie te vragen. 
De medewerker aan dat de garantie Apple garantie inderdaad verlopen was en ze vanuit Apple -qua garantie- niks kunnen betekenen. 
 
Gezien bovenstaande vraag ik me dus af welke opties ik vanuit jullie heb en zou ik het volgende willen vragen; 
  • Als ik het goed heb begrepen, is KPN tussen het 1e en 2e jaar verantwoordelijk voor de wettelijke garantie. Maar ik begreep ook (en las dit tevens op het KPN forum) dat jullie als verkoper het garantiebeleid uitvoeren namens de fabrikant. Wat houdt dit concreet in, gezien Apple maar 1 jaar garantie biedt?  
  • Is het mogelijk om de onderzoekskosten en evt. reparatiekosten (afhankelijk van wat er aan de hand is) bij bovenstaande erkende Apple serviceprovider op Curaçao uit te laten voeren, i.p.v. de telefoon naar een van jullie KPN winkels te laten opsturen voor onderzoek/ evt. reparatie/ vervanging? 
  • Op diverse consumenten websites las ik dat als de consument moet bewijzen dat het gebrek buiten zijn/ haar schuld is ontstaan, het sowieso verstandig kan zijn om het onderzoek door een onafhankelijk expert te laten uitvoeren. In dit geval is het wellicht sowieso handig om in ieder geval het onderzoek hier op Curaçao te laten doen? Kosten van diagnostisch onderzoek bij bovengenoemde serviceprovider zijn NAf 65 (omgerekend € 36).  
  • Mocht bovenstaande niet mogelijk zijn en zou reparatie/ vervanging enkel mogelijk zijn d.m.v. het toestel opsturen naar en KPN winkel, wie is dan verantwoordelijk voor de transportkosten -aangetekend en verzekerd- (als is gebleken dat het defect buiten mijn schuld is ontstaan?). 
  • Waar kan ik de specifieke garantievoorwaarden van KPN lezen? Ik heb hier online namelijk niets over kunnen terugvinden. 
Ik hoor graag van jullie. 

Hallo @SKA88 KPN is via +31612001200, Facebook en Twitter te bereiken vanuit het buitenland.

 


Hallo @SKA88 ,

KPN schrijft : 

Wij garanderen bij juist gebruik een goede werking van je aankoop. Functioneert je aankoop niet naar behoren, dan zal KPN deze in beginsel kosteloos repareren en/of vervangen. De goede werking wordt volgens het consumentenrecht gegarandeerd gedurende 2 jaar na de aankoopdatum of de installatiedatum, 
indien deze later is.
Dit laat je wettelijke rechten onverlet. Voor zakelijke gebruikers betreft de garantie voor Apple 1 jaar en alle andere toestellen 2 jaar. 
Ook als je een refurbished toestel hebt aangeschaft, gelden deze termijnen. Indien voor (onderdelen van) producten een andere termijn geldt wordt dat bij het betreffende product aangegeven. Voor batterijen garandeert KPN een goede werking gedurende 6 maanden. Hierna kun je nog steeds wettelijke rechten hebben. 
Er is geen sprake van juist gebruik als je aankoop;

  • Verwaarloosd is; onvoorzichtig en/of ondeskundig is gebruikt, behandeld of onderhouden
  • Niet volgens de voorschriften is aangesloten, geïnstalleerd, gebruikt en/of gecombineerd met andere producten
  • Indien er gerepareerd is met andere onderdelen dan welke door de fabrikant worden voorgeschreven en/of er werkzaamheden zijn uitgevoerd door een niet door de fabrikant gecertificeerde leverancier.

KPN vraagt je daarbij om een aankoopbewijs waarmee je kunt aantonen wanneer je het specifieke product hebt gekocht.

bron : https://www.kpn.com/service/mobiel/schade.htm#/ser-mobiel-schade/ser-mobiel-schade-toestel-niet-verzekerd


Dank voor jullie reacties, wordt gewaardeerd! 

@Noordzee, dit had ik idd al gelezen op de website van KPN. Helaas geeft dit geen antwoord op de specifieke vragen die ik heb.. Maar bedankt voor de moeite!

 


Tsjaa, lastig. Ken je niet iemand (die je vertrouwt) die binnenkort naar Nederland vliegt? Met een bijbehorende door jou ondertekende machtiging kan er dan wellicht iets mogelijk zijn bij een KPN-winkel. Je hebt sowieso nog tot april 2023. 
 

Die specifieke aanvullende voorwaarden vind ik verder ook niet. Wel iets over de toestelverzekering die jij niet hebt. Maar wellicht leuk om door te lezen? 
https://www.kpn.com/w3/file?uuid=5a2196ba-2b89-4afe-a2fd-a9a98240e23b&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=48849


Hi @Noordzee, dank voor je reactie.
Helaas geen bekenden die binnenkort naar Nederland vliegen, anders zou dat inderdaad een goede optie zijn geweest.

Bedankt ook voor de link over de toestelverzekering (was ik al bekend mee), maar in dit geval inderdaad niet aan de orde. 
Nogmaals bedankt voor de moeite.

Er reageren hier normaliter ook KPN medewerkers toch? Of moet ik daarvoor ergens anders zijn? 


Ja, vandaag of morgen komt er vanzelf een moderator langs. 


Bedankt! Dan wacht ik dat even af. 


Goedemorgen @SKA88, welkom op ons forum!
Dat is wel ontzettend pech inderdaad om zo ver van een winkel af te zitten hiermee. Ik ben even voor je op zoek gegaan.


  • Als ik het goed heb begrepen, is KPN tussen het 1e en 2e jaar verantwoordelijk voor de wettelijke garantie. Maar ik begreep ook (en las dit tevens op het KPN forum) dat jullie als verkoper het garantiebeleid uitvoeren namens de fabrikant. Wat houdt dit concreet in, gezien Apple maar 1 jaar garantie biedt?  

In Europa is fabrieksgarantie 2 jaar dus houden wij ons ook aan.

  • Is het mogelijk om de onderzoekskosten en evt. reparatiekosten (afhankelijk van wat er aan de hand is) bij bovenstaande erkende Apple serviceprovider op Curaçao uit te laten voeren, i.p.v. de telefoon naar een van jullie KPN winkels te laten opsturen voor onderzoek/ evt. reparatie/ vervanging? 

Helaas niet, dit kan echt alleen via de winkel.

  • Op diverse consumenten websites las ik dat als de consument moet bewijzen dat het gebrek buiten zijn/ haar schuld is ontstaan, het sowieso verstandig kan zijn om het onderzoek door een onafhankelijk expert te laten uitvoeren. In dit geval is het wellicht sowieso handig om in ieder geval het onderzoek hier op Curaçao te laten doen? Kosten van diagnostisch onderzoek bij bovengenoemde serviceprovider zijn NAf 65 (omgerekend € 36).  

Hier heb ik niet echt een antwoord op. Of dat het waard is zou ik zo niet kunnen zeggen.

  • Mocht bovenstaande niet mogelijk zijn en zou reparatie/ vervanging enkel mogelijk zijn d.m.v. het toestel opsturen naar en KPN winkel, wie is dan verantwoordelijk voor de transportkosten -aangetekend en verzekerd- (als is gebleken dat het defect buiten mijn schuld is ontstaan?). 

Ik vrees dat deze kosten niet voor ons zijn.

  • Waar kan ik de specifieke garantievoorwaarden van KPN lezen? Ik heb hier online namelijk niets over kunnen terugvinden. 

Bij je contract staat hier informatie over en op kpn.com/reparatie wordt daarop verder ook uitgeweid.

 


Buiten KPN om zou je ook nog kunnen kijken of dit onder je reisverzekering of inboedelverzekering valt als je die hebt. Ook is het mogelijk dat een reparatie via een lokale reparateur goedkoper en/of han diger is.

Als je een toestelverzekering via KPN hebt zit het allemaal misschien iets anders, daar kan ik inhoudelijk ook niet veel meer over vertellen.
Op toestelverzekering.kpn.com/kun je daar meer over vinden. (waaronder het contact knopje helemaal onderaan)
 


Goedendag @Thomas,

Dank voor je reactie en alle informatie. ​
Het is helder dat het dus echt alleen via een KPN winkel kan.
 
Wat ik me alleen nog afvraag, is waar terug te vinden is dat de kosten van de (evt.) retourzending -in deze situatie- voor mij als consument zouden zijn? 
 
Op de onderstaande websites lees ik namelijk het volgende (met op de tweede website een soortgelijke situatie); 
  • (https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen);
‘Wanneer hoef ik geen onderzoekskosten en voorrijkosten te betalen?
Als uw product niet biedt wat u ervan mag verwachten. En als dat niet uw schuld is. Het product is dan niet goed. Dat noemen we een 'ondeugdelijk' product. U hebt dan recht op 'wettelijke garantie'. De verkoper moet het product gratis repareren of vervangen. En u hoeft dan geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen.'
  • (https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/faq/index_nl.htm);
'Ik woon in Portugal en ik heb in Spanje een camera gekocht. De camera doet het niet. Wat moet ik doen?
Volgens de EU-regels moeten de producten die u ontvangt, overeenkomen met de omschrijving van de verkoper, geschikt zijn voor normaal gebruik en van goede kwaliteit zijn. Hopelijk heeft u de factuur met de gegevens van de verkoper nog. U moet eerst contact met hem of haar opnemen, het probleem uitleggen en vragen of de camera gerepareerd of geruild kan worden. Als dat niet mogelijk is, moet u uw geld terugkrijgen. Als u geen bevredigend antwoord van de verkoper krijgt, kunt u contact opnemen met een Europees Consumentencentrum in uw land of in het land waar u de camera gekocht heeft.'
 
'De verkoper in Spanje wil mijn defecte camera wel repareren, maar wie moet er opdraaien voor de verzendkosten? 
Volgens de EU-wetgeving moeten gebrekkige producten binnen de wettelijke termijn van twee jaar worden gerepareerd of vervangen zonder dat de consument daarvoor hoeft te betalen. De consument hoeft dus ook de verzendkosten niet te betalen. De verkoper moet dus alle verzendkosten betalen: zowel die voor het terugsturen van de camera naar de verkoper, als de kosten om de camera terug naar u te sturen.
Maar de verkoper mag wel vragen of hij de camera mag onderzoeken om na te gaan of deze defect was op het moment van levering. In dat geval moet u wellicht betalen om de camera naar de verkoper te sturen. Als de camera inderdaad defect blijkt te zijn, kunt u deze kosten terugvragen.' 
 
Op bovenstaande websites staat dus dat de verkoper verantwoordelijk is voor de verzendkosten/ ‘andere bijkomende kosten’. 
Het is me dus niet duidelijk hoe dit nu precies zit en vooral; waar ik dit kan teruglezen.
In je bijgevoegde link en in (de stukken rondom) mijn contract, kon ik hier niets over vinden.
 
Afhankelijk van wie verantwoordelijk is voor de verzendkosten, zal ik inderdaad moeten afwegen wat het beste is om te doen. 
 
Ik hoor graag weer van jullie. 
Alvast bedankt. 

Goed punt! @SKA88, ik moet dit zelf ook van onze website afhalen omdat dit via onze partners loopt verder. Misschien dat hierover verder in het stappenplan meer informatie over staat maar die kan ik helaas niet voor je doorlopen.

 

Als je geen verzekering hebt, kun je dan het stappenplan eens doorlopen op reparatie.kpn.com? Dit loopt via Reconext/Teleplan.

In opdracht van KPN wordt de reparatie aan uw mobiele apparaat uitgevoerd door Reconext

Voor meer informatie over een ingediende reparatie kunt u contact opnemen via 0800 8200008. 

 

Als je wel een toestelverzekering hebt, kun je dan een van deze stappenplannen doorlopen?
Schade of Totaal

Standaard of Extra

Wij zijn telefonisch bereikbaar via 0800-656 50 10.
Of stuur een mail met uw vraag naar toestelverzekering@kpn.com.

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag: 8:00 tot 21:00 uur
Zaterdag: 9:00 tot 18:00 uur
Zon- en feestdagen:* Gesloten

 


Goedemiddag @Thomas

Bedankt, maar helaas brengt het doorlopen van het stappenplan me hierin dus ook niet verder. 

Ik ben het aan het uitzoeken via Europa.eu (ik wacht nog op antwoord). Denk dat dat een betere route is, gezien het via KPN niet lijkt te lukken. 

Bedankt voor de moeite, ik pak het -nadat ik de antwoorden heb gekregen- weer telefonisch op met KPN.