Skip to main content

Eind juni 2022 een iphone 13 met abbonement afgesloten bij Kpn. Na 4 weken werkt het opladen niet meer dus terug naar de Kpn winkel van aanschaf.  Dat kreeg ik kort en krachtig te horen dat ze hem wel wilde opsturen maar dat mij dat 600 euro ging kosten... Teleurgesteld de winkel uit en dag erna gebeld met klantenservice Kpn. Deze adviseerde mij naar andere Kpn winkel te gaan,  zij zou daar melding van maken zodat ze dat wisten waarvoor ik kwam.  Zojuist geweest en tot mijn verbazing krijg ik daar te horen dat ik voor garantie naar Apple moet gaan.…

Waarom Kpn wordt ik zo van het kastje naar de muur gestuurd ???? Ik betaal 2 jaar lang veel geld en verwacht gewoon een normaal werkende telefoon en daarbij gewoon gehoord en geholpen te worden... 

@Kpn kan iemand mij helpen ???


@Fchraym heb je al op de Support pagina Apple gekeken voor mogelijke oplossingen. Mocht het dan nog niet werken loop dan langs bij Apple in Haarlem of Amsterdam . Een betere service. 


Hoi @Hoopvol , dit heb ik vanzelfsprekend allemaal gedaan... gaat mij om het feit dat ik tot 2x toe wordt "weggestuurd" bij kpn winkel met een toestel wat 4 weken oud is..... garantie is blijkbaar een vies woord voor kpn maar ik word als consument wel verplicht om 24 maanden te betalen... op zich logisch maar dan wel voor een werkend product.... kpn schuift alle eigen verantwoordelijkheid opzij om er vanaf te zijn....


@Fchraym je zou inderdaad meer verwachten, maar het valt of staat met de medewerkers in de KPN winkels hoe behulpzaam/klantvriendelijk zijn. 
Ik hoop dat je meer succes hebt bij de Apple store. 


Hoe behulpzaam die medewerkers ook niet zijn, ze hebben gewoon dat toestel in te nemen en de garantie vraag af te wikkelen zonder gezeur of morren.

Ze kunnen hooguit zeggen, Je kan hem ook rechtstreeks via Apple aanbieden wij moeten hem opsturen en dat kan wel een poosje duren voordat die terug is, via Apple zelf gaat dat sneller.

Maar dit kan gewoon niet, klaar en geen discussie over mogelijk, zal je bij  de mobiel verkopers zoals Belsimpel of mobiel  en Bol en zelfs de Mediamarkt niet overkomen.


@Hoopvol en @Doornekamp33  zijn er hier doorgaans kpn medewerkers die reageren of helpen?


Er zijn KPN moderators welke op zijn tijd reageren. Dat kan wel 2 of 3 dagen duren. Soms sneller. 


Moderators wat te doen????


Hoi @Fchraym en welkom op het forum! Als je telefoon nog zo jong is en het nu al niet goed meer werkt zou je inderdaad denken dat dit onder de garantie valt. Ik zet de voorwaarden van een reparatie onder garantie hier even neer voor de volledigheid: 

Wij garanderen bij juist gebruik een goede werking van je aankoop. Functioneert je aankoop niet naar behoren, dan zal KPN deze in beginsel kosteloos repareren en/of vervangen. De goede werking wordt volgens het consumentenrecht gegarandeerd gedurende 2 jaar na de aankoopdatum of de installatiedatum, indien deze later is.
Dit laat je wettelijke rechten onverlet. Voor zakelijke gebruikers betreft de garantie voor Apple 1 jaar en alle andere toestellen 2 jaar.
Ook als je een refurbished toestel hebt aangeschaft, gelden deze termijnen. Indien voor (onderdelen van) producten een andere termijn geldt wordt dat bij het betreffende product aangegeven. Voor batterijen garandeert KPN een goede werking gedurende 6 maanden. Hierna kun je nog steeds wettelijke rechten hebben.
Er is geen sprake van juist gebruik als je aankoop;

  • Verwaarloosd is; onvoorzichtig en/of ondeskundig is gebruikt, behandeld of onderhouden
  • Niet volgens de voorschriften is aangesloten, geïnstalleerd, gebruikt en/of gecombineerd met andere producten
  • Indien er gerepareerd is met andere onderdelen dan welke door de fabrikant worden voorgeschreven en/of er werkzaamheden zijn uitgevoerd door een niet door de fabrikant gecertificeerde leverancier.

KPN vraagt je daarbij om een aankoopbewijs waarmee je kunt aantonen wanneer je het specifieke product hebt gekocht.

Juist gebruik is hier dus belangrijk, met andere woorden: Is het door een defect in het toestel zelf waar jij niks aan kan doen dat het nu niet goed meer werkt? Dan garantie. Zo niet, dan geen reparatie onder garantie. Dit is echter iets wat bepaald wordt door de reparateurs, dus ik ben erg benieuwd waarom mijn collega's in de winkel aangaven dat dit €600,- zou kosten. 

Voor garantie hoef je beslist niet naar Apple toe. Dit mag wel als je dit wilt, maar het toestel is bij ons gekocht dus wij zijn verantwoordelijk voor het nakomen van de garantie en kunnen je toestel ook ter reparatie opsturen. Ik kan je in deze dus alleen aanraden om opnieuw naar de KPN winkel te gaan, welke winkel ook. Je kunt mijn bericht dan bewaren en aan ze laten lezen indien ze aangeven dat je naar Apple moet of dat er kosten in rekening worden gebracht. Ik hoop dan dat drie maal scheepsrecht is, en excuses dat het nu bij twee bezoekjes al mis is gegaan. Laat je hier weten hoe het derde bezoek is verlopen? Ik ben benieuwd. 


Dat hele riedeltje is niet relevant voor garantie, tijdens de garantie periode behoort een niet goed functioneren toestel kosteloos te worden gerepareerd of vervangen voor een nieuw toestel als reparatie niet mogelijk is tenzij er grove opzet of schuld kan worden aangetoond.

Een slecht ladend toestel of een defecte laadpoort word dit een lastige zaak om aan te tonen dus zal eigenlijk altijd onder garantie vallen, maar het maakt niet zoveel uit, degene die wel/niet garantie uitmaakt moet een kindig persoon zijn, en een verkoper zal dit dus niet zomaar zijn, die is weer kundig in mensen geld afhandig maken door ze iets aan te smeren.🙀🙀🙀